Energyboost

Amerikaanse topbasketballers gek op de Hollandse 'stroepwaffel'

05 december 2019 18:30 Aangepast: 05 december 2019 18:38
Beeld © Getty Images

Dat de stroopwafel ontzettend lekker is, weten wij in Nederland natuurlijk al veel langer. Steeds meer Amerikanen weten het inmiddels ook. Zeker nu de NBA de Hollandse lekkernij heeft ontdekt. Amerikaanse topbasketballers eten ze voor en zelfs tijdens de wedstrijden. Voor een broodnodige energyboost.

De stroopwafel, een favoriete snack van Nederland, is doorgedrongen tot de NBA, de hoogste Amerikaanse basketbaldivisie, schrijft de Washington Post. Het koekje met de moeilijk uitspreekbare naam zorgde volgens de krant onlangs zelfs voor een kleine twitter-viral, toen een van de spelers van de Minnatosa Timberwolves tijdens de wedstrijd op een stroopwafeltje zat te knabbelen.

De speler, Robert Covington, vertelt dat hij zeker vijf honingstroopwafels per dag eet. Ook Kristap Porzingis van de Dallas Mavericks gebruikt de pauzes tijdens de wedstrijd om aan te sterken met een stroopwafel vol biologische honing. "Elke wedstrijd. Ze zijn heerlijk", zegt hij tegen de Washington Post. De stroopwafel, zo concludeert de krant, is een vaste waarde geworden in de kleedkamers.

Spreekt Nederland nu een woordje mee in de NBA? Nou nee, de stroopwafels die de sporters eten zijn afkomstig van een Amerikaans bedrijf in sportvoeding. Honey Stinger levert inmiddels aan 18 NBA-clubs 'prestatiebevorderende wafels en energieproducten'. De naam van het bedrijf zegt het al: er zit honing in de wafels. Anders dan in de oorspronkelijk Nederlandse, waarin karamel zit of zoete siroop.

Van Gouda naar de VS

De stroopwafel werd voor het eerst gemaakt in Gouda in de 19de eeuw, maar wordt inmiddels wereldwijd gegeten. Zeker in de VS zijn ze er gek op, zegt correspondent Erik Mouthaan. "Ik zat laatst op een vlucht naar Detroit, toen de stewardess langskwam met een bak snacks. Pinda's, koffiekoekjes, en, ja, ook stroopwafels, individueel verpakt. En alle Amerikanen om mij heen pakten een stroopwafel. 'Oh, I love these!' zei een jongen tegen zijn vader. En ik wilde iedereen vertellen: dat is mijn nationale koekje!"

De stroopwafel verovert de VS

Erik Mouthaan laat zien hoe de Nederlandse stroopwafel langzaam de Amerikaanse markt verovert.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschapij United Airlines verkoopt de stroopwafels sinds 2016 tijdens hun vluchten in de VS. Toen de maatschappij daar vorig jaar mee stopte, leidde dat tot zo veel boze reacties van reizigers dat dat besluit werd teruggedraaid. Sinds januari dit jaar is de populaire snack gewoon weer te verkrijgen.

Vliegmaatschapij United Airlines verkoopt ze in de lucht. Vliegmaatschapij United Airlines verkoopt ze in de lucht.

Een pakje stroopwafels kost in New York al gauw 6 dollar. Losse wafels, dus per stuk verpakt, kosten in trendy koffiezaakjes soms wel twee dollar. De stroopwafel is ook doorgedrongen tot de fastfoodsector: McDonald's stopte ze in de McFlurry. Al werd die variant uiteindelijk bedacht door een Nederlander, Robert de Gruyter.

Miniatuurvoorbeeld
Amerikanen aan de McFlurry Stroopwafel.

McFlurry Stroopwafel nu te koop in VS, bedenker Robert is apetrots

Terug naar de NBA, waar de fans inmiddels wel weten wat er moet gebeuren als het even niet zo lekker gaat:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore