Juwelenroof

Duits museum was zwaarbeveiligd: 'Inbrekers goed geïnformeerd'

26 november 2019 15:03 Aangepast: 26 november 2019 17:26
De politie doet onderzoek bij de ingang van het museum Beeld © EPA

Hoe kraak je in hemelsnaam een museum? Die vraag dringt zich op na de overval op het museum 'Grünes Gewölbe' in Dresden, die nu al de grootste kunstroof in de naoorlogse geschiedenis wordt genoemd.

Bij de inbraak in het Duitse museum werden juwelen ter waarde een miljard gestolen, schrijft de Duitse krant Bild. De inbrekers zouden de stroom van het museum hebben uitgeschakeld en kwamen volgens de krant via het raam naar binnen om er vervolgens met de buit vandoor te gaan.

Beveiligers werden wel gealarmeerd door de roof, maar mochten niet ingrijpen. Ze moesten wachten op de politie. 

Het museum geldt als een van de grootste schatkamers van Europa en is één van de oudste musea ter wereld. In het museum ligt onder meer een collectie van de Saksische vorste Augustus de Sterke. Het gaat om duizenden objecten van goud, edelstenen en andere dure materialen.

'Shockerend'

Beveiligingsdeskundige Ton Cremers kent het gebouw goed. Hij werd enkele jaren geleden gevraagd om de beveiligingssystemen door te lichten. "Dat was een van de moeilijkste opdrachten ooit omdat het museum heel goed beveiligd is. Ik kon alleen zeggen: 'prima, ga zo door'." 

Het nieuws over de inbraak kwam dan ook onverwacht. "Ik was eventjes in shock. Mijn hart ging sneller kloppen toen ik het nieuws hoorde." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljardenbuit bij kunstroof Dresden: 'Kleine kans dat je juwelen nog terugziet'

Goed geïnformeerd

Cremers heeft 'de sterke indruk dat de inbrekers goed geïnformeerd waren' over hoe ze binnen konden komen, zegt hij. "Ik probeer als een crimineel te denken. Ik zou het nooit in mijn kop halen om in zo'n vesting in te breken omdat ik ervan uit zou gaan dat ik geen schijn van kans heb."

Dus, vervolgt Cremers: "Ik zou pas een poging wagen als ik informatie had waardoor ik denk schijn van kans te maken. Als ik bovengemiddeld geïnformeerd was. "

Oud glas?

Cremers snapt niet hoe het onbreekbare glas toch gebroken kon worden. "De kennis over inbraakwerend glas is in de afgelopen vijftien à twintig jaar toegenomen", legt Cremers uit. In principe kom je daar niet doorheen. Het glas uit het museum in Dresden is zo'n veertien jaar geleden aangebracht. Maar de conclusie dringt zich nu wel op dat het glas ouder dan twintig jaar is, zegt Cremers. 

Het verhaal over het uitschakelen van de noodstroom gelooft hij niet. "Het is geen logisch verhaal. De organisatie heeft na de noodstroom nog een eigen stroomvoorziening in geval van nood. Als de noodstroom uitvalt, nemen vier grote batterijen het alsnog over. Die blijven tot 24 uur werken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Juwelenschat geroofd uit Duits museum: 'Buit miljard euro waard'

Wachten op politie

Nog een opvallend detail: de beveiligers zagen de inbraak, maar moesten wachten op de politie. Volgens Cremers is dat protocol. "Het geweldsmonopolie ligt bij de politie. De beveiligers constateren iets, lichten de politie in en trekken zich terug." 

Want, zegt Cremers, er zijn veel voorbeelden van mensen bij wie wordt ingebroken. "Zij takelen de inbreker toe en worden zelf gestraft omdat dat niet mag. Dat geldt ook voor beveiligers."

Beter beveiligd

Of musea nu beter beveiligd moeten worden? Dat kun je niet direct zo stellen, zegt Cremers."De kwaliteit van de beveiliging kun je niet afmeten aan het resultaat. Als er niks gebeurt, kun je niet zeggen dat beveiliging goed is en als er wel iets gebeurt, kun je niet zeggen dat de beveiliging slecht is. Maar ik hoop wel dat musea deze inbraak aangrijpen om nog eens kritisch naar de eigen beveiliging te kijken."

Kunstroof museum Dresden: 'Aanslag op onze culturele identiteit'

Er wordt gesproken van de grootste kunstroof in de naoorlogse geschiedenis.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore