Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Cruciaal voor veiligheid

Klokkenluider: 'Twijfels over zuurstofmaskers Boeing 787'

06 november 2019 01:57 Aangepast: 06 november 2019 06:33
Het interieur van een Boeing 787 Dreamliner. Beeld © ANP

Als de luchtdruk in de cabine van een Boeing 787 wegvalt, zouden levensreddende zuurstofmaskers mogelijk niet naar behoren werken. Een klokkenluider meldt dat de maskers in een kwart van de gevallen niet functioneerden.

De klokkenluider werkte jarenlang bij Boeing als kwaliteitscontroleur. Hij meldt de problemen bij de BBC. Als de aantijgingen waar zijn, is het het zoveelste mankement dat bij een toestel van vliegtuigbouwer Boeing wordt ontdekt. Boeing ontkent het probleem.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Weer veiligheidszorgen bij Boeing: 50 vliegtuigen aan de grond

De Boeing 787 Dreamliner wordt wereldwijd door veel luchtvaartmaatschappijen gebruikt voor langeafstandsvluchten. Het toestel is recentelijk bijvoorbeeld ingezet om de langste lijnvlucht ooit te testen.

Veiligheid in gedrang

De klokkenluider, John Barnett, zegt dat Boeing haast maakte om de 787 Dreamliner te produceren. Hij werkte in een vliegtuigfabriek in het Amerikaanse North Charleston, waar de veiligheid van het toestel in het gedrang zou zijn gekomen.

Barnett ontdekte het probleem met de zuurstofmakers in 2016. Die zuurstofmaskers zijn nodig om passagiers en bemanningsleden van zuurstof te voorzien als de cabinedruk wegvalt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geplaagde 737 MAX blijft Boeing hard in de portemonnee raken

Cruciale zuurstofmaskers

Hoewel het zelden gebeurt dat de cabinedruk wegvalt, zijn werkende zuurstofmaskers bij zo'n calamiteit cruciaal. Op 10 kilometer hoogte, overleef je zonder zuurstof namelijk nog geen minuut.

De klokkenluider zegt dat Boeing honderden tests deed met zuurstofmaskers. Daar zouden problemen met de zuurstofflessen zijn gesignaleerd: in sommige gevallen kwam daar geen zuurstof uit. Bij 300 tests zou dat 75 keer zijn gebeurd: een foutmarge van 25 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Luchtvaartmaatschappij Qantas: 'Drie Boeings met scheurtjes in vleugel'

Barnett zegt dat hij de problemen vervolgens melde bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Die zou er niet verder op zijn ingegaan, omdat er volgens Boeing niets aan de hand was.

Defecte zuurstofflessen

Boeing zelf zegt in 2017 inderdaad een aantal zuurstofflessen te hebben gevonden die niet goed functioneerden. Maar volgens de fabrikant zijn die vervolgens 'uit de productie gehaald'. Ook stelt Boeing dat de zuurstofmaskers in elk nieuw vliegtuig 'uitvoerig worden getest'.

Eenmaal in de lucht, worden de maskers van de Boeing 787 Dreamliners volgens Boeing 'regelmatig opnieuw getest'.

Reputatie Boeing in gevaar na crashes

Twee vliegtuigongelukken en de reputatie en winstgevendheid van vliegtuigbouwer Boeing zijn in gevaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore