Oost-Duitse trots

De vieze, geliefde Trabant voorgoed van de Duitse weg? 'Pure huichelarij'

01 november 2019 12:18 Aangepast: 01 november 2019 12:55
De Trabant rijdt nog altijd rond, maar hoe lang heeft de oude Oost-Duitse auto nog?

In Berlijn zijn oude dieselauto’s verboden, maar de stinkende Trabant rijdt gewoon nog rond in de binnenstad. Het wagentje is nog altijd de trots van de Oost-Duitsers. De vraag is hoe lang nog, want de politiek mengt zich inmiddels in de discussie.

Het sturen gaat zwaar, het schakelen is lastig. De carrosserie is een mix van katoen en hars en voelt een beetje als hard karton. Kortom nul comfort, maar het bracht je wel op je bestemming.

Luxeproduct tot 1989

"We noemden ‘m Rennpappe, een kartonnen racedoos", vertelt Ulrike Nagel (40) die in het voormalige Oost-Duitsland is geboren. Als kind zat ze vaak op de achterbank. "We hadden een witte, met een blauw dak, die we hadden overgenomen van oma."

Al oogt hij wat armoedig, de Trabant was tot aan de val van de muur in november 1989 nog altijd een luxeproduct. Je moest er flink voor sparen en erg lang op wachten. Na je bestelling kon het gerust tien jaar duren voordat je de sleutel kreeg.

'We hadden niet eens een telefoon'

Nagel: "Wij hadden thuis niet eens telefoon, dus je kunt wel nagaan hoe bijzonder een auto was." Ulrike was een jaar of acht toen er bij haar ouders voor het eerst een eigen auto voor de deur stond.

Ulrike Nagel in 1988, ongeveer 9 jaar oud: “Ik heb helaas geen foto waar ik op sta met onze Trabant. We maakten niet zoveel foto's toen. De auto op de foto is een Škoda.”  Ulrike Nagel in 1988, ongeveer 9 jaar oud: “Ik heb helaas geen foto waar ik op sta met onze Trabant. We maakten niet zoveel foto's toen. De auto op de foto is een Škoda.”

De Trabant rijdt ondertussen nog altijd rond in Berlijn. Je hebt de liefhebbers, maar het zijn vooral toeristen die een rondje maken. Bij het verhuurbedrijf Trabi-safari hebben ze er 35 staan. De concurrent heeft er zelfs honderd.

Techniek uit de jaren zestig

Als je instapt keer je een beetje terug naar de begintijd van autorijden en ondertussen tuf je langs de bezienswaardigheden van Berlijn.

Onder de kap een tweetaktmotor. Uit de uitlaat komen blauwe walmen, de restanten van verbrande olie en benzine. Het is techniek uit de jaren zestig. Een tijd dat er niet nagedacht werd over CO2- en stikstofuitstoot.

Dat is anno 2019 wel anders. Een Berlijns raadslid wil een einde maken aan het vervuilende brommertje op de weg. Het is volgens hem niet meer van deze tijd.

De Trabant in Berlijn. Toeristen gaan op Trabi-safari door de stad. De Trabant in Berlijn. Toeristen gaan op Trabi-safari door de stad.

De 61-jarige eigenaar van Trabi-safari noemt het plan 'belachelijk' en 'pure huichelarij'. "Dan moet je alle oldtimers verbieden", zegt Ulrich Breitwieser boos tegen RTL Nieuws. "Ik ben niet bang dat het zover komt. Ik slaap er geen nacht minder om."

Een lelijk eendje?

Duitsland-correspondent Jeroen Akkermans geeft de plannen om de auto te weren ook weinig kans. Daarvoor is het autootje te geliefd, denkt hij. Wij zien een lelijk eendje, maar veel inwoners zien een pronkstuk rijden, een levend relikwie van de DDR, zegt Akkermans.

Een foto met de vader van Ulrike in 1991. Achter de gele Trabant van vrienden staat de Trabant van de familie Nagel. Na de val van de muur gingen ze samen op vakantie naar Denemarken. Een foto met de vader van Ulrike in 1991. Achter de gele Trabant van vrienden staat de Trabant van de familie Nagel. Na de val van de muur gingen ze samen op vakantie naar Denemarken.

Toen op 9 november 1989 de muur viel stapten Oost-Duitsers massaal hun Trabant in en staken ze in lange rijen de grens over. De vrijheid tegemoet. Ulrike heeft dan ook warme herinneringen aan hun maatje. In 1991 gingen ze voor het eerst op vakantie naar een ander land. Met de Trabant op de boot naar Denemarken.

'Nog maar een paar'

Ulrike woont, na jaren in Nederland te hebben gewoond, weer in Berlijn. Als het aan haar ligt blijft de Trabi daar door de straten rijden. "Het zijn er nog maar zo weinig, en er worden ook geen nieuwe meer gebouwd."

30 jaar na de val van de muur

Na de Tweede Wereldoorlog werd Duitsland opgedeeld in Oost- en West-Duitsland. Ook Berlijn werd in tweeën gesplitst en gescheiden door een muur.

De communistische partij regeerde 40 jaar onafgebroken in de Deutsche Demokratische Republik (DDR), de officiële naam van Oost-Duitsland. Censuur en repressie waren de dagelijkse realiteit voor Oost-Duitsers en velen probeerden daarom het land te ontvluchten.

Op 9 november 1989 werd de grens tussen Oost- en West-Berlijn geopend, nu bijna 30 jaar geleden. Een jaar na de val van de Berlijnse muur volgde de hereniging. Beide landen werden weer één Duitsland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore