Zijn treinrails beter bestand tegen hitte als die wit zijn geverfd? Dat onderzoeken de Duitse spoorwegen. Op de hogesnelheidslijn van Hannover naar Würzburg wordt er een proef mee gedaan.
Door hitte zet het staal van de spoorstaven uit en daardoor kan treinverkeer gehinderd worden, meldt de regionale zender NDR. Het doel van de Duitse spoorwegen is het spoor minder heet laten worden doordat de witte verf zonlicht reflecteert.
'Niet aan te raden'
Volgens Zili Li, hoogleraar Rail Systems en Monitoring aan de TU Delft, weerkaatst hitte inderdaad het zonlicht. Het spoor zal daardoor iets minder heet worden. De vraag is voor hoelang, zegt Li.
Hij zet vraagtekens bij de haalbaarheid van het plan. "Ik ben geen expert op het gebied van verf, maar de druk van de treinwielen op het spoor kan ervoor zorgen dat de verf eraf schuurt." Of het ook een leuk idee is voor de NS? "Ik zou het niet aanraden."
