Pas 8 jaar later

Franse Nolan (10) die doodziek werd na het eten van besmette hamburger is overleden

16 september 2019 20:52 Aangepast: 16 september 2019 21:59
De 10-jarige Nolan werd doodziek van een besmette hamburger. Beeld © Screenshot / Le Parisien

De 10-jarige Nolan Mottie uit Frankrijk werd acht jaar geleden doodziek na het eten van een hamburger van de Lidl. Het vlees bleek besmet met de poepbacterie E.coli. Dit weekend is het jongetje na een lang ziekbed overleden. "Eindelijk een einde aan een lange kwelling."

Nolan was een gezond jongetje, tot hij in 2011 ziek werd nadat hij een besmette hamburger had gegeten. Het jochie was toen 23 maanden oud, schrijft de Franse krant Le Parisien.

Poepbacterie

Nolan kreeg suikerziekte en zijn zenuwstelsel werd ernstig aangetast door de E. colibacterie, waardoor hij voor 80 procent verlamd raakte en allerlei operaties moest ondergaan. 

Veertien andere kinderen die ook van de besmette hamburgers hadden gegeten, liepen nierschade op. De kinderen uit de Noord-Franse regio Hauts-de-France werden met spoed naar ziekenhuis in Lille en Douai gebracht. Nolan was er duidelijk het slechtst aan toe. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Poepbacterie in vlees zorgt voor veel ophef

Lange kwelling

Na een lijdensweg van acht jaar overleed aan de gevolgen van de vergiftiging. Hij kreeg een hartaanval en belandde in een coma. 

"Het is een echt drama voor de familie van Nolan", zegt Florence Rault, de advocaat van Nolans familie. Maar het is volgens hem ook 'het einde van een lange kwelling'.

"Zijn lijden hield geen moment op: zijn ledematen waren vervormd, hij had broze botten, hij kon niet meer eten, slikken, praten of bewegen." Alleen met een sonde kon Nolan nog in leven blijven.

Celstraf

Het drama werd in de Franse media breed uitgemeten. Het desbetreffende hamburgermerk werd bij Lidl uit de schappen gehaald en de manager van de fabrikant die de burger maakte kreeg in 2017 drie jaar celstraf. De rechter stelde dat hij nalatig was geweest bij het controleren van de kwaliteit van het vlees.

Gezondheidsrisico bij besmetting E. coli:

Escherichia coli of E. coli is een groep bacteriën die van nature aanwezig is in de darmen van mensen en dieren. Afhankelijk van het type E. coli leidt een besmetting tot meer of minder ernstige verschijnselen. Vaak merk je er niets van.

In andere gevallen gaat het om klachten zoals misselijkheid, braken en diarree. In heel ernstige gevallen kan een besmetting een vermindering van de nierfunctie en bloedafbraak tot gevolg hebben.  

(Bron: Voedingscentrum)

RTL Nieuws

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`