Heel bijzondere vondst

Ontdekking buitenaards leven een stapje dichterbij

11 september 2019 19:26 Aangepast: 11 september 2019 21:00
Artistieke impressie van exoplaneet K2-18b Beeld © NASA

Op een planeet buiten ons zonnestelsel is waterdamp in de bewoonbare zone aangetroffen. Dat is heel bijzonder, omdat water onmisbaar is voor het ontstaan van leven.

Het is voor het eerst dat waterdamp op een planeet in de bewoonbare zone wordt aangetroffen. De bewoonbare zone betekent dat de planeet precies op de juiste afstand staat van de ster om vloeibaar water mogelijk te maken. Te ver weg van de ster zorgt ervoor dat het water bevriest, te dichtbij veroorzaakt verdamping van het water. De aarde is bijvoorbeeld een planeet die zich in de bewoonbare zone van de ster, onze zon, bevindt.

Gaaf

Uit het onderzoek onder leiding van professor Björn Benneke van de Université de Montréal in Canada blijkt dat er naast waterdamp misschien zelfs vloeibare waterwolken in de atmosfeer van K2-18b bestaan. "Het is een bijzondere ontdekking. Dit hebben we niet eerder gezien en dat is gaaf", zegt wetenschapper Michiel Min, hoofd van het exoplaneetprogramma bij het Nederlands instituut voor ruimte-onderzoek (SRON).

"Dit is de grootste stap ooit in de richting van ons ultieme doel: leven vinden op andere planeten en bewijzen dat we niet alleen zijn", zegt professor Björn Benneke over de ontdekking. Betekent dit dan ook dat er echt leven op K2-18b is? "Dat is met geen enkele mogelijkheid te zeggen", aldus Min. En als er al leven is, dan ziet dat er waarschijnlijk heel anders uit dan wij hier gewend zijn. "Het is niet aannemelijk dat er leven is zoals wij dat kennen, want het is een hele andere planeet."

Negen keer zo groot als de aarde

K2-18b bevindt zich 111 lichtjaren van ons vandaan en is in 2016 ontdekt door de onderzoekers van de Université de Montréal. De exoplaneet is negen keer zo groot als de aarde en draait om een ster die kleiner en koeler is dan onze zon. Maar omdat de planeet dichtbij de ster staat, krijgt hij bijna net zoveel energie als de aarde van de zon.

Hoewel er nog veel onzeker is over of er leven bestaat op exoplaneet K2-18b is de vondst van waterdamp volgens wetenschapper Min van groot belang. "Het geeft veel hoop voor de toekomst dat we dit kunnen aantonen bij zo’n relatief kleine planeet. Als we dit al kunnen met de huidige telescopen, belooft dat veel voor de toekomst als we sterkere lenzen hebben. Dat er nu waterdamp te zien is op zo’n planeet is dus een hele fijne boodschap."

RTL Nieuws