'Weerwolfsyndroom'

Spaanse baby's extreem behaard na slikken verkeerde pil

28 augustus 2019 18:30 Aangepast: 28 augustus 2019 18:33
Beeld ter illustratie. Beeld © Getty Images

Zeker zeventien kinderen hebben in Spanje het 'weerwolfsyndroom' opgelopen nadat ze een pil kregen die verkeerd gelabeld was. De kinderen, vooral baby's, hebben daardoor haargroei op hun gezicht, armen en benen gekregen.

De Spaanse gezondheidsautoriteit Aemps die onderzoek heeft gedaan naar de haargroei, meldt dat het gebruik van een verkeerd medicijn voor een maagziekte de oorzaak is. In alle gevallen was omeprazol voorgeschreven, maar in de verpakking zat het medicijn minoxidil, dat de haargroei bevordert.

Pillen niet meer te krijgen

Het farmaceutisch bedrijf dat in de fout is gegaan, is voorlopig gesloten en de betreffende geneesmiddelen zijn uit de handel gehaald.

Veel ouders waren bezorgd toen de haargroei van hun baby begon toe te nemen. Zo ook moeder Angela Selles, vertelt ze tegen de Spaanse krant El Pais, haar zoon was zes maanden oud toen de haren begonnen te groeien. "Het voorhoofd, de wangen, zijn benen, armen en handen: alles was gevuld met haar. Hij had zelfs de wenkbrauwen van een volwassene. Het was heel eng, omdat we niet wisten wat er aan de hand was." 

'We moesten naar specialisten' 

Een andere moeder in dezelfde regio had ook een baby van zes maanden oud met onverklaarbare haargroei. Zij besloot naar de kinderarts te gaan. "Hij vertelde ons dat het een genetische aandoening was, of dat het iets met de stofwisseling te maken had. We moesten naar specialisten gaan om verschillende, zeldzame syndromen uit te sluiten." 

Ook het kindje van Amaya, OC, kreeg opeens overal haren

De Spaanse krant El Mundo kreeg foto's van OC.

De twee moeders die de krant heeft gesproken zijn verontwaardigd over wat er is gebeurd met hun kindjes. "Mijn zoontje heeft twee en een halve fles van die medicijnen ingenomen totdat de dokter vertelde dat het het verkeerde medicijn was."

Duurt nog maanden

Het medicijn lijkt voor de baby's verder niet gevaarlijk te zijn. De haren zullen vanzelf uitvallen als het medicijn niet meer wordt ingenomen. Maar hoewel de eerste haren alweer uitvallen van de Spaanse baby's, zal het nog maanden duren voordat alles is verdwenen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Vader maakt haargroeimiddel voor bijna kale dochter: 'Ik heb nu een bos krullen'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`