Buitenland

Nederland loopt voor op Duitsland in race elektrische auto

22 augustus 2019 21:39 Aangepast: 23 augustus 2019 12:18
Een kolencentrale in de buurt van Cottbus, dichtbij de grens met Polen. Beeld © AFP

Elektrische auto’s, rekeningrijden, een CO2-heffing en geld voor varkensboeren om te stoppen met hun bedrijf. In Nederland zijn de plannen om in 2030 49 procent minder CO2 uit te stoten dan in 1990 erg concreet, vastgelegd in het klimaatakkoord. Bij onze belangrijkste handelspartner en buurland is het nog lang niet zo ver. 

Angela Merkel was vandaag op bezoek bij Rutte. De bondskanselier kwam onder meer praten over het klimaat. "Wie haben Sie das geschafft, Mark?" Of ze het echt gevraagd heeft, weten we niet, maar feit is dat in Nederland een klimaatakkoord is gesloten en in Duitsland nog niet. 

En de Duitsers gingen nog wel zo snel van start, want in 2016 stemde het Duitse parlement in met het klimaatakkoord van Parijs. Daarna kwam de klad erin, maatregelen hóe de Duitsers minder CO2 zouden uitstoten lieten op zich wachten. Pas in februari van dit jaar kwam er een voorstel voor een klimaatakkoord. Daar zal 20 september over gestemd worden. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coalitie vrijwel eens over klimaatakkoord: dit verandert er voor jou

Op de rem

De reden is de machtige auto-industrie, vertelt correspondent Jeroen Akkermans. "Die trapt op de rem, omdat ze met verbrandingsmotoren ontzettend vies veel geld verdienen en het niet lonend is om te investeren in elektrische auto's."

Dat is te zien in de cijfers. "Van de 1400 stadsbussen hier in Berlijn, zijn er vier elektrisch", geeft Akkermans als voorbeeld. 

In absolute aantallen rijden er meer elektrische of hybrides rond bij de oosterburen, maar afgezet op het totale wagenpark of per inwoners loopt Nederland voor op de Duitsers, blijkt uit cijfers van de Europese instantie die dat in de gaten houdt. 

Duitsland 'hobbelt' zo achteraan, omdat de grote autobouwers het meeste geld verdienen met suv's. "De elektrische auto is op de tekentafel gezet, dat heeft men laten versloffen", vertelt Akkermans. 

Hij maakte vorig jaar al een reportage over de trage opmars van elektrisch rijden in Duitsland. Die kun je hieronder kijken:

Elektriciteit uit kolen

Niet alleen met de elektrificering van het wagenpark loopt Duitsland achter. Het land haalt een groot deel van de elektriciteit uit kolen. Dat komt omdat het land in 2011 besloot om te stoppen met kernenergie. "Lampen moeten wel blijven branden en laptops moeten blijven draaien", vertelt Akkermans. 

Het gevolg is dat Duitsland dit jaar bijna 40 procent van de elektriciteit uit bruin- en steenkool haalt. Daar staat tegenover dat eenzelfde percentage uit hernieuwbare energiebronnen komt: zon, wind, biomassa of water. 

Van alle elektriciteit die vorig jaar in Nederland werd gebruikt, kwam 15 procent uit hernieuwbare bronnen, meldde het CBS eerder dit jaar. De rest komt overwegend uit aardgas, maar ook in Nederland wordt nog met kolen energie opgewekt. Maar dat is wel een stuk minder dan in Duitsland.

In Duitsland wordt veel minder gas gebruikt dan in Nederland, maar nog wel kernenergie. Die is nog goed voor 13 procent van de totale energievoorziening, in Nederland komt bijna 3 procent van de gebruikte elektriciteit uit kerncentrales. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`