Fatale crashes

Piloten gingen woedend verhaal halen over haperend boordsysteem Boeing 737 MAX

16 mei 2019 12:00 Aangepast: 16 mei 2019 12:05
Protest in Chicago tegen vliegtuigmaatschappij Boeing. Beeld © EPA

Woedende piloten van American Airlines hebben in november vorig jaar, enkele weken na de crash van een Boeing 737 MAX van Lion Air in Indonesië, Boeing-officials aan de tand gevoeld over problemen met een haperend boordsysteem. De spanning was te snijden tijdens de ontmoeting.

Dat blijkt uit audio-opnamen van CBS News, waarover The Guardian bericht. Problemen met het zogenoemde MACS-systeem zouden de oorzaak zijn geweest van de crash in Indonesië, en vier maanden later ook van het ongeluk met een 737 MAX van Ethiopian Airlines. Bij de twee ongelukken kwamen in totaal 346 mensen om het leven.

Kosten besparen

Boeing wordt verweten het systeem zonder nadere aankondiging in zijn toestellen te hebben geplaatst. Hoe het systeem werkte, zou niet gecommuniceerd zijn. Op die manier zou het bedrijf de kosten van extra trainingen hebben willen besparen.

Op de geluidsopnamen blijkt dat het er tijdens de meeting stevig aan toe ging: "We verdienen van A tot Z te weten wat er in onze vliegtuigen zit", zegt een piloot. "Deze gasten wisten niet eens dat dat verdomde systeem in hun vliegtuig zat. Niemand wist het", zegt een ander.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Boeing wist al jaar van problemen 737 Max

Overbodige informatie

Volgens de op de vergadering aanwezige vicepresident van Boeing, Mike Sinnett, zou zo'n ramp als met het Lion Air-toestel nooit meer gebeuren, ongeacht of het personeel wist hoe het systeem werkte of niet.

"Al vlieg je miljoenen kilometers met dit toestel, meer dan één keer zal dit niet voorkomen", zei Sinnett. "Dus hebben we de bemanningen niet willen overvoeren met overbodige informatie. Op deze manier konden ze ze zich richten op informatie waarvan wij denken dat die belangrijk is."

Laatsten die ingrijpen

De piloten zeiden daarop dat zij dat nou juist wel moeten weten omdat zij de laatsten zijn die bij het haperen van het systeem kunnen ingrijpen. Boeing kondigde vervolgens aan veranderingen in de software door te zullen voeren, maar niet 'overhaast'.

Het bedrijf was nog met de softwareaanpassing bezig toen het toestel in Ethiopië neerstortte.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

American Airlines schrapt 115 vluchten per dag na Boeing-kwestie

Te lang doorgevlogen

De audio-opnamen kwamen naar boven tijdens een zitting van de vervoerscommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Die onderzoekt het handelen van de FAA, de Federal Aviation Administration.

Gekeken wordt of de FAA de Boeing 737 MAX wel groen licht had mogen geven met het nieuwe boordsysteem.

Ook is er kritiek op het te lang laten doorvliegen van de toestellen. De FAA was een van de laatste luchtvaartinstanties die de 737 MAX aan de grond zetten, en dat gebeurde pas na een aankondiging van president Donald Trump.

Reputatie Boeing in gevaar na crashes

Twee vliegtuigongelukken en de reputatie en winstgevendheid van vliegtuigbouwer Boeing zijn in gevaar. Voor Boeing staat er een hoop op het spel, legt Roland Koopman uit.

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`