Boeing MAX-8

Twijfels over eerste conclusies vliegtuigongeluk Ethiopian Airlines

04 april 2019 16:50 Aangepast: 04 april 2019 16:58
Boeings 737 Max van Shanghai Airlines Beeld © Getty Images

Nederlandse luchtvaartexperts zetten vraagtekens bij de uitspraken van de Ethiopische minister van Transport over het vliegtuigongeluk met de Boeing 737 MAX-8. Die beweerde vandaag dat de piloten van het neergestorte vliegtuig de juiste procedures hebben gevolgd, toen de neus van het toestel omlaag werd geduwd. De experts betwijfelen dat.

De Ethiopische minister van Transport deelde de resultaten van het eerste onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Uit dit tussenrapport zou blijken dat vlucht 302 van Ethiopian Airlines 'heel normaal' opsteeg, maar daarna herhaaldelijk een duikvlucht maakte.

"Ondanks al het harde werk van de piloten, die volledig juist handelden, konden ze het vliegtuig niet in de lucht houden", zei de minister. De piloten volgden volgens de minister de juiste procedures, zoals voorgeschreven door vliegtuigbouwer Boeing en Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Piloten ramptoestel Ethiopian Airlines deden alles goed'

Het vliegtuig stortte vlak na het opstijgen neer bij het vliegveld van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Alle 157 inzittenden kwamen om. Het was het tweede ongeluk met dit type toestel, een Boeing 737 MAX, in korte tijd. Vorig jaar verongelukte een toestel van Lion Air, bij Indonesië. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven.

Nieuw veiligheidssysteem

Na de twee vliegrampen kwam aan het licht dat in beide toestellen een nieuw veiligheidssysteem was geïnstalleerd. Dat zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) zorgt ervoor dat, indien nodig, de neus van het toestel automatisch omlaag wordt geduwd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Boeing 737 MAX langer aan de grond: software-update nog niet klaar

Volgens luchtvaartexpert Benno Baksteen is het voorlopig onduidelijk of de piloten van het ramptoestel juist zijn omgegaan met dit veiligheidssysteem MCAS. Het advies was om dit systeem uit te schakelen als de neus van het vliegtuig te veel omlaag zou staan. Volgens de Wall Street Journal zouden de piloten dit systeem inderdaad aanvankelijk hebben uitgezet, maar daarna weer hebben ingeschakeld.

Dat opnieuw inschakelen van het MCAS zou een inschattingsfout kunnen zijn geweest van de piloten. Baksteen legt uit dat als het veiligheidssysteem wordt uitgeschakeld, je overstapt op handmatige besturing. "Dat is een handsysteem met een soort mechanisch draaiwieltje", zegt hij. "Je moet daar heel veel aan doen voordat je maar een kleine correctie krijgt. Dus je ziet op korte termijn niet veel resultaat." Het zou kunnen, zegt Baksteen, dat in de beleving van de piloten dit uitschakelen onvoldoende effect had, waarop ze dit corrigerende systeem weer inschakelden. Met fatale gevolgen.

Tikkeltje argwanend

Ook Joris Melkert, expert op het gebied van lucht- en ruimtevaart, heeft zijn twijfels bij de uitspraken van de Ethiopische minister. "Op het moment dat ministers roepen dat de piloten niks verkeerds hebben gedaan, moet je altijd een tikkeltje argwanend zijn", zegt hij.

Melkert legt uit dat het nog te vroeg is om harde uitspraken te doen. "Bij vliegtuigongelukken is internationaal vastgelegd dat, indien mogelijk, er binnen 30 dagen een eerst feitenrelaas geleverd wordt. Daarna heb je een jaar de tijd om volledig onderzoek te doen."

Bij het eindrapport zal alles een stuk duidelijker worden. "Je kan nu nog niet te veel conclusies trekken, dit is pas een eerste stap."

Reputatie Boeing in gevaar na crashes

Twee vliegtuigongelukken en de reputatie en winstgevendheid van vliegtuigbouwer Boeing zijn in gevaar. Voor Boeing staat er een hoop op het spel, legt Roland Koopman uit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore