Ga naar de inhoud
Boeing 737 MAX

'Piloten ramptoestel Ethiopian Airlines deden alles goed'

Een wrakstuk van de verongelukte vlucht van Ethopian Airlines. Beeld © AFP

De piloten van het neergestorte vliegtuig van Ethiopian Airlines hebben goed gereageerd op de 'moeilijkste noodsituatie' tijdens de ramplucht. Ze volgden de juiste procedures, zoals voorgeschreven door vliegtuigbouwer Boeing en Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Dat blijkt uit het eerste onderzoek naar de oorzaak van de ramp op 10 maart, zei de Ethiopische minister van Transport in een persconferentie.

Uit het rapport zou blijken dat vlucht 302 van Ethiopian Airlines 'heel normaal' opsteeg, maar daarna herhaaldelijk een duikvlucht maakte. "Ondanks al het harde werk van de piloten, die volledig juist handelden, konden ze het vliegtuig niet in de lucht houden."

Het vliegtuig stortte vlak na het opstijgen neer bij het vliegveld van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Alle 157 inzittenden kwamen om.

Tweede keer in korte tijd

Het was het tweede ongeluk met dit type toestel, een Boeing 737 MAX,  in korte tijd. Vorig jaar verongelukte een toestel van Lion Air, bij Indonesië. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven.

Na de twee vliegrampen kwam aan het licht dat in beide toestellen een nieuw veiligheidssysteem was geïnstalleerd. Dat zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) zorgt ervoor dat de neus van het toestel automatisch omlaag wordt geduwd. De Ethiopische minister van Transport vindt dat Boeing het systeem grondig moet nakijken.

Boeing
Lees ook:
Boeing betuigt medeleven met nabestaanden in paginagrote advertentie

Volgens de onderzoekers valt op basis van de vluchtdata en de cockpitvoicerecorder niet te zeggen dat er sprake is van een 'structureel probleem' met dit type vliegtuig.

De komende zes maanden wordt bekeken of het betreffende toestel al mankementen vertoonde voor aanvang van de fatale vlucht.

Aan de grond

Naar aanleiding van de twee vliegrampen hebben vliegmaatschappijen overal in de wereld besloten om de vliegtuigen van dit type toestel aan de grond te houden. Er wordt onder andere gewacht op een software-update.

Boeing
Lees ook:
Boeing 737 MAX langer aan de grond: software-update nog niet klaar

Dinsdag maakt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA bekend dat alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX nog weken aan de grond zullen blijven, omdat Boeing meer tijd nodig heeft om de technische problemen van het toestel op te lossen.

Reputatie Boeing in gevaar na crashes

03:03
Twee vliegtuigongelukken en de reputatie en winstgevendheid van vliegtuigbouwer Boeing zijn in gevaar. Voor Boeing staat er een hoop op het spel, legt Roland Koopman uit.