Problemen toegedekt

'Boeing mocht goedkeuring omstreden Boeing 737 Max zelf uitvoeren'

17 maart 2019 15:40 Aangepast: 18 maart 2019 09:31
Boeing 737's op het terrein van de vliegtuigfabrikant in het Amerikaanse Seattle. Beeld © AFP

De goedkeuringsprocedure van de Boeing 737 Max-8, het vliegtuig dat sinds afgelopen week wereldwijd aan de grond wordt gehouden na twee fatale crashes, was grotendeels in handen van de vliegtuigfabrikant zelf. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, de toezichthouder die moet beoordelen of een nieuw vliegtuigtype luchtwaardig is, bemoeide zich er bijna niet mee.

Dat schrijft de Seattle Times vandaag. De Amerikaanse krant baseert zich op informatie van bronnen bij de FAA. Het onderzoek is elf dagen geleden voorgelegd aan Boeing en de FAA, vier dagen voordat een 737 Max van Ethiopian Airlines neerstortte. Daarbij kwamen alle 157 inzittenden om het leven.

Boordsysteem

De vliegtuigbouwer en de toezichthouder FAA hebben tot nu toe geen commentaar gegeven op het onderzoek. Er blijkt onder meer uit dat het boordsysteem dat voor een evenwichtige vlucht moet zorgen, de zogeheten MCAS, ernstige mankementen vertoonde. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gesprek cockpit: snelheid ramp-Boeing na opstijgen ongewoon hoog

Toch werd het toestel toegelaten. De FAA zou de procedure hebben willen stroomlijnen om Boeing van dienst te zijn in de felle concurrentiestrijd met de Europese fabrikant Airbus. De 737 Max-8, een middelgroot toestel, zou daarbij een cruciale rol moeten spelen. Er zijn er tot nu toe 371 in gebruik genomen bij verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Controle verloren

Uit cockpitgesprekken van het vorige week verongelukte toestel blijkt dat de piloot de controle over het toestel vrij snel na het opstijgen moet zijn verloren. Datzelfde gold voor het toestel van Lion Air dat vorig jaar oktober voor de Indonesische kust neerstortte. 

Boeing zegde afgelopen week toe versneld te komen met nieuwe software voor het MCAS-systeem, maar zei ook dat de toestellen voorlopig aan de grond moeten blijven. Die stap werd genomen, zei de fabrikant, uit 'overmatige' voorzorg.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Drama met 737 Max kost Boeing 27 miljard beurswaarde

Ook Nederland weert omstreden Boeing

Afgelopen week nam ook Nederland het besluit de Boeing 737-Max niet meer toe te laten tot het luchtruim.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore