Internetsensatie

Met zijn beleefde neplach verovert Gavin (8) de harten van miljoenen Chinezen

09 november 2018 09:40 Aangepast: 09 november 2018 09:47
Gavin Thomas

De 8-jarige Gavin uit Amerika heeft de harten van miljoenen Chinezen veroverd vanwege zijn bijzondere gezichtsuitdrukkingen. De 'neplachjongen' is een enorme internetsensatie. "Met zijn gezichtsuitdrukkingen weet Gavin het gevoel van miljoenen Chinezen te omschrijven."

Het begon allemaal met een foto op Weibo vier maanden geleden, een Chinees platform vergelijkbaar met Twitter. Binnen mum van tijd had de jongen 1,8 miljoen volgers. 

Miljoenen keren per dag

Hoe het kan dat een Amerikaanse jongen die nog op de lagere school zit een internetsensatie is in China? Het komt door de unieke gezichtsuitdrukking van het jochie: beleefd positief in ongemakkelijke situaties.

Gavins foto's en memes worden per dag miljoenen keren gebruikt en gedeeld in online conversaties.

Miljoenen keren bekeken

Om een beeld te krijgen van zijn populariteit: een gifje van het gezicht van Gavin waarin hij ongemakkelijk lacht, kan wel tien miljoen keer per dag worden gebruikt op verschillende socialmediaplatforms van China. Dat vertelt de oprichter van Dongtu.com, een grote distributeur van online gifjes in China, tegen CNN.

Hetzelfde geldt voor een plaatje van de jongen waarop hij nerveus glimlacht als een gekko op zijn hoofd wordt geplaatst. Ook dit plaatje wordt miljoenen keren bekeken en gedeeld, per dag.

'De nep-lachjongen'

Zijn debuut op Weibo werd door de Chinese staatsmedia genoemd. Een bezoek van het jochie afgelopen augustus haalde alle grote Chinese kranten. De naam van de jongen kunnen veel Chinezen niet uitspreken, daarom is zijn bijnaam 'de neplachjongen.'

Hoe kan dit?

Waarom Chinezen zo dol zijn op zijn gezichtsuitdrukkingen? De 39-jarige fan Cai Qianyi licht toe: "Ik gebruik heel vaak zijn gifjes omdat ze zo geschikt zijn om mezelf te uiten aan mijn vrienden of kennissen in bepaalde situaties."

Een Chinese communicatiedeskundige zegt daarover tegen CNN: "Chinezen maken heel veel gebruik van digitale communicatie. In China houden ze ervan om beleefd te blijven, ze willen niet te bot tegenover elkaar zijn. De foto's van Gavin passen vaak heel goed bij de sfeer die Chinezen ervaren. Daarom zijn we zo dol op hem."

Telefoonhoesjes

Ook in zijn geboorteland is de jongen een onlinehit vanwege zijn gezichtsuitdrukkingen. Een filmpje waarin hij met zijn oom speelt, is een hit onder de Amerikanen.

Maar zijn populariteit onder de Chinezen is vele malen groter. Chinezen lopen zelfs rond met telefoonhoesjes met daarop een foto van de jongen.  Vanwege zijn beroemdheid heeft de 8-jarige zelfs sinds kort zijn eigen agent. 

Gavin is een wereldster

`