Buitenland

Eerste containertransport via Poolzee dankzij smeltend ijs

21 augustus 2018 15:13 Aangepast: 21 augustus 2018 16:30
Een schip vaart door de Arctische zee. Beeld © Getty

Maersk vaart deze week voor het eerst een containerschip via de noordelijke zeeroute van Azië naar Europa. Met de opwarming van de aarde wordt deze Arctische route steeds interessanter voor de scheepvaart.

Het schip van de Deense rederij Maersk vertrekt uit Vladivostok en moet eind september aankomen in Sint-Petersburg. Vanwege de extreem hoge temperaturen van soms wel meer dan 30 graden boven Celsius is het ijs in de Noordelijke ijszee genoeg gesmolten voor een doorvaart.

Maersk probeert de route uit met een relatief klein containerschip met daarop 3600 containers. Het is bedoelt om kennis te vergaren over de route. Voorlopig ziet de rederij nog geen mogelijkheden voor het commercieel onderhouden van deze route.

IJsbrekers en bevoren vis

Maersk zegt in een verklaring dat 'de route nu drie maanden per jaar toegankelijk is, maar dat kan veranderen'. Ondanks het smeltende ijs, moeten er ook in de zomer een ijsbreker mee en Russische loodsen. Die vertellen hoe het schip veilig moet varen en waar bijvoorbeeld ijsschotsen liggen en waar het water niet diep genoeg is.

Het schip, de Venta Maersk, is gemaakt om te varen op routes met veel ijs. Het wordt vooral gebruikt in de Oostzee. De containers die nu worden overgevaren bevatten bevroren vis.

Dure route

De route boven Rusland langs kan een tot twee weken tijdwinst opleveren voor transport van Azië naar Europa. Nu gaat de route via het Suezkanaal. Van Vladivostok naar Sint-Petersburg is de afstand over deze zeeroute 23.000 kilometer, de noordelijke route via de Arctische zee bedraagt 14.000 kilometer.

Maar de schepen die over de noordelijke route zullen varen, kunnen niet zo groot zijn als die door het Suezkanaal gaan. Ook is de route duur vanwege hoge verzekeringskosten en veiligheidsmaatregelen.

Meerdere pogingen gedaan

Het containerschip van Maersk is niet het eerste transportschip dat door de Arctische zee vaart. Een Russische LNG-tanker wist vorig jaar zonder hulp van ijsbrekers de route van Noorwegen naar Zuid-Korea in 19 dagen te varen. President Vladimir Poetin verklaarde dat moment als 'een grote gebeurtenis bij het openbreken van de Arctische route'. Ook een Chinese rederij probeerde de route al uit.

Volgens The Arctic Institute kan de route vanaf 2040 commercieel interessant worden. Tenminste, 'als de ijslaag afneemt met de snelheid waarmee dat nu gebeurt', zo verklaarde onderzoeksinstituut The Artic Institute in een onderzoek uit 2016.

Rotterdam: geen bedreiging voor ons

Het havenbedrijf van Rotterdam volgt het ontstaan van een mogelijk nieuwe route naar Azië met grote belangstelling. "We zien het niet als een bedreiging voor onze positie", zegt woordvoerder Leon Willems. "Het baart ons wel zorgen dat vanwege klimaatveradering dit ongerepte gebied bevaarbaar wordt. Al is dat nog beperkt."

Volgens het havenbedrijf is de route voor de hele grote containerschepen die Rotterdam aandoen niet interessant, omdat er geen aanlegplaatsen liggen met een achterland waar een grote markt is. De route kan dat wel zijn voor zogenaamde projectlading, bijvoorbeeld van een windmolen die vanuit Japan of Korea naar Europa moet.     

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`