Buitenland

Meer Europese landen lopen achter met onderhoud bruggen blijkt na ramp Genua

16 augustus 2018 15:43 Aangepast: 16 augustus 2018 16:09
De Morandi-brug in Genua stortte in, waardoor ruim 40 mensen om het leven kwamen. Beeld © ANP Foto

De schrik zit er goed in na de ramp met de ingestorte brug in Genua. Andere Europese landen kijken naar de toestand van hun bruggen en viaducten. En dat blijkt geen overbodige luxe: in Vlaanderen staan 28 bruggen onder extra toezicht en in Frankrijk is de situatie van 840 bruggen en viaducten ernstig.

Bij het instorten van de Morandi-brug in Genua kwamen dinsdag meer dan 40 mensen om het leven. Volgens de Italiaanse minister van Vervoer is de ramp met de verkeersbrug in Genua het gevolg van achterstallig onderhoud.

België

In België heeft het Agentschap Wegen en Verkeer 28 bruggen op een lijst gezet waarvoor een 'verhoogde waakzaamheid is geboden en dat er structurele ingrepen nodig zijn'. De bruggen vertonen sporen van betonrot, roest, insijpelend water of zuurschade. Experts benadrukken wel dat een scenario zoals in Genua, niet waarschijnlijk is.

Bekijk hier de kaart van de bruggen in België onder extra toezicht

Frankrijk

In Frankrijk is de toestand zorgelijker. Daar staat in een recent rapport dat de toestand van 4000 bruggen, een derde van de totaal 12.000 bruggen in het land, onderhoud vereist.

De toestand van 840 bruggen en viaducten is zodanig ernstig, dat er op lange termijn gevaar voor instorting is. Het is daarom aannemelijk dat deze bruggen op termijn gesloten moeten worden voor zwaar vrachtverkeer of al het verkeer, staat in het rapport.

Duitsland

Een rapport dat vorig jaar verscheen over de toestand van Duitse bruggen, schetst ook geen heel vrolijk makend beeld. In Duitsland wordt slechts ruim 12 procent van de bruggen omschreven als 'goed'. Ruim 12 procent van de bruggen, meestal gebouwd in de jaren 60 of 70, kunnen het toegenomen zware verkeer van vandaag de dag niet aan, blijkt uit hetzelfde rapport.

Sommige grote bruggen zijn om die reden ook gesloten voor vrachtverkeer, zoals de Leverkussenbrug over de Rijn ten noorden van Keulen.

Italië

De brug in Genua was niet de enige Italiaanse brug in slechte staat. Er blijken zich 300 bruggen in zeer zorgwekkende toestand te bevinden, waaronder een brug bij Agrigento op Sicilië. Die brug is ontworpen door dezelfde ontwerper als de ingestorte brug in Genua: Ricardo Morandi.

Bulgarije

Buolgarije gaat naar aanleiding van de ramp in Genua versneld 211 gammele bruggen renoveren. Viaducten van 35 jaar en ouder zijn nooit grondig onder handen genomen, sommige zelfs helemaal niet. Het zou gaan om 34 snelwegbruggen, waarvan de helft 'in slechte staat' verkeert.

Nederland

En last but not least: Nederland. Voor wie zich zorgen maakt om Nederlandse bruggen: de bruggen in ons land hebben een beter incasseringsvermogen, zegt Rob Vergoossen, expert bruggenveiligheid bij Royal HaskoningDHV. "De Nederlandse tuibruggen hebben relatief veel tuikabels. Stel dat een Nederlandse tuikabel breekt, zal de brug niet instorten. Als het bij een relatief oude brug, zoals de Morandibrug, iets misgaat, dan gaat het goed mis."

In Nederland inspecteert Rijkswaterstaat elke brug eenmaal per zes jaar. Vervolgens wordt bepaald wat nodig is. Dat gaat om zo'n 1000 bruggen per jaar. Daar zijn honderden inspecteurs voor nodig. "Dit controleproces is goed. Rijkswaterstaat is daarin een voorloper in Europa", zegt Vergoossen.

Ongeloof, woede en verdriet in Genua na ramp met brug:

"Laten we bidden voor de jongeren die er niet meer zijn." Een dag na de ramp in Genua staan inwoners verslagen te kijken bij de ingestorte brug.

Meer op rtlnieuws.nl:

`