Buitenland

Hoe Elon Musk de wereld (verder) wil redden

21 juli 2016 11:43 Aangepast: 30 juli 2017 21:30
Beeld © ANP

Hij beloofde het al weken op twitter: het publiceren van zijn toekomstvisie over Tesla. Maar Elon Musk is een druk man en kwam er maar niet aan toe. Vannacht had hij, tussen het coördineren van de groeiproblemen van zijn autobedrijf, opvoeden van al zijn kinderen en lanceren van raketten eindelijk eens een nachtje vrij. Zijn Masterplan deel twee staat online.

Het doel: de wereld verbeteren. "We moeten op een gegeven moment alternatieve energievoorzieningen ontwikkelen, want anders raken de fossiele brandstoffen op en stort de beschaving ineen", legt hij opnieuw uit in zijn tweede masterplan.

Musk durft groot te dromen, dat bewees hij tien jaar geleden al. De ondernemer beloofde zijn fans het vermogen wat hij verdiende met PayPal te investeren in een ambitieus plan: de ontwikkeling van een elektrische auto voor de massa. 

Veel mensen zouden daarna zelfvoldaan achterover leunen, maar dan ken je Musk nog niet. Hij haalde zijn supermancape uit de was, ging er eens goed voor zitten en publiceerde vannacht zijn nieuwe plannen, die vooral voortbouwen op wat hij al doet.

Elektrische bussen en trucks maken

Oke, met die auto's lijkt het voorlopig wel te lukken. Dus wordt het tijd voor een upgrade Tesla wil elektrische bussen en vrachtwagens bouwen. Die laatste categorie moet ervoor zorgen dat de transportkosten worden teruggebracht, omdat er bezuinigd kan worden op benzinekosten. 

En wat betreft de bussen: als het aan Musk ligt, zijn de chauffeurs op de lange termijn werkloos. Ze worden zelfrijdend. Haltes zijn eigenlijk ook maar ouderwets. Waarom zou je een bus niet gewoon oproepen met je mobiele telefoon?, vraagt hij zich af. Gelukkig houdt hij ook rekening met lege batterijen en oudere mensen, zo beschrijft hij in zijn plannen ook bushaltes met speciale oproepknoppen.

Oh ja, er staan ook nog kleine elektrische terreinwagens en een nieuwe pick-up truck op de planning. "We zijn van plan om daarmee het grootste deel van de consumentenmarkt te veroveren", zegt hij daarover. 

Zelfrijdende auto's die tien keer veiliger zijn dan de huidige variant

De meeste fouten in het verkeer worden gemaakt door niet-oplettende bestuurders. De zelfsturende auto moet soelaas bieden, alhoewel daar nog wel het een en ander aan verbeterd moet worden. Laatst vloog er nog een zelfsturende Tesla de bocht uit, met een dode als gevolg. Maar Musk laat zich niet weerhouden. Die auto's moeten er komen

Hij schat in dat de wagentjes zo'n 10 miljard kilometer moeten rijden, voordat ze wereldwijd goedgekeurd worden. Momenteel rijdt zijn testvloot zo'n vijf miljoen kilometer per dag, dus dat zou betekenen dat er 5,5 jaar voor nodig is om die afstand af te leggen. Echter: het aantal testauto's wordt regelmatig uitgebreid, dus dat zou betekenen dat Musk deze doelstelling veel sneller af kan vinken.

Auto's delen

Car sharing, Ford, General Motors, BMW en Snappcar zijn er al mee bezig. Musk ziet vooral toekomstmuziek in het delen van zelfrijdende auto's. En dan vooral in het delen van zijn eigen automerk, natuurlijk.  

Auto's worden maar zo'n 5 tot 10 procent van de dag gebruikt en staan de meeste tijd langs de weg. Maar als die wagens toch zelf kunnen rijden, dan zou je hem met één druk op de knop kunnen oproepen en je af kunnen laten zetten op de volgende plek van bestemming. Rijdt hij daarna gewoon door naar de volgende gebruiker. 

Ontwikkeling van betere zonnepanelen

Betere zonnepanelen ontwikkelen is niet zo'n super origineel plan, geeft Musk zelf ook toe. En hij doet het al langer met zijn derde bedrijf Solar City. Toch loopt nog niet helemaal vlotjes. "Het wordt tijd dat Tesla en Solar City beter gaan samenwerken om de technieken te combineren", schrijft hij.

Uiteindelijk heeft hij een duidelijk doel: een zonnepaneel ontwikkelen met goede batterijen en de verkoop wereldwijd opschalen. "Makkelijk te bestellen, makkelijk te installeren, een goede klantenservice en een telefoonapp", vat hij samen.

Zo, die krijgt het druk...

Overambitieus? Misschien. Maar wees eerlijk: tot nu toe houdt Musk zich aan zijn beloftes (soms moet je even geduld hebben). Een decennium geleden waren er maar weinig start-ups in de autoscene die het wél wisten te redden, schrijft hij zelf. "Het starten van een autobedrijf is idioot en het starten van een bedrijf in elektrische auto's is idiotie in het kwadraat. Ik dacht dat onze kansen op succes klein waren en wilde geen geld van anderen wilde verspillen."

En ondanks die grootse dromen, lijkt hij het tot nu toe wel te redden. Dus zijn wij hoopvol.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore