Buitenland

Omstreden cruiseschip vaart door Noordelijke IJszee

01 september 2016 16:59 Aangepast: 30 juli 2017 12:30
Beeld © Instagram / Joelbo Barrett

Door klimaatverandering is het voor het eerst in de geschiedenis mogelijk om een gigantisch cruiseschip over de Noordelijke IJszee te laten varen. Tot voor kort was deze route, zelfs in de zomer, haast onbegaanbaar. Dat klinkt mooi, maar de cruise van Crystal Serenity roept veel commentaar op.

De 1070 gasten op het dertiendeks schip hebben uitzicht op ijsberen en gigantische ijsrotsen. Aan luxe ontbreekt het hen niet: ze worden bediend door 655 bemanningsleden, er is een sportschool aanwezig en zo af en toe komt er nog wat lokaal entertainment een bezoekje brengen.

De gasten hebben dan ook een exorbitant bedrag neergeteld: tickets waren te koop vanaf 22.000 dollar. Dat is exclusief extra's, zoals helikoptervluchtjes vanaf de boot. De eerste cruise is halverwege augustus vertrokken vanuit Alaska en vaart nu via Groenland richting New York, waar het schip half september zal aankomen.

De route was tot voor kort amper bevaarbaar

Voor wie van deze vorm van vakantievieren houdt, is zo'n cruise natuurlijk fantastisch. Maar de aanleiding is alles behalve iets om over te juichen. Voor het eerst is het mogelijk om zo'n gigantisch schip met passagiers door de nauwe Noordwestpassage heen te laten varen, een route tussen de Noordelijke Canadese eilanden. 

Er is ook veel ophef over deze vorm van toerisme: natuurorganisaties vrezen dat dergelijke cruises de rust van ijsberen en walrussen verstoren. Daarnaast: als de boot zou botsen op een ijsberg, is (medische) hulp voor de opvarenden ver te zoeken. Assistentie sturen zou uitdagend, onzeker en gevaarlijk zijn, concludeerden twee experts bij Wall Street Journal.

Pas 240 keer gevaren

De eerste keer dat mensen de overkant haalden, was in 1903. Destijds ging er een aantal dappere mannen in een klein houten bootje langs de gevaarlijke ijsschotsen. Sindsdien is de route slechts 240 keer herhaald. 

Uit de data van de Canadese overheid is op te maken dat er steeds vaker boten zijn die de oversteek wagen, hoewel de exacte cijfers maar tot 2014 beschikbaar zijn en de hoogste piek destijds rond 2012 lag. Dat jaar gingen er 30 grote schepen door het gebied, waaronder een groot vrachtschip. Hoeveel schepen daarna precies de overtocht wagen, is niet bekend.

Interessante route voor vrachtverkeer

De reis van het cruiseschip trekt niet alleen de aandacht van liefhebbers, maar ook van bedrijven die zich specialiseren in het zeetransport van goederen. Door via de Noordelijke IJszee te varen, wordt de vaarroute van Europa naar Azië aanzienlijk verkort. Vorig jaar bleek voor het eerst dat bedrijven binnenkort daadwerkelijk daarvan gebruik zouden kunnen maken

De passagiers lijken zich ondertussen amper bewust van de historische (en tegelijkertijd dramatische) gebeurtenis. Die genieten voor alsnog vooral van een zorgeloze vrije tijd, is te zien op Instagram:

 

Kutup ayisini yakindan gormek #best#polarbears #northwestpassage#expedition #crystalserenity#joy#life

Een foto die is geplaatst door Ayhan Olmez (@aolmez) op

 

#PolarBear spotted! #ArcticOcean #NorthwestPassage

Een video die is geplaatst door Emmanuel Miranda (@emmirand) op

 

#northwestpassage #ulukhaktok #canada #cold

Een foto die is geplaatst door Deirdre Kapalova (@deirdre_kapalova) op

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van