Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

16 april 2016 17:02

Scholen worstelen met 'radicale' moslimkinderen

Basisscholen zitten in hun maag met de vraag hoe ze om moeten gaan met jonge moslimkinderen die er radicale ideeën op nahouden. De gemeente Den Haag trok begin dit jaar nog aan de bel

Volgens onderwijswethouder Van Engelshoven zitten op Haagse basisscholen tientallen moslimkinderen met extreme ideeën. Ze juichen aanslagen toe. Of ze tonen sympathie voor Islamitische Staat.

Het heeft de volle aandacht van de gemeente. "We organiseren regelmatig bijeenkomsten om mensen in het onderwijs handvatten te geven hoe te handelen als ze denken dat kinderen radicaliseren", zegt een gemeentewoordvoerder. 

Grote steden
Maar op andere plaatsen weten ze vaak niet wat te doen. Het probleem speelt vooral in de grote steden, zegt de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO). "Hoe je dit moet aanpakken vertellen ze er in politiek Den Haag niet bij."

Scholen reageren heel verschillend op radicalisering in de klas, concludeert de Algemene Onderwijsbond na een rondgang onder haar leden. Sommige scholen en docenten weten precies hoe op te treden, anderen zitten met de handen in het haar en weten niet wat te doen.

'Praat er over'
AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen vindt het onbegrijpelijk dat sommige schoolbesturen niet met hun leerkrachten om de tafel zijn gegaan na de recente aanslagen in Parijs en Brussel

"Het verbaast mij dat een bestuur dan niet zegt: 'we nemen eerst de tijd om daar als team over te praten en te bespreken hoe we dat gaan doen in die klassen'. Zo'n school moet kijken wie er ondersteuning nodig heeft. Leraren voelen zich in de kou staan." Volgens Verheggen moet je als school dus juist samen een lijn uitstippelen hoe je het in de klas bespreekbaar maakt. 

In gesprek blijven
Op basisschool 't Palet in Den Haag hebben ze daar ervaring mee. "Laat hen hun mening maar ventileren", zegt leerkracht Wilfred van de Kolk van groep acht. "Misschien is het in eerste instantie niet waar je op hebt gehoopt. Blijf dan met elkaar in gesprek. Dan gaat een kind misschien toch denken: met wat ik nu zeg kwets ik veel mensen."

Reactie ministerie van Sociale Zaken:

Minister Asscher van Sociale Zaken spoort scholen aan om hulp te zoeken als ze er zelf niet uit komen. "Ik kan me voorstellen dat je schrikt als kinderen hele rare dingen gaan zeggen of  extreme dingen. Maar het antwoord kan natuurlijk niet zijn om het vervolgens te negeren."

De Stichting School en Veiligheid geeft scholen advies over radicalisering in de klas. Bij de stichting krijgen ze ook hulpverzoeken uit basisonderwijs, maar niet opvallend veel. Volgens Asscher los je het probleem niet op door te doen alsof het niet bestaat: "Negeer het niet, ga niet wegkijken, ga er op af en je kunt alle hulp krijgen die er is."

Radicalisering onder hele jonge kinderen is duidelijk een taboe-onderwerp. De gemeenten Rotterdam en Amsterdam bijvoorbeeld zeggen niets te weten van signalen van radicalisering. Toch kan PvdA-kamerlid Marcouch zo een hele lijst van scholen opnoemen in Amsterdam waar het wel speelt. Ook andere steden ontkennen dat er problemen zijn. 

Maar die zijn er wel degelijk, zegt het Eindhovense CDA-raadslid Ibrahim Wijbenga. Volgens hem speelt het op tal van plaatsen en krijgen hele klassen vol kinderen de boodschap mee dat je je anti-educatief moet opstellen. "Ik schrik er van dat leraren handelingsverlegenheid krijgen. Dan moet je niet voor de klas gaan staan." 

'Onder de indruk van IS'
In sommige gevallen is het alleen maar stoerdoenerij, benadrukt gematigd imam Yassin Elforkani. "Andere jongeren zijn echt onder de indruk van IS. Het is ook bekend dat kinderen van jonge leeftijd naar filmpjes van IS kijken. Je zou de dialoog met hen moeten voeren. Leerkrachten vinden het soms eng om over te praten."

Ook bij de gemeente Arnhem is de problematiek bekend. "De verharding in het maatschappelijk debat is ook merkbaar in Arnhem en dus ook op Arnhemse scholen. Uiteenlopende meningen en beelden over onder andere de vluchtelingenproblematiek en de conflicten in het Midden-Oosten zorgen in sommige gevallen voor onbegrip en frustratie bij ouders, jongeren en in sommige gevallen zelfs bij kinderen", aldus een woordvoerder.

De gemeente organiseert informatiebijeenkomsten om onderwijspersoneel bewust te maken van radicalisering en hoe hier mee om te gaan. Zowel voor wat betreft het signaleren en melden van zorgelijke signalen als ook hoe men over gevoelige onderwerpen en thema's het gesprek aan kan gaan.

Vingers in oren
Er zijn ook basisscholen die worstelen met eisen van streng religieuze ouders. Zo komt het voor dat kinderen hun vingers in hun oren doen tijdens de muziekles omdat ze van de islam niet naar muziek mogen luisteren. Of klasgenootjes er op aanspreken dat ze ham op brood hebben.

PvdA-kamerlid Ahmed Marcouch hoort regelmatig dit soort geluiden, recent nog bij een bezoek aan een school met een hoog percentage allochtone leerlingen in het oosten van het land. Een salafistische moeder wilde niet dat haar dochter naast een jongetje zit. De school wist niet hoe hier mee om te gaan. Op ’t Palet in Den Haag weten ze dat wel. Je moet hele duidelijke grenzen stellen, zegt Wilfred van de Kolk. Niet toegeven. Uiteindelijk is dan de keuze aan de ouders of ze de regels van de school accepteren of niet.

Meer op rtlnieuws.nl:

Topnieuws