We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

15 november 2014 18:55

'Nieuw Deltaplan niet bestand tegen storm en hoog water'

De plannen van het kabinet om Nederland te beschermen tegen de stijgende zeespiegel gaan niet ver genoeg. Dat zeggen zes ingenieurs die de Deltawerken in Zeeland hebben gebouwd tegen RTL Nieuws.

Het enkel ophogen van de dijken, zoals het kabinet wil, voldoet niet. De Delta-ingenieurs willen dat de minister haar plannen drastisch aanpast, door onder andere het afsluiten van de Rotterdamse haven met sluizen.

ZIE OOK: 3 miljoen Nederlanders wonen achter zwakke dijken

Na de Deltawerken I in Zeeland zijn er door de klimaatveranderingen nieuwe maatregelen nodig om Nederland te beschermen tegen stormen en hoog water. Vooral het riviermondinggebied rond Dordrecht en Rotterdam is kwetsbaar. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur wil daar vooral de dijken verstevigen en verhogen. En als noodmaatregel vertrouwt ze de komende jaren nog op de Maeslantkering bij Hoek van Holland.

Ingenieur Jan van Oorschot is verantwoordelijk geweest voor het ontwerp en aanleg van de Maeslantkering. Hij is er niet meer gerust op dat zijn kering nog voldoende veiligheid biedt. Hij vergelijkt de kering met een Boeing 747 die het hele jaar stilstaat op de startbaan. "Op een gegeven moment moet-ie opeens gaan vliegen en de bemanning heeft nooit echt goed kunnen oefenen".

'Instabiele dijken gevaarlijk'
Collega-ingenieur Frank Spaargaren maakt zich ook zorgen. Hij leidde de bouw van de Oosterscheldekering, onderdeel van het oude Deltaplan. In het Deltaplan II staat dat honderden kilometers dijk langs de rivieren moet worden verhoogd en verbreed. Spaargaren zegt dat het gevaar bij de dijken hem niet zit in de hoogte, maar in stabiliteit ervan. "Vaak is een dijk wel hoog genoeg, maar sijpelt het water er onderdoor en dan gaat ie alsnog, hoe hoog de dijk ook is."

De plannen om de dijken te verhogen en verbreden is ook nog eens zeer ingrijpend voor de bewoners en duur, zeggen de zes ingenieurs. Huizen moeten worden gesloopt en duizenden bewoners moeten ergens anders gaan wonen.

Alternatief plan
De Delta-ingenieurs hebben een alternatief ontwikkeld. Bij Rotterdam moeten twee sluizen komen in de Nieuwe Waterweg en in de monding van de Oude Maas. De Maeslantkering is dan overbodig, en het waterpeil in de rivieren kan beter worden geregeld.

Deltacommissaris  Wim Kuijken, adviseur van het kabinet, ziet dat nog niet zitten. "Het is zo’n enorme ingreep voor de Rotterdamse haven, de binnenvaart en het ecologisch systeem en ik vind dat je dat moet doen als het nodig is en ik heb geconcludeerd dat het nu niet nodig is."

De Kamer vergadert maandag over de nieuwe Deltaplannen. Een ruime Kamermeerderheid van PvdA, VVD, CDA, PVV en D66 zegt toe een motie te steunen die het kabinet vraagt om het alternatief van Delta-ingenieurs te onderzoeken.

Topnieuws