Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

28 november 2015 16:30

Nepmails: hoe voorkom ik dat ik erin trap?

Nepmails: hoe voorkom ik dat ik erin trap?
Archieffoto.

'Klik hier om een reis te winnen!' Oplichting via internet neemt toe. Vooral met phishing proberen criminelen je gegevens te ontfutselen. Hoe zorg je dat je er niet in trapt?

1. Wat is phishing ook alweer?
Door phishing proberen criminelen je via je computer privégegevens te ontfutselen om uiteindelijk geld af te troggelen. Meestal begint dat met een mailtje waarin je gevraagd wordt door te klikken naar een bepaalde site. Ze zijn op zoek naar van alles: pin- of inlogcodes, creditcardnummers, bankrekeningnummers, je geboortedatum, telefoonnummer, huisadres.  

2. Wie zijn 'ze'? 
Dat is moeilijk te zeggen, zegt een woordvoerder van de Fraudehelpdesk. "Heel slimme, snelle jongens. Die mails zijn zeer gewiekst en kunstig gemaakt." Tijdens de feestdagen spelen ze in op het feit dat mensen wel een extra zakcentje kunnen gebruiken. Ze versturen valse sinterklaas-winacties en kerstmails. 

3. Wat willen die 'slimme jongens' met mijn gegevens?
Ze willen er geld mee verdienen. Daarom richtten ze zich in eerste instantie voornamelijk op bankgegevens. Maar de internetcriminelen vergroten nu hun digitale speelveld: ook met behulp van je telefoonnummer kan het slachtoffer al geld worden ontfutseld. Als je je telefoonnummer invult, bijvoorbeeld bij een zogenaamde win-actie, kun je tientallen sms'jes ontvangen. Die berichten kunnen je per stuk wel 3 euro kosten. Of je wordt gebeld en moet vervolgens torenhoge gesprekskosten betalen. De enige oplossing: het nummer blokkeren bij je provider. 

3. Waar moet ik op letten als ik er niet wil intuinen?
Er staan vaak opvallende spelfouten in. Meestal ontbreekt een persoonlijke aanhef en staat er niet meer boven dan 'Geachte heer/mevrouw', of 'Beste klant'. Maar, zo waarschuwt de Fraudehelpdesk: er worden ook steeds meer nepmails vanuit Nederland verstuurd in goed ABN. Ze zien er steeds professioneler uit, bijna niet van echt te onderscheiden. 



Een nep-winactie die zogenaamd is verstuurd door de Hema.

4. Verklapt het e-mailadres iets?
Jazeker. Het ziet er vaak nogal vaag uit: het stemt niet overeen met de bedrijfsnaam (zie voorbeeld hierboven), of je wordt op het verkeerde been gezet doordat er is gebruikgemaakt van een algemene e-maildienst ('[email protected]'). "Als het mailadres niet Bol.com, Ns.nl of Jumbo bevat, dan weet je eigenlijk al dat dit niet de plek is om je gegevens te geven", zegt een woordvoerder van Bol.com. "Dan is het een kwestie van wegwezen."

Ook kun je in veel browsers (Chrome, Explorer, Safari), al voordat je doorklikt, onder in het venster het webadres zien waar je naartoe wordt geleid als je met je cursor boven een button of link staat. Dat is ook meestal een raar, niet thuis te brengen adres. Klik niet op de link! Kwaadwillenden kunnen er misbruik van maken door je computer te besmetten met schadelijke software.

5. Wat staat er verder vaak in dit soort mailtjes?
Internetcriminelen richten zich vaak óf op angst, óf op hebzucht. Bij angst zie je vaak dat er wordt gedreigd in de mailtjes. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over beslaglegging op je spullen, een deurwaarder aan je deur. Wanneer criminelen inspelen op hebzucht, gaat het vaak om aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn. 'U heeft 100 euro gewonnen, klik hier!', bijvoorbeeld. Of: 'Klik hier voor een gratis reis!' 

6. Meer tips?
Verstrek nooit pin-, inlog- en creditcarddetails aan anderen – niet per computer, maar ook niet als ze je op een andere manier benaderen. Vul ook je telefoonnummer niet zomaar in. Lees adviessites zoals deze, van Digibewust. Neem waarschuwingen van bedrijven serieus. Zo stuurt Bol.com regelmatig een mail over phishing. Twijfel je? Neem contact op met de Fraudehelpdesk en het bedrijf zelf. En heb het er eens over met je moeder of je opa: vooral oudere mensen zijn geregeld het slachtoffer.

Meer op rtlnieuws.nl: 

Topnieuws