We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLNieuws.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Klachten over overvolle treinen

Klachten over overvolle treinen

Voor veel treinpassagiers is het dagelijkse kost: een overvolle trein waar niemand meer bij past. Dat blijkt uit meldingen van reizigersorganisatie Rover, die RTL Nieuws onderzocht.

Voor veel treinpassagiers is het dagelijkse kost: een overvolle trein waar niemand meer bij past. Dat blijkt uit meldingen van reizigersorganisatie Rover, die RTL Nieuws onderzocht.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen: Nederland
16 juni 2016 22:32, in:

Klachten over overvolle treinen

Meer treinellende op komst: overdag vaker werk aan het spoor

Treinreizigers klagen nu al steen en been over volle treinen en vertragingen. En dat zal de komende tijd niet minder worden: treinreizigers zullen meer van werkzaamheden aan het spoor gaan merken.

Nu vinden werkzaamheden op het spoor vooral op een beperkt aantal uren 's nachts plaats. Maar het is de bedoeling dat spoorbeheerder ProRail meer overdag gaat doen, zegt staatssecretaris Sharon Dijksma. Ook kan het zijn dat op een traject langere tijd geen trein rijdt.

'Knelt nu al'

Er moet ingegrepen worden, vindt Dijksma. De tijd voor het uitvoeren van onderhoud en vervangingen knelt nu al, als er nu niets verandert zal dat in de toekomst nog meer gaan gebeuren.

Dijksma verwacht van ProRail dat reizigers en vervoersmaatschappijen nooit voor vervelende verrassingen komen te staan. ProRail zal reizigers en vervoerders op tijd en duidelijk moeten informeren, zodat iedereen zich kan voorbereiden.

Nog vaker omreizen 

Rover is niet te spreken over het nieuws van Dijksma, zegt woordvoerder Chris Vonk tegen RTL Nieuws: "Het is nu al bijna elke weekend raak met werkzaamheden. Als er meer overdag gewerkt gaat worden, dan moeten mensen nog vaker omreizen. Daar zijn we natuurlijk niet blij mee. Het moet niet zo dat we nog meer ellende over ons heen krijgen."

Het regent nu al klachten over volle treinen. In maart en april kwamen tot 3655 klachten binnen bij reizigersorganisatie Rover. Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar – het rampjaar voor volle treinen – nog ruim 70 minder. Opmerkelijk want NS-topman Roger van Boxtel had beterschap beloofd

Meer op rtlnieuws.nl:

23 april 2016 20:53, in:

Klachten over overvolle treinen

Meer klachten over NS: 'De trein is altijd zo vol'

In maart zou het beter worden, beloofde de NS na klachten over overvolle treinen. Maar uit de ervaringen van onze kijkers en klachten bij reizigersorganisatie Rover blijkt dat reizigers daar nog niets van merken. Sterker nog: er wordt juist méér geklaagd.

22 april 2016 18:12, in:

Klachten over overvolle treinen

Reiziger meldt méér volle treinen, niks te merken van maatregelen

Het aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover ontvangt over volle treinen is hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van RTL Nieuws. Opmerkelijk, want juist nu zouden de effecten van de NS-maatregelen tegen overvolle treinen meetbaar moeten zijn. Maar reizigers merken er weinig van.

In de maand maart zouden volgens NS-topman Roger van Boxtel (pdf) de eerste effecten van de maatregelen te meten zijn. Maar het lijkt erop dat reizigers nog nauwelijks verbetering merken op het spoor. In maart lag het aantal meldingen over volle treinen dat Rover ontving op haar meldpunt nagenoeg gelijk aan dat van een jaar eerder. En tot nu toe kwamen er in april zelfs meer klachten binnen dan een jaar eerder.

Onderzoek
RTL Nieuws onderzocht en vergeleek de klachten via het meldpunt volle treinen van Rover en vroeg reizigers hun ervaringen in enquêtes en via blogs en vlogs te delen. De verzamelde gegevens tonen nog geen verbetering, terwijl de NS zelf zegt op schema te liggen.

Ook onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix bekeek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de afgelopen periode in hoeverre de NS voldoet aan de eis van staatssecretaris Dijksma en 'alles uit de kast' haalt om de problemen op te lossen. Het bureau komt onder meer tot de conclusie dat er wel degelijk dingen verbeteren, maar dat de NS nauwelijks zicht heeft op welke effecten dit heeft voor de reiziger.

Statijd langer dan kwartier
Uit de cijfers van Rover komt blijkt dat het effect nihil of zelfs niet aanwezig is. In maart en april kwamen tot 3655 klachten binnen. Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar – het rampjaar voor volle treinen – nog ruim 70 minder. Geen daling, maar een stijging van het aantal klachten dus. Ook de sta-tijd nam niet af. De NS vindt dat staan bij een ritje van minder dan een kwartier erbij hoort, maar net als vorig jaar moet zo'n 80 procent van de klagers langer dan een kwartier staan.

Zwaartepunt verplaatst
Het meest beklaagde traject van 2015, de lijn tussen Woerden, Breukelen en Amsterdam, ontving wel aanmerkelijk minder klachten in de eerste maanden van het nieuwe jaar. Volgens de NS is dat niet omdat er maatregelen zijn genomen. Minder verstoringen en een betere planning van het materieel zijn volgens een woordvoerder de oorzaak. 

Het zwaartepunt van de klachten heeft zich verplaatst naar Noord-Holland. Met name op de lijn van Hoorn, via Alkmaar, naar Haarlem, is het afzien voor treinreizigers. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 13 december regent het klachten. De NS besloot namelijk de intercity op het traject te schrappen, waardoor het in de sprinters op het traject dagelijks kommer en kwel is.

Volle treinen, geen boete
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft overigens, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, geen boete opgelegd aan de NS voor volle treinen in 2015. Dat komt omdat de norm is aangepast. Voor 2015 mocht het percentage volle treinen in de spits precies één procent zijn. Als dat percentage werd overschreden, volgde een boete. Het afgelopen jaar ging de norm naar beneden. Daardoor mogen nu 1,3 procent van de treinen te vol zitten; exact de score die de NS in 2015 behaalde.

In een reactie (pdf) laat de NS weten dat er sinds 1 januari zo'n 2.500 extra sta- en zitplaatsen zijn gecreëerd. Zij verwacht dat reizigers hier de komende periode meer van gaan merken. Reizigersorganisatie Rover maant de NS tot snelle inzet van extra materieel, zodat het reizigers tijdens de traditionele topdrukte op het spoor in het najaar minder hoeven af te zien dan het afgelopen jaar.

21 april 2016 16:40, in:

Klachten over overvolle treinen

'Spits in trein iets minder druk'

Treinen zijn in de eerste drie maanden van dit jaar in de spitsuren iets minder druk geweest dan eind 2015, claimt staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Knelpunt blijven de trajecten Den Bosch - Utrecht, Utrecht - Den Haag en Alkmaar - Amsterdam.

De NS ligt dus op schema met de maatregelen om de drukte in treinen te verminderen, vindt Dijksma. Dat komt naar voren, zegt ze, uit onderzoek dat ze naar die maatregelen heeft laten doen.

Nieuwe treinen nog niet klaar
Vorig jaar kwam naar voren dat NS te weinig treinen heeft in 2016 en 2017 om de dienstregeling volgens plan te kunnen uitvoeren. Dat komt doordat oud materieel is afgedankt, terwijl nieuwe treinen nog niet klaar zijn.

Niet alle maatregelen zijn effectief. Zo bleek twee weken geleden dat de spitsbussen tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk, ingezet als alternatief voor de overvolle treinen, niet meer dan 80 reizigers per week trekken. De bus is wel een stuk goedkoper dan de trein, maar doet er ook veel langer over: 70 tegenover 22 minuten.

Meer op rtlnieuws.nl:
4000 foto's van volle treinen: 'Genoeg bewijs voor rechtszaak'

01 april 2016 14:26, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 31 maart

Goed nieuws voor correspondent volle treinen Tim: zijn trein is minder vol.

Goed nieuws: de treinen, op de trajecten waar ik reis, blijven minder vol dan de afgelopen tijd!

Het zwaartepunt van de drukte lijkt zich te hebben verplaatst naar een minder groot traject, namelijk Nieuw Vennep-Amsterdam Zuid in plaats van Leiden-Amsterdam Zuid.

De foto is gemaakt tijdens mijn heenreis, vlak na de stop bij station Nieuw Vennep. Je ziet dat alle plekken bezet zijn (onder andere door mij!) en dat een aantal mensen moeten staan. Dit is een enorm verschil met de eerste weken in februari toen ik met deze trein reisde. Toentertijd was er bijzonder weinig bewegingsruimte tussen alle mensen die moesten staan. Een hele verbetering dus.

01 april 2016 14:24, in:

Klachten over overvolle treinen

Iris' volle treinenblog 31 maart

Correspondent volle treinen Iris de Jong zag dat mensen ondanks lege plekken in de eerste klas gewoon moesten staan.

Ook vandaag is de ochtendspits een rustige. Iedereen kan zitten en de trein vertrekt op tijd. Een goed begin van de dag dus!
 
De terugreis verloopt minder goed. Ondanks dat ik later vertrek dan normaal, rond 6 uur, is het alsnog hartstikke druk in de trein. Ik heb het geluk dat ik een plaatsje heb kunnen vinden, maar veel mensen moeten staan. De trein van vandaag heeft vier eersteklas coupés die allemaal nagenoeg leeg zijn. Helaas voor degenen die moeten staan: ook vandaag wordt geen toestemming gegeven om eerste klas te reizen.
31 maart 2016 11:29, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 30 maart

Correspondent volle treinen Tim van Tuijl had een fijne dag. Hij kon zitten!

Vandaag bleef een zeer volle trein, zowel in de ochtend- als avondspits, gelukkig uit. In beide gevallen heb ik zowaar een vrije stoel kunnen claimen.

De foto is even voor zes uur, tijdens mijn terugreis op het traject Schiphol Airport-Leiden Centraal, gemaakt. Zoals je kunt zien zijn alle stoelen bezet, maar hoeft op een enkeling na niemand te staan.

Een hele verbetering dus, in ieder geval op gisteren. Zal NS dan toch uiteindelijk de 'juiste' maatregelen genomen hebben?

29 maart 2016 19:24, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 29 maart

Correspondent volle treinen Tim van Tuijl begon zijn dag goed, maar eindigde de dag stukken minder vrolijk.

Laat ik vandaag beginnen met een positief bericht. Vanochtend was de sprinter tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid een stuk minder vol dan de afgelopen weken! Ondanks dat er op het hoogtepunt van de drukte (vanaf 08:17 bij station Nieuw Vennep) reizigers moesten staan, stond de trein niet vol tot aan het balkon. Daarnaast heb ik vanaf het begin van mijn reis een stoel kunnen bemachtigen en dat is, in de twee maanden dat ik nu met deze trein reis, niet eerder voorgekomen.

De terugreis tijdens de avondspits (+/- 18:00) bleek een heel ander verhaal. De intercity richting Den Haag Centraal vanaf mijn overstapstation Schiphol Airport had namelijk een vertraging van meer dan een kwartier. Daarnaast was er, mede door de vertraging, geen zitplaats meer vrij en was de enige plek om te zitten een traptrede.

 

29 maart 2016 19:20, in:

Klachten over overvolle treinen

Iris' volle treinenblog 29 maart

Correspondent volle treinen Iris de Jong heeft mazzel: zo vlak naast het paasweekend valt het relatief mee met de drukte.

De drukte in de trein valt mee na het paasweekend. De ochtendspits verloopt erg rustig, er zijn zelfs een paar vrije plaatsen in de trein!
Ook de avondspits is minder druk vergeleken met andere dagen, toch zijn de zitplaatsen op de balkons bezet en besluiten een aantal mensen op de trap te gaan zitten. Maar dit is een hele vooruitgang, aangezien de balkons regelmatig helemaal vol staan.

 

24 maart 2016 13:12, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 24 maart

Correspondent volle treinen Tim van Tuijl filmde de drukte op station Leiden Centraal.

De beelden zijn een beetje donker, maar wel is duidelijk te zien dat er veel mensen op het perron van Leiden Centraal staan te wachten. 

Het filmpje is twee minuten voordat de trein arriveerde gemaakt en ál deze mensen moeten iedere werkdag in de Sprinter een plekje zien te vinden tussen reizigers die dan al moeten staan vanwege te weinig zitplaatsen. 

Pas bij Amsterdam Zuid loopt het reizigersaantal niet meer op en verlaten veel mensen de trein.

24 maart 2016 13:07, in:

Klachten over overvolle treinen

Iris' volle treinenblog 24 maart

Voor correspondent volle treinen Iris de Jong begon de dag rustig, maar toen kwam de avondspits...

Het is een rustige ochtendspits. Bijna alle mensen weten een zitplaats te vinden, ook ik. De avondspits daarentegen was weer hetzelfde verhaal als andere dagen: De drukte lijkt mee te vallen als ik het perron op loop in 's Hertogenbosch, maar in de trein valt het tegen: er zijn toch weer flink wat mensen die moeten staan. Een aantal vraagt zich af of ze eerste klas mogen zitten, maar helaas: ook vandaag roept de conducteur hier niets over om.

23 maart 2016 12:55, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 23 maart

Tim van Tuijl blogt in woord en beeld over zijn ervaringen in volle treinen.

Vanochtend was ik in de Sprinter richting Utrecht de 'gelukkige' die, 'maar' na één halte gestaan te hebben, een klapstoel kon bemachtigen. 

Zoals op de beelden is te zien is het opnieuw druk rond 08.20 uur. Rechts staan iets minder reizigers dan links. Dat komt wellicht omdat veel mensen aan de linkerkant moesten instappen vanwege een defecte deur.

22 maart 2016 17:07, in:

Klachten over overvolle treinen

Lot's volle treinenblog 22 maart

Correspondent volle treinen Lot Zegwaart blogt over haar ervaringen.

Het is dinsdagochtend, half 9 op station ’s-Hertogenbosch. Je raadt het misschien al: volle bak. Ik kijk op de borden en zie al meteen hoe laat het is. Er rijden vele treinen niet en er is enorm veel vertraging. Ik sta op de roltrap en zie meteen veel te veel mensen.

De trein van 08:23 uur komt aanrijden en iedereen wordt wakker en duwt meteen naar voren. Voordat iedereen naar binnenstormt, zie ik dat het al vol zit. En nog komen er veel mensen uit de trein. De massa stormt naar binnen en het gevecht barst los. Wie o wie mag er vandaag zitten? Ik niet helaas, het balkon stond ook al redelijk vol dus we mochten weer proppen. Maar het is gelukt!

22 maart 2016 12:27, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 22 maart

Correspondent volle treinen Tim van Tuijl blogt over zijn eigen ervaringen.

Ondanks dat ik ook vandaag, tussen Leiden Centraal en Hoofddorp, geen zitplaats heb lijkt het er op dat de Sprinter op dit traject iets minder vol is. Zo komt de grote drukte later op gang en sta je minder lang als een sardientje in een blik.

Even later blijkt dat ik net op tijd ben gaan zitten, want vanaf Schiphol Airport wordt het opnieuw enorm druk. Dit heeft te maken met een verstoring rondom Schiphol. Deze drukte heeft tot aan station Duivendrecht aangehouden, wat erg uitzonderlijk is.

De conducteur riep reizigers op om zoveel mogelijk plaats vrij te maken, zoals je in dit geluidsfragment kunt horen.

22 maart 2016 12:21, in:

Klachten over overvolle treinen

Iris' volle treinenblog 22 maart

Correspondent volle treinen Iris de Jong blogt over haar eigen ervaringen.

Dit is het dagelijkse beeld in de sprinter 's-Hertogenbosch-Tilburg: bij elke deur een groep mensen die geen zitplaats heeft kunnen vinden. Vandaag viel het gelukkig mee. Maar elke keer weer is het duwen om met z'n allen in één treinstel te kunnen. En dan zien we aan de overkant de sprinter naar Utrecht vertrekken: twee bijna lege treinstellen...

22 maart 2016 12:07, in:

Klachten over overvolle treinen

Tim's volle treinenblog 21 maart

Correspondent volle treinen Tim van Tuijl blogt over zijn eigen ervaringen.

Voor het eerst een mini-blog, maar dit beeld is niet voor het eerst. Tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid is het opnieuw erg druk in de Sprinter, zoals hier te zien bij Nieuw Vennep (08.18 uur). In totaal lijkt het vandaag wel iets minder 'vol' dan de afgelopen zeven weken, maar komt dit door maatregelen van NS of zijn er vandaag minder reizigers in de trein?

 

08 maart 2016 16:34, in:

Klachten over overvolle treinen

Studenten komen niet opdagen bij NS-protest: 'Dit zijn er wel heel weinig'

28.000 studenten hadden zich opgegeven om vanochtend in de spits te protesteren tegen het plan van de NS om studenten uit de spits te weren. Maar toen het puntje bij paaltje kwam, stonden alleen de initiatiefnemers op Rotterdam Centraal.

07 maart 2016 07:56, in:

Klachten over overvolle treinen

'Treinreizigers, verzamel bewijs tegen NS'

Wie in een overvolle trein zit, wordt opgeroepen daar foto's van te maken. Die kunnen gebruikt worden voor een mogelijke rechtszaak.

Die oproep doet ConsumentenClaim. De organisatie deed eerder een oproep aan de NS om reizigers een groot deel van de reiskosten terug te betalen als ze last hebben gehad van overvolle treinen. Volgens ConsumentenClaim doet de NS onvoldoende moeite om ervoor te zorgen dat er genoeg materieel wordt ingezet. Maar de NS zei toen niet van plan te zijn om reizigers om die reden geld terug te geven.

Twee weken lang
ConsumentenClaim hoopt dat reizigers de komende twee weken foto's insturen van drukte in de treinen. "Door middel van aaneengesloten reeksen foto's kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat", denkt de organisatie. Of er ook echt een rechtszaak komt, is nog onduidelijk. De NS zegt met ConsumentenClaim in overleg te willen blijven.

Eind vorig jaar riep RTL Nieuws ook op om opnamen te maken van drukte in treinen. Als reactie daarop kwamen tientallen foto's en filmpjes binnen.

Meer op rtlnieuws.nl:
Duizenden klachten overvolle treinen: 1 op 12 klagers kan niet mee

 

25 februari 2016 09:23, in:

Klachten over overvolle treinen

Geld terug voor staan in volle trein, desnoods via de rechter

ConsumentenClaim stapt naar de rechter als de NS niet binnen twee weken met een compensatieregeling komt voor reizigers die moeten staan in een volle trein. Directeur Stef Smit van ConsumentenClaim noemt het 'een allerlaatst ultimatum'.

"Wij vinden dat treinreizigers minimaal 50 procent van hun reiskosten gecompenseerd moeten krijgen, zolang de problemen met de overvolle treinen niet zijn opgelost", zegt Smit tegen BNR. ConsumentenClaim kondigde de claim tegen de NS november vorig jaar aan. Sindsdien hebben 8500 reizigers zich aangemeld. 

NS had problemen kunnen voorkomen
"De NS is niet verplicht om iedereen te laten zitten, maar in de algemene voorwaarden staat wel dat de vervoerder een inspanningsverplichting heeft om mensen aan een zitplaats te helpen. Het is tijd dat de rechter zich hierover uitlaat", zei Smit er in november over.

ConsumentenClaim zegt dat de NS in 2014 al wist dat er voor de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn. De vervoerder heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen, vindt ConsumentenClaim.

"We doen wat we kunnen"
De NS weigert over compensatie te praten. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats. Maar we zetten alles op alles om zoveel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we alles uit de kast, zoals we hebben afgesproken met de staatssecretaris."

Als voorbeeld noemt de NS de spitsbussen die sinds maandag rijden en het ombouwen van eersteklasrijtuigen naar tweedeklasrijtuigen. Ook zijn er met spoed nieuwe treinen besteld. "Kortom, we doen wat we kunnen. We blijven daarom graag met ConsumentenClaim in gesprek over onze inzet, nu en in de nabije toekomst."

Vanaf september 2015
Het ziet er dus naar uit dat er een rechtszaak komt tegen de NS. ConsumentenClaim wil een schadevergoeding claimen voor reizigers die sinds september 2015 last hebben gehad van overvolle treinen. 

Vorig jaar november concludeerde RTL Nieuws op basis van duizenden meldingen en tientallen ingezonden filmpjes al dat volle treinen reizigers een doorn in het oog zijn van veel reizigers. Vlak daarna ontstond het initiatief voor een claim tegen de NS.

Meer op rtlnieuws.nl: 

21 februari 2016 12:39, in:

Klachten over overvolle treinen

Met de bus of met de trein? NS zet bussen in tegen volle treinen

Op drie plekken in Nederland kunnen reizigers vanaf morgen kiezen: met de spitsbus of met de trein? De Nederlandse Spoorwegen zet bussen in om de drukte in de trein te verminderen.

Het gaat in eerste instantie om de stations Amsterdam Sloterdijk, Krommenie-Assendelft en Castricum. De NS wil onderzoeken of de bus voor reizigers een alternatief is. "Kiezen reizigers voor de bus, dan krijgen ze een consumptiebon als compensatie voor de langere reistijd", zegt een woordvoerder van de NS.

Meer maatregelen
De spitsbus is één van de maatregelen om de verwachte drukte dit jaar en begin volgend jaar tegen te gaan. Er zijn dan onvoldoende treinen. Aan het einde van dit jaar rijden de eerste nieuwe sprinters over het spoor, die deNS eind 2014 met spoed heeft besteld. 

Om verder de drukte te beperken, zet NS bijvoorbeeld ook reservetreinen in en worden in bepaalde sprinters eersteklasstoelen weggehaald en vervangen door tweedeklasstoelen.

Meer op rtlnieuws.nl:
NS houdt oude treinen in de running en stelt onderhoud uit

05 februari 2016 13:38, in:

Klachten over overvolle treinen

Explosie van klachten treinreizigers rond Haarlem

Treinreizigers in de kop van Noord-Holland hebben het sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling zwaar. De NS besloot de intercity tussen Haarlem en Alkmaar te schrappen. Sindsdien regent het klachten over volgepropte treinen bij reizigersorganisatie Rover.

In de top 5 van meest beklaagde trajecten in het Meldpunt Volle Treinen in de eerste maand na de nieuwe dienstregeling staan op de eerste vier plaatsen louter routes van en naar Haarlem. Met 100 klachten is de Sprinter tussen Haarlem en Uitgeest de nummer 1.

  • 1. Haarlem - Uitgeest (100 klachten, middag/avond)
  • 2. Uitgeest - Haarlem (98 klachten, ochtend)
  • 3. Haarlem - Amsterdam Sloterdijk (86 klachten, ochtend)
  • 4. Haarlem - Leiden Centraal (75 klachten, ochtend)
  • 5. Woerden - Breukelen - Amsterdam Bijlmer Arena (72 klachten, ochtend)

Intercity geschrapt
De NS besloot om met ingang van de nieuwe dienstregeling de intercity tussen Haarlem en Alkmaar te schrappen. In plaats daarvan rijden er nu Sprinters op het traject. Maar volgens veel reizigers zijn die te kort. De treinen puilen in de ochtend- en avondspits uit van de mensen. Rover heeft inmiddels de problematiek aangekaart in een gesprek met de NS. 

De intercity tussen Woerden, Breukelen en Amsterdam Bijlmer Arena (lijn Rotterdam -Uitgeest) was over het hele jaar 2015 nog de meest beklaagde trein. Gezien de 72 klachten tussen half december en half januari lijken de problemen daar nog niet opgelost.

3800 klachten
In totaal kreeg Rover in de eerste maand na invoering van de nieuwe dienstregeling bijna 3800 klachten over volle treinen binnen.

05 februari 2016 04:22, in:

Klachten over overvolle treinen

Reizigers merken niets van maatregelen NS, treinen blijven overvol

Bijna 70 procent van de treinreizigers heeft niets gemerkt van de extra maatregelen die de NS trof om overvolle treinen tegen te gaan. Sterker, volgens 13 procent is het er zelfs nog slechter op geworden.

Dat zegt ConsumentenClaim vrijdag op basis van een enquête onder 2228 treinreizigers. Volgens één op de zes reizigers is er trouwens wel een verbetering zichtbaar.

Te weinig informatie
NS wilde het probleem van overvolle treinen onder andere oplossen door de reizigers beter te informeren, maar bijna iedereen vindt de informatievoorziening nog steeds onder de maat.

Bijna 40 procent van de reizigers moet de hele reis staan. Ruim de helft heeft een groot deel van de rit geen zitplaats en slechts 7 procent kan wel altijd zitten. Als rapportcijfer geven de deelnemers NS een 4,7.

Te weinig treinen
De NS heeft 10 tot 45 rijtuigen te weinig. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei sterker toe dan gedacht. Ook reizen meer studenten met de trein. Bovendien wordt op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations.  

Meer op rtlnieuws.nl:

28 januari 2016 12:03, in:

Klachten over overvolle treinen

Trein gemist door drukte? Compensatie kun je vergeten

Duizenden reizigers klaagden er vorig jaar over: de trein missen omdat er simpelweg geen plek meer was. Kun je daar een vergoeding voor krijgen? Nee, zegt staatssecretaris Sharon Dijksma.

2015 was een rampjaar voor reizigers die in de spits met de trein wilden reizen. Reizigersorganisatie Rover kreeg ruim 25.000 klachten binnen via het meldpunt volle treinen. Eén op de twaalf klagers kon zelfs niet mee in de trein.  

Vergoeding? 
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland wilde daarom van staatssecretaris Dijksma weten of het mogelijk is een financiële vergoeding te krijgen als reizigers niet met de overvolle trein mee kunnen

De staatssecretaris schrijft dat de NS daar geen specifieke regeling voor heeft. Zo'n regeling zou ook moeilijk uit te voeren zijn omdat NS voor 'individuele gevallen niet kan vaststellen of een reiziger door een te drukke trein niet heeft kunnen instappen'. 

Te weinig treinen
De NS komt dit jaar structureel tien tot 45 rijtuigen tekort. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei sterker toe dan gedacht. Ook reizen meer studenten met de trein. Bovendien wordt op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations. Daardoor kunnen er minder treinen rijden. 

Om wat te doen aan de overvolle treinen, houdt de NS onder meer oude treinstellen langer in bedrijf. Dijksma meldt dat ze 'nauwgezet' in de gaten houdt of deze maatregelen voldoen. 

Meer op rtlnieuws.nl

23 december 2015 12:28, in:

Klachten over overvolle treinen

Proppen en afzien: over deze 100 volle treinen werd het meest geklaagd in 2015

Het was een rampjaar voor reizigers die in de spits met de trein wilden reizen. Staan in de spits was zeker geen uitzondering. Reizigersorganisatie Rover kreeg ruim 25.000 klachten binnen via het meldpunt volle treinen. Eén op de twaalf klagers kon zelfs niet mee in de trein. Bekijk hier de 100 treinritten waar het meest over geklaagd werd in 2015.

Klik hier om de tool te bekijken in je smartphone-app

Wie denkt 's ochtends rustig van Woerden, Breukelen of Abcoude naar Amsterdam te kunnen reizen per trein komt vaak bedrogen uit. Zeker doordeweeks regent het meldingen van volle treinen bij reizigersorganisatie Rover. Het traject staat op nummer 1 en 2 in de ranglijst van de 100 volste treinen van 2015. Ook de terugreis in de avondspits is terug te vinden in de top 5.

De top 100 is samengesteld op basis van alle meldingen die tussen 1 januari en 22 december binnenkwamen bij het meldpunt volle treinen van Rover. Het gaat daarbij om hele trajecten. Dat wil zeggen van beginstation tot eindstation. Zoek je bijvoorbeeld de intercity van Woerden naar Amsterdam Bijlmer Arena die om 8:02 uur vertrekt uit Woerden, dan zit je in de trein van Rotterdam naar Uitgeest.

Klik je op een trein uit de top 100, dan zie je het drukste gedeelte verschijnen in het blauw in het vakje linksonder. Niet alle treinen zijn nog altijd vol. Als je op een traject klikt zie je daarom naast het totaal aantal meldingen ook het aantal meldingen uit de afgelopen twee maanden.

Meer op rtlnieuws.nl:

22 december 2015 16:51, in:

Klachten over overvolle treinen

NS houdt oude treinen in de running en stelt onderhoud uit

De NS houdt oude treinstellen langer in bedrijf om de gevolgen van het materieeltekort tegen te gaan. De zogeheten apenkop-treinen zouden na dit jaar verdwijnen naar de sloop, maar worden voorlopig als reservetreinen ingezet.

Dat schrijft NS-baas Roger van Boxtel aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. Dijksma had de NS gevraagd snel met een plan te komen.

Al het materieel op de rails
In de brief [pdf] belooft NS al het beschikbare materieel in te zetten om de drukte volgend jaar en begin 2017 aan te pakken. Het gaat onder meer om de volgende maatregelen:

  • Niet-noodzakelijk onderhoud wordt voor een deel uitgesteld.
  • Eersteklas-coupés van een aantal sprinters worden omgebouwd naar tweede klasse.
  • Bussen tussen met name Den Bosch en Utrecht moeten de problemen opvangen die volgend jaar worden verwacht rond knooppunt Utrecht.
  • Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en in sommige sprinters komen meer tweedeklas-plaatsen.
  • Op een aantal drukke trajecten gaan in de spits bussen rijden.
  • Kantoorpersoneel van de NS reist vanaf volgend jaar buiten de spits.
  • Om de bus aantrekkelijk te maken, krijgen reizigers een tegoedbon of gratis koffie aangeboden.

Meer reizigers dan gedacht
Afhankelijk van de periode in het jaar komt de NS volgend jaar in de dienstregeling structureel 10 tot 45 rijtuigen te kort. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei sterker toe dan gedacht. Ook reizen meer studenten met de trein. Bovendien wordt in 2016 op een groot aantal plekken gewerkt aan het spoor en stations. Daardoor kunnen er minder treinen rijden.

Meer op rtlnieuws.nl:

30 november 2015 14:07, in:

Klachten over overvolle treinen

Volle treinen: massaclaim in voorbereiding

De NS kan een forse claim tegemoet zien van Consumentenclaim. Het bedrijf zocht uit of de problemen rondom volle treinen aan te pakken zijn. Directeur Stef Smit denkt dat de Nederlandse Spoorwegen niet in voldoende mate haar inspanningsverplichtingen nakomt als het gaat om drukte in de trein.

Eerder deze maand concludeerde RTL Nieuws op basis van duizenden meldingen en tientallen ingezonden filmpjes al dat volle treinen reizigers een doorn in het oog zijn. Smits Consumentenclaim volgt de problemen op het spoor ook al ruim een jaar. Telkens bleken zaken juridisch moeilijk aan te vechten. Nu is dat anders, verwacht Smit, die dit uitzocht op verzoek van BNR. 

Mensen aan zitplaats helpen
"De NS is niet verplicht om iedereen te laten zitten, maar in de algemene voorwaarden staat wel dat zij een inspanningsverplichting heeft om mensen aan een zitplaats te helpen." Aan het eind van het jaar worden diverse treinen uit de dienstregeling genomen, waarvoor niet of nauwelijks vervanging is.

"Het is tijd dat de rechter zich hier over uitlaat", stelt Smit. Hij hoopt dat de claim er voor zorgt dat de NS meer materieel gaat inzetten of dat gedupeerde reizigers een schadevergoeding krijgen. 

Maatschappelijke claim
Op de website van Consumentenclaim kunnen reizigers zich aanmelden voor de massaclaim. Hoewel de directeur veel aanmeldingen verwacht, wordt de claim ook bij weinig animo ingediend. "We zien het in eerste instantie als een maatschappelijke claim, waar we niets aan verdienen." Mocht het tot uitkering van een schadebedrag komen, dan wordt zo'n 15 procent van het schadebedrag als vergoeding gevraagd.

Consumentenclaim voerde eerder met succes juridische acties tegen supermarkten die ham ten onrechte als biologisch verkochten en voert al jaren een juridische strijd voor compensatie van woekerpolissen.

Meer op rtlnieuws.nl:

07 november 2015 18:00, in:

Klachten over overvolle treinen

Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

Zweten, proppen en in het ergste geval achterblijven op het perron. Het is voor veel reizigers dagelijkse kost, zo blijkt uit het grote aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover binnenkrijgt op het Meldpunt Volle Treinen. En de komende periode zal de situatie er niet beter op worden.

RTL Nieuws onderzocht volle treinen. We wilden de problematiek vastleggen op beeld, maar mochten zelf niet filmen van NS. Daarom riepen we reizigers op om opnames te maken in volle treinen, waarna tientallen foto's en filmpjes werden opgestuurd. Ook analyseerden we ruim 17.500 meldingen die binnenkwamen via het Meldpunt Volle Treinen van reizigersorganisatie Rover. 

Bekijk ook:

Verreweg de meeste meldingen komen van mensen die noodgedwongen moesten staan in de trein, omdat alle zitplaatsen bezet waren. Meestal gaat het daarbij om een staanplaats voor 15 tot 30 minuten (61 procent). In enkele gevallen moesten reizigers zelfs een uur of langer staan. Bij ruim 8 procent van de meldingen gaven reizigers aan dat zij überhaupt niet mee mochten of konden en op het perron moesten achterblijven.

Wil je koste wat kost een volle trein mijden, dan moet je vooral niet reizen tijdens spitsuren en dan met name in de ochtend. De helft van alle meldingen heeft betrekking op treinen die tussen 07:00 en 09:00 uur rijden. Dinsdag, maandag en donderdag zijn de drukste dagen.

Drukste traject
Woon je in Woerden en wil je in de ochtendspits per trein naar Amsterdam, dan is de kans groot dat je 'als haringen in een ton' vervoerd wordt. Het traject Woerden-Amsterdam Bijlmer Arena is namelijk het traject waar het meest over geklaagd wordt. Rover ontving in negen maanden tijd ruim 500 klachten over deze trein in de ochtendspits. 

Maar er gloort hoop voor de reizigers op 's lands drukste traject. Sinds kort rijden er dubbeldekkers (die overigens op drukke dagen ook vol zitten) en het traject staat op de nominatie voor opwaardering. Voor veel andere drukke trajecten is dit echter niet aan de orde.

Afspraken
NS heeft met de overheid prestatieafspraken gemaakt over de capaciteit van treinen in de spits. De afgelopen drie jaar werden de afgesproken doelen door de NS echter niet gehaald. Ook het klantoordeel over de zogenoemde zitcapaciteit is al jaren onder het streven. In combinatie met andere niet nagekomen afspraken leverde het de NS meerdere boetes op van miljoenen euro's.

En het lijkt er - ondanks dat de normen naar beneden zijn bijgesteld - niet op dat de komende periode veel verbetering te verwachten is. In december verdwijnen 31 treinen uit de dienstregeling. Die worden niet allemaal meteen vervangen. De NS bestelde namelijk te laat nieuw materieel. Om het verlies tijdelijk op te vangen, zijn vanaf december 11 oude dubbeldekkers beschikbaar. Maar dat betekent alsnog minder treinen op het spoor, die naar verwachting alleen maar voller zullen worden. 

'Minder aantrekkelijk'
En dat tot ergernis van reizigersorganisatie Rover, die aangeeft er een beetje 'moedeloos' van te worden. "Helaas zien we weinig vooruitgang en bij NS valt zelfs achteruitgang te verwachten nu er veel materieel wordt afgevoerd dit najaar", laat woordvoerster Sanne van Galen weten. "Vooral de herhaalde NS-boodschap 'staan in de spits hoort erbij', gecombineerd met steeds maar prijsverhogingen, maakt de trein de laatste jaren gewoon minder aantrekkelijk en, zoals reizigers het zelf ook vaak zeggen, de prijs-kwaliteitverhouding wordt hierdoor ook schever."

Niet alleen reizigers hebben last van overvolle treinen. Ook het treinpersoneel zit er niet op te wachten, zo laat vakbond VVMC weten. De vakbond maakt zich zorgen om de te verwachten extra drukte de komende periode, waardoor reizigers gepikeerd raken. De bond is bang dat reizigers hun agressie uiten richting het personeel. "Als mensen opeengepakt staan of zelfs niet mee kunnen wordt sfeer slechter. Of zelfs agressief. En dat willen we niet", stelt vakbondsbestuurder Wim Eilert. 

'Sommige treinen kunnen niet langer'
NS wil niet voor camera reageren op het onderzoek van RTL Nieuws en wil evenmin inzage geven in haar eigen druktemeldingen over het afgelopen jaar. Die meldingen zijn waarschijnlijk een veelvoud van het aantal meldingen bij Rover.

NS laat in een schriftelijk statement weten dat het voorkomen van volle treinen wel degelijk één van haar prioriteiten is. "Als je als reiziger in een veel te drukke trein zit is dat erg vervelend. Tegelijkertijd is het de realiteit dat het niet altijd te voorkomen is." Daarbij wijst de organisatie onder meer op storingen, waardoor treinen uitvallen. Een ander argument dat wordt aangevoerd, is het grote aantal mensen dat wil reizen in de spits. "Sommige treinen kunnen niet langer, bijvoorbeeld door beperkte perronlengtes."

RTL Nieuws mocht van NS niet filmen in overvolle treinen, daarom riepen we reizigers op om filmpjes van overvolle treinen in te sturen. Bekijk hieronder de ingestuurde video's:

07 november 2015 17:59, in:

Klachten over overvolle treinen

Volle treinen: 'Daar betaal ik dan 3900 euro per jaar voor'

'Sardientjes in blik', 'haringen in een ton' en 'veetransport'. Reizigers die veel in overvolle treinen zitten, zijn bepaald niet tevreden over de manier waarop zij vervoerd worden. Reizigers maken zich zorgen over hun veiligheid en vinden de geleverde service tegenover de prijs van een kaartje buiten proporties.

Dit blijkt uit een analyse van ruim 15.000 meldingen van drukke treinen die sinds begin dit jaar binnenkwamen bij reizigersorganisatie Rover. RTL Nieuws dook in de cijfers en de klachten. De meest voorkomende woorden in de klachten hebben we op een rijtje gezet:


Volle treinen

Flauwgevallen
Reizigers maken zich ernstige zorgen over de veiligheid bij volgepropte treinen, waarbij vrijwel iedere centimeter benut wordt om maar mee te komen. "Als er iets was gebeurt, is de ellende niet te overzien", stelt één van de melders.

Conducteurs roepen – zo blijkt uit de reacties – regelmatig reizigers op om vooral niemand meer toe te laten in de trein om de veiligheid te waarborgen. Helaas gaat het niet altijd goed. Ruim twintig melders zagen iemand het bewustzijn verliezen in een drukke trein. "Er was iemand flauwgevallen. Gevaar voor de gezondheid was overduidelijk."

Filmpjes als bewijs voor de baas
De prijs voor treinabonnementen en -kaartjes in combinatie met de geleverde service is ook veel staande reizigers een doorn in het oog. "Daar betaal ik dan 3900 euro per jaar voor", zegt een teleurgestelde abonnementhouder.

Een andere reiziger filmt steevast zijn ritten in volle treinen. Hij doet dat voor zijn baas. "Anders kan ik mijn werkgever niet uitleggen waarom ik nooit op tijd ben."

Plastic tas
Sommige reizigers proberen er maar het beste van te maken en bereiden zich waar het kan voor op een drukke treinrit. "Ik heb altijd een plastic tas mee, omdat ik weet dat ik op dinsdag en donderdag zeker tot Zaandam en anders Sloterdijk niet kan zitten en dus op de trap plaats zal moeten nemen."

Anderen zien geen verbeteringen en laten daarom de trein links liggen. "Ik ben zelf nog student, maar zit na vele ergernissen er toch zwaar over na te denken om een klein tweedehands autootje aan te schaffen."

Meer op rtlnieuws.nl:

07 november 2015 15:25

Ben jij weleens achtergebleven op het perron door een overvolle trein?