Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Inbraak tijdens vakantie

Inbraak tijdens vakantie

De politie waarschuwt al enkele jaren om je vakantieplannen vooral niet te delen op social media. Maar uit onderzoek blijkt nu dat eigenlijk helemaal niet zo veel kwaad kan.

De politie waarschuwt al enkele jaren om je vakantieplannen vooral niet te delen op social media. Maar uit onderzoek blijkt nu dat eigenlijk helemaal niet zo veel kwaad kan.

De politie waarschuwt al enkele jaren om je vakantieplannen vooral niet te delen op social media. Maar uit onderzoek blijkt nu dat eigenlijk helemaal niet zo veel kwaad kan.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen: Nederland
09 augustus 2013 19:30, in:

Inbraak tijdens vakantie

Hoe vaak wordt er in jouw buurt ingebroken?

Of inbrekers nu via social media, of op de ouderwetse manier erachter komen dat je op vakantie bent: feit blijft dat je huis tijdens je vakantie een aantrekkelijke prooi is.

Wil je weten hoe vaak er bij jou in de buurt wordt ingebroken? Kijk dan in onderstaande kaart.


09 augustus 2013 17:54, in:

Inbraak tijdens vakantie

Inbrekers hebben niet zo veel aan Twitter en Facebook

Zo heel veel doen inbrekers helemaal niet met Twitter en Facebook-posts van mensen die op vakantie zijn. Nieuw onderzoek laat zien dat dat namelijk helemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt om op die manier een geschikt doelwit te vinden.

De politie waarschuwt al enkele jaren elke zomer dat 'het dievengilde' meeleest, maar uit het onderzoek van criminologe Linda Nagelhout blijkt nu dat het voor inbrekers bepaalt niet loont om potentiële inbraaklocaties te zoeken via twitter. Onbewaakte huizen van vakantiegangers zijn nog altjid veel eenvoudiger te spotten door gewoon door er gewoon op straat naar te zoeken, dan door online speurwerk.

'#opvakantie'
Nagelhout gebruikte voor haar onderzoek twee groepen agenten in opleiding. De ene groep kreeg als opdracht om via social media op zoek naar geschikte woningen om in te breken, door te zoeken op twitter-updates als 'Ik ga op vakantie' en er dan het adres bij te verzinnen.

De andere groep moest via de klassieke manier op zoek naar doelwitten, dus door gewoon de fiets te pakken en te zoeken naar geschikte huizen om in te breken.

De tweede groep was duidelijk succesvoller: Zij vonden gemiddeld 8,5 'kansrijke' huizen per persoon, de social-media-speurders vonden er elk slechts 1,8 huizen.