Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

26 augustus 2014 15:20

Gebrekkige kennis bij leraren over lesgeven met tablets

Gebrekkige kennis bij leraren over lesgeven met tablets

Ongeveer 65 procent van de docenten van lagere en middelbare scholen heeft minder dan vier uur training gekregen om effectief gebruik te maken van tablets en laptops in de klas. Dat blijkt uit onderzoek onder leraren van Kennisnet.

"De ict-vaardigheden van leerlingen zijn vaak beter dan die van hun leraren", licht woordvoerder bij Kennisnet Kathleen Loods toe.

"Uit een eerder onderzoek onder Pabo-studenten en net afgestudeerden kwam al naar voren dat er nog steeds getoetst wordt op krijtbordvaardigheden. Er komt een steeds grotere kloof tussen de opleidingen van juffen en meesters en de vaardigheden die nu gevraagd worden. Daar moet echt een inhaalslag gemaakt worden."

Het nieuwe onderzoek van Kennisnet concludeert dat het tablet en laptop onderwijs de pioniersfase voorbij is. Dergelijk onderwijs wordt 'gemeengoed op scholen'. 35 procent van de leraren gaf het afgelopen schooljaar les waarbij elke leerling een eigen device had. 

Betere leerprestaties
12 procent van de 331 ondervraagde leerkrachten op lagere en middelbare scholen is 'uitgesproken negatief'. De infrastructuur op scholen zou onvoldoende zijn. En 'leerlingen zijn minder ict-vaardig dan gedacht'. En het blijft de vraag of het gebruik van tablets ook leidt tot een betere leerprestatie. 30 procent van de respondenten is van mening dat dit het wel geval is.

ZIE OOK: iPad-scholen extra in de gaten gehouden

Kennisnet woordvoerder Loods vervolgt: "Kiezen voor de tablet moet echt vanuit een visie op onderwijsbeleid. Dat betekent dan ook nadenken over de professionalisering van het lerarenteam en het digitale leermateriaal. En de infrastructuur zoals wifi en beveiliging moeten op orde zijn."

ZIE OOK: iPad-school? Dom idee

Ruim de helft van de leerkrachten is te spreken over het gebruik van tablets en laptops in het klaslokaal. De meerderheid van de leraren ziet dat 'de motivatie onder leerlingen toeneemt en het leidt tot een efficiĆ«nter leerproces'.

Topnieuws