Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Fouten onderzoeksmissie MH17

De Nederlandse repatriëringsmissie heeft fouten gemaakt bij de zoekactie naar slachtoffers van vlucht MH17. Er was nauwelijks contact geweest met de Oekraïense bergingsmissie, die belangrijke informatie voor Nederland had. Deze miscommunicatie heeft gevolgen.

De Nederlandse repatriëringsmissie heeft fouten gemaakt bij de zoekactie naar slachtoffers van vlucht MH17. Er was nauwelijks contact geweest met de Oekraïense bergingsmissie, die belangrijke informatie voor Nederland had. Deze miscommunicatie heeft gevolgen.

Topnieuws
meer stories
Meest gelezen: Nederland
14 oktober 2014 13:17, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Kabinet erkent: delen rampgebied MH17 door niemand doorzocht

Kabinet erkent: delen rampgebied MH17 door niemand doorzocht

Een deel van het rampgebied van vlucht MH17 is toch door niemand doorzocht, erkent het kabinet voor het eerst. Eerder ging Nederland ervan uit dat de Oekraïense bergingswerkers overal waren geweest.

Het gaat om een aanzienlijk deel van het noordwesten van de crash site. Dat de Nederlandse onderzoeksmissie daar nooit is geweest was al bekend. Maar het kabinet ging er - op basis van informatie van de Oekraïners – wel vanuit dat de plaatselijke rampendienst dit gebied had doorzocht. Uit een vandaag gepubliceerde kaart blijkt dat niet het geval.

ZIE OOK: Delen rampgebied MH17 door niemand doorzocht

"Wij willen daar zeker nog naartoe", zegt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie. "Maar het is het onveiligste deel van het rampgebied. Daar zijn veel beschietingen, ook gisteren nog."

De Nederlandse missie vindt het belangrijk om dit gebied nog te doorzoeken. Een aanzienlijk deel van het westelijk gebied waar nog niet gezocht is, is als 'prioriteit 1-gebied' bestempeld omdat daar in de buurt vliegtuigstoelen gevonden zijn en op de satellietkaart veel sporen van brokstukken te zien zijn. De meeste lichamen zijn geborgen in het oostelijk deel van het rampgebied.

14 oktober 2014 09:41, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Delen rampgebied MH17 door niemand doorzocht

Een aanzienlijk deel van het noordwesten van het rampgebied van de MH17 is nog nooit doorzocht, terwijl uit satellietbeelden blijkt dat daar wel veel brokstukken liggen. Dat valt af te leiden uit een kaart van de Oekraïense hulpdiensten die het kabinet nu pas openbaar heeft gemaakt.

De kaart (pdf) is vanaf 31 augustus in het bezit van de Nederlandse overheid. De Oekraïense hulpdiensten die de lichamen van de slachtoffers hebben geborgen, hebben daarop aangegeven welk deel van het rampgebied zij hebben doorzocht.

ZIE OOK: Nederland kreeg kaarten pas ná missie MH17

Uit satellietbeelden die RTL Nieuws liet analyseren en uit een kaart die de politie zelf eerder vrijgaf, blijkt dat in het noordwesten van het rampgebied in een aantal grote akkers brokstukken liggen. Op de nieuwe kaart is te zien dat daar nooit is gezocht naar lichamen of persoonlijke bezittingen van slachtoffers. Het gaat om de gebieden die op de eerdere kaart van de politie de nummers 73 en hoger hebben gekregen.

Eerder vertelden de Oekraïense onderzoeksleiders aan RTL Nieuws dat zij in alle belangrijke delen van het rampgebied hebben gezocht naar lichamen. Zij zijn ervan overtuigd dat er geen lichamen zijn achtergebleven. In de akkers die niet doorzocht zijn, ligt volgens hen niet zoveel.

19 september 2014 17:28, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Nederland kreeg kaarten pas ná missie MH17

Nederland kreeg kaarten pas ná missie MH17

Nederland heeft pas na afloop van de onderzoeksmissie MH17 de beschikking gekregen over kaarten van de uitgebreide zoekactie door Oekraïense hulpdiensten in het rampgebied.

Dat erkennen de ministers Timmermans van Buitenlandse Zaken en Opstelten van Justitie vandaag in antwoord op Kamervragen van CDA en D66.

Nederland kreeg de kaarten, waarop aangegeven stond waar de Oekraïners gezocht hebben, op 31 augustus. Dat is enkele weken nadat de Nederlandse zoekactie om veiligheidsredenen werd afgebroken. In interviews met RTL Nieuws vertelden betrokken brandweercommandanten van de State Emergency Service onlangs dat zij na hun uitgebreide zoektocht in de eerste dagen na de ramp niets van de Nederlandse autoriteiten hadden gehoord

ZIE OOK: Fouten bij Nederlandse zoektocht slachtoffers MH17

Hulpactie veel grondiger
Zij beweerden dat ze 282 lichamen en 87 lichaamsdelen hadden geborgen en dat na vier dagen na de rampvlucht de bergingsactie is afgerond. De Nederlandse missie is daarna zelf gaan zoeken zonder te beschikken over de informatie van de hulpdiensten. Na het afbreken van de missie werd de Tweede Kamer geïnformeerd dat de Oekraïense hulpactie veel grondiger was dan eerder gedacht.

Timmermans en Opstelten zeggen nu dat vanaf 21 juli meermalen om de informatiekaarten is gevraagd, via de regering in Kiev en via de OVSE. Er is tot 5 augustus geen rechtstreeks contact geweest met de Oekraïense hulpdiensten en de commandanten waarmee RTL Nieuws sprak. Volgens de ministers was het probleem dat het gebied deels werd beheerst door separatisten.  

'Gezag zoekactiviteiten onduidelijk'
"In de eerste dagen na de ramp was niet helder onder wiens gezag de zoekactiviteiten werden verricht, alsook hoe omvangrijk en gestructureerd deze waren." De ministers willen niet vertellen hoeveel stoffelijke overschotten zijn gevonden door de Oekrainse hulpdiensten en de Nederlandse missie. "Zolang het identificatieproces niet is afgerond, kunnen geen uitspraken worden gedaan over het aantal stoffelijke overschotten."

Timmermans en Opstelten zeggen verder dat er praktische afspraken zijn gemaakt over samenwerking met Oekraïne, België, Australië, en Maleisië bij het strafrechtelijk onderzoek. Een zogeheten 'Memorandum of Understanding tussen Nederland en Australië blijft geheim omdat Australië 'zeer hecht aan de vertrouwelijkheid van dit document'.

04 september 2014 14:00, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Zij zagen rampplek MH17 als eersten

open
  • slideshow
    Brandweer Torez

    De mannen die direct op de rampplek van vlucht MH17 aan het werk gingen, hier op een soort van appèl.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Vermoeide gezichten, de mannen hebben door de oorlog en de ramp veel gewerkt en traumatiserende indrukken opgedaan.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De brandweerkazerne.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De kazerne staat midden in een typische Sovjet-woonwijk.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Het rijdend materieel is oud, maar wordt zo goed mogelijk onderhouden.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De wagens zijn overwegend van het merk ZIL, dit type wordt sinds 1966 gemaakt.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De alarmbel stamt ook nog uit de Sovjet-tijd.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De meldkamer, waar het eerste bericht van de crash binnenkwam.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Commandant Sergei Michenko gaf leiding aan het bergen van de stoffelijke resten van de ramp met MH17.

De vrijwillige brandweer van het Oekraïense plaatsje Torez. Het zijn de mannen die direct aan het werk gingen op de plek waar vlucht MH17 op aarde terechtkwam. Correspondent Jeroen Akkermans maakte portretten van de mannen en hun materieel.

04 september 2014 14:00

Zij zagen rampplek MH17 als eersten

open
  • slideshow
    Brandweer Torez

    De mannen die direct op de rampplek van vlucht MH17 aan het werk gingen, hier op een soort van appèl.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Vermoeide gezichten, de mannen hebben door de oorlog en de ramp veel gewerkt en traumatiserende indrukken opgedaan.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De brandweerkazerne.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De kazerne staat midden in een typische Sovjet-woonwijk.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Het rijdend materieel is oud, maar wordt zo goed mogelijk onderhouden.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De wagens zijn overwegend van het merk ZIL, dit type wordt sinds 1966 gemaakt.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De alarmbel stamt ook nog uit de Sovjet-tijd.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    De meldkamer, waar het eerste bericht van de crash binnenkwam.

  • slideshow
    Brandweer Torez

    Commandant Sergei Michenko gaf leiding aan het bergen van de stoffelijke resten van de ramp met MH17.

De vrijwillige brandweer van het Oekraïense plaatsje Torez. Het zijn de mannen die direct aan het werk gingen op de plek waar vlucht MH17 op aarde terechtkwam. Correspondent Jeroen Akkermans maakte portretten van de mannen en hun materieel.

03 september 2014 22:12, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

'Zoekactie had beter gepland kunnen worden'

'Zoekactie had beter gepland kunnen worden'

D66 en CDA vrezen dat er dubbel werk is gedaan nu de Nederlandse missie niet op de hoogte was welke delen van het rampgebied al doorzocht waren door de Oekraïense bergingswerkers. Ze eisen opheldering.

Voordat de Nederlandse missie ging zoeken in het rampgebied, hadden ze de gegevens van de Oekraïeners moeten hebben, vindt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. "Waarom hadden wij die kaarten niet toen wij begonnen met zoeken? Dat wil ik van de regering weten. Want als je weet dat het ene gebied wel is uitgekamd en het andere niet, dan ga je wellicht daar zoeken. De zoekactie had beter gepland kunnen worden."

ZIE OOK: Nederlanders zochten op plekken waar al lang gezocht was

Omtzigt heeft het kabinet opnieuw gevraagd om in kaart te brengen welk gebied is doorzocht en welke niet. Volgens D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma is dat belangrijk voor eventueel toekomstig onderzoek op de rampplek. "Als we terug willen gaan, dan moet je die informatie wel hebben. Je moet geen dubbel werk doen." 

Sjoerdsma noemt het verbazingwekkend dat de Nederlandse missie tot nu toe nog geen contact heeft gehad met cruciale commandanten in Oekraïne die het onderzoek net na de ramp hebben geleid. 

Omtzigt: "Er komt nog een evaluatie, maar wat nu belangrijk is is dat er zeer veel families zijn wiens geliefde nog niet gevonden is. Er moet alles aan gedaan worden om te zorgen dat deze mensen alsnog thuiskomen. In Nederland, Maleisië en Australië." Ook Sjoerdsma vindt dat 'alles en iedereen' terug moet. 

03 september 2014 20:07, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Nederlanders zochten op plekken waar al lang gezocht was

De leiding van de repatriëringsmissie heeft fouten gemaakt bij de zoekactie naar de slachtoffers van MH17. De Nederlanders zijn gaan zoeken zonder ook maar één vraag te stellen aan de commandanten van de Oekraïense reddingswerkers, die het hele gebied al hadden uitgekamd.

03 september 2014 20:06, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

'Commandanten waren op hun mobiel uitgebreid te spreken'

Volgens de Nederlandse missie was het heel moeilijk de leiders te vinden. Onze researchverslaggever Hester van Yperen heeft de commandanten van de bergingsmissie vrij eenvoudig gevonden.

"Het kostte mij een paar dagen. Met hulp van een Russische tolk hebben wij eigenlijk heel simpel de persdienst van deze Oekraïense reddingsdienst gevonden. En die heeft ons in contact gebracht met deze commandanten. En die konden we vervolgens - gewoon op hun mobiele telefoon - uitgebreid spreken. Beide heren geven aan dat zij ook direct na hun zoekactie prima bereikbaar waren en ook bereid zijn om informatie te delen."

ZIE OOK: Fouten bij zoektocht Nederlandse slachtoffers MH17

Van Yperen zegt dat daarmee de informatie van de overheid in een ander daglicht komt te staan. "De boodschap was: 'het is moeilijk, want het is oorlog. Maar we hebben er alles aan gedaan.' Nou, dan verwacht je op z'n minst dat de zoekmissie uitgebreid spreekt met deze kolonels, de sleutelfiguren in de eerste dagen. Dat is niet gebeurd."

Inmiddels zegt de politie alle relevante personen gesproken te hebben. "Uit veiligheidsoverwegingen willen ze niet zeggen met wie of wanneer. Maar ik heb één van de commandanten zojuist weer gebeld, maar hij zegt dat hij nog steeds geen contact met de Nederlanders heeft gehad."

3 jaar geleden
twitter thumbnail

“Fouten in Nederlandse zoektocht naar slachtoffers #MH17. Het rammelt aan alle kanten. Heb een debat aangevraagd.” @‏Louis_Bontes (Kamerlid) op Twitter

03 september 2014 17:38, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Brandweercommandant: We hebben 282 lichamen ingeladen

Correspondent Jeroen Akkermans sprak met Sergei Michenko, brandweercommandant van de stad Torez. Hij was direct na het neerstorten van vlucht MH17 aan het werk op de rampplek. Zijn eenheid heeft in de eerste vijf dagen een deel van het terrein uitgekamd en de lichamen geborgen.

Lees hier een uitgebreide samenvatting van het interview.

Hoe reageerde u na de eerste melding van de vliegramp?
Eerst hoorden wij een explosie. Wij konden deze explosie zelfs hier, ongeveer 12 kilometer verderop, horen. Daarna kwam een melding bij de meldkamer. Wij hebben een meldkamer met een alarmnummer '101', waarop mensen belden dat er een vliegtuig was neergestort. Het vliegtuig was in brand gevlogen, kwam in Hrabove op de grond terecht en bleef branden. Onze eenheden werden ernaartoe gestuurd. Dat zijn de eenheden van de Dienst voor bestrijding van Noodsituaties. Deze eenheden waren uitgerukt om het brandende vliegtuig te blussen.

Ik ben er ook naartoe gegaan. Wij hebben hier in het gebied twee eenheden: de ene is gesitueerd hier in de stad Torez zelf en de andere in de buurt van Hrabove en Rozsypne, ongeveer 5 à 6 kilometer hiervandaan. De eenheid uit de stad en de andere eenheid waren uitgerukt en ik ging mee om leiding te geven bij het blussen van de brand. Onderweg kreeg ik een telefoontje van onze meldkamer. Mij werd verteld dat het om een passagiersvliegtuig ging, eerst dachten wij namelijk dat het om een militair toestel ging.

(…)

Ik ging niet naar Hrabove, maar keerde om en ging naar Rozsypne. Toen ik daar aankwam stonden inwoners van het dorp bij elkaar. In eerste instantie begrepen wij er niets van. Pas na 5 à 6 minuten drong het tot ons door wat er was gebeurd. Wij zagen zo al 14 lijken liggen, je hoefde er niet eens naar te zoeken. Ze lagen op straat en op de daken van huizen. Er lagen zes lijken naast de cockpit en er lag veel bagage.

Wanneer hebt u voor het eerst met vertegenwoordigers uit Nederland gesproken?
Dat weet ik niet meer precies. De eerste keer heb ik met Nederlanders sprak, was toen vertegenwoordigers van de Nederlandse politie aankwamen. Zij kwamen met de auto naar Rozsypne. Ik vertelde ze wat voor werkzaamheden wij hadden verricht. Later heb ik met hen niet meer gesproken. Het gesprek met u is de tweede keer dat ik met Nederlanders spreek. 

Betekent dit dat u met hen niet op 5 augustus hebt gesproken?
Ik weet niet precies wat voor datum het was. Maar waarschijnlijk wel.

Met wie hebt u toen gesproken?
Ik weet het niet meer. Het was politie, men had zich voorgesteld, maar ik noteerde het niet. Ik kwam overigens voor een gesprek met de OVSE-missie.

Hoeveel Nederlanders waren er?
Wij waren met zijn drieën. Ik vertelde wat wij gedaan hebben en zij noteerden het. Er was een plaatsvervangend hoofd van de politie en er was iemand van die politie die als tolk fungeerde.

En tot dat moment hebt u nooit eerder met de Nederlanders gesproken?
Nee. Niemand kwam er langs, niemand heeft iets gevraagd.

Vond u dit niet vreemd?
Ik weet het niet. Ik vind dat wij ons werk hebben gedaan. Het is al anderhalve maand geleden. Wij hebben ook ons eigen werk. Ik dacht dat het misschien niet nodig was om mij te spreken.

Hebt u uw mobiele telefoon altijd bij u?
Natuurlijk.

U was wel bereikbaar dus?
Wij hebben nu geen vakanties. Wij werken tegenwoordig het klokje rond. Wanneer wij er moeten zijn, zijn wij op onze plek.

Als iemand u zou willen spreken…
Wij verstoppen ons voor niemand. Jullie hebben toch ook met ons kunnen afspreken? Wij hebben een afdeling persvoorlichting waar afspraken mee gemaakt kunnen worden. Als er een afspraak door de afdeling persvoorlichting wordt gemaakt, voeren wij die orders - net als militairen - uit. Als er bij ons iemand met vragen kwam, hadden wij daar nooit problemen mee.

En welke vragen werden door de Nederlanders aan u gesteld?
Ongeveer dezelfde die u hebt gesteld. Hoe wij het gebied doorkamden, hoeveel mensen erbij betrokken waren. Er was alleen geen kaart bij. Waar het grootste gedeelte van de lijken zich had bevonden, hoe de lijken in de koelwagons werden geladen.

Mijn afdeling heeft de lijken in Torez in de koeltrein geladen. Het treinstation bevindt zich in onze stad. Daar werden alle 282 lichamen en de 87 lichaamsdelen in de wagons geladen. (Er zaten 298 mensen aan boord van MH17, red.)

Hoe lang heeft het gesprek met de Nederlanders geduurd?
Ongeveer één uur of 40 minuten. Ik heb er niet op gelet. Opeens begonnen beschietingen en iedereen ging weg. Zo is het ongeveer gelopen.

En u bent achtergebleven. Het was de eerste en de enige keer dat u met Nederlanders hebt gesproken?
Ja.

Hebt u aan hen kaarten overhandigd?
Er waren geen kaarten. Toen ik naar het gesprek toe ging, wist ik niet dat ik met Nederlanders zou spreken. Als ik gewaarschuwd was dat ik met de Nederlandse politie zou spreken, zou ik wat voorbereid hebben en had ik de kaarten wel meegenomen. Tegen mij werd gezegd dat het OVSE-missie was. Toen wij met de OVSE samenwerkten, stuurden wij dagelijks één van onze mensen naar hen toe. Onze medewerker werkte dan samen met de OVSE-missie, gaf adviezen en deelde de informatie over welke gebieden al onderzocht waren en welke nog niet.

Op een gegeven moment werd ik gebeld door die medewerker en hij vertelde me dat zij mij wilden spreken. Toen ik aankwam, bleken er mensen van de Nederlandse politie te zijn. Wij hadden een gesprek. En dat was het.

Denkt u dat in het crashgebied nog lichamen liggen?
Ik kan het niet uitsluiten maar wij hebben ons werk zorgvuldig gedaan. Wij hebben het terrein zorgvuldig doorzocht, maar ik kan niet garanderen dat er niets meer is. Ik denk dat het onwaarschijnlijk is. Wij hebben alles te voet uitgekamd.

Wie is de leidinggevende van de brandweer in Hrabove?
De leiding over de hele zoekactie had Aleksandr Sergeyevich Migrin. Hij had de leiding over de beide onderzoeksgebieden in Rozsypne en Hrabove. Hij is plaatsvervangend hoofd van het Hoofddepartement van de regio Donetsk. Hij stuurde alle werkzaamheden aan. Mijn deel van het werk was Rozsypne.

ZIE OOK: Hoofd Reddingsdienst Alexei Migrin: Terugkeer Nederlandse missie niet zinvol

Betekent dit dat de commandant ook aanwezig was tijdens het gesprek met de Nederlanders? 
Nee. Nee, ik was alleen. Op de 21e waren de zoekwerkzaamheden beëindigd en het gezamenlijke team werd opgedoekt. Een deel van de mensen is teruggegaan naar hun onderdelen. Er waren veel mensen uit Mekeevka, Khartsyzsk en Donetsk. Zij hebben hun uitrusting gepakt en zijn naar hun bases teruggekeerd.

Hoe kan het zijn dat de Nederlanders, nadat jullie jullie werk hadden gedaan, niets hebben gevraagd?
Dat weet ik niet. Toen wij met ons werk klaar waren, waren er nog geen Nederlanders. Het vliegtuig crashte op de 17de en op de 21ste waren wij klaar met onze werkzaamheden. Wij hebben alle lichaamsdelen en lijken geborgen. De Nederlanders hebben ons niet ingeschakeld om dit alles te doen.

Hoeveel lichamen heeft u gevonden?
In Rozsypne hebben we 40 lichamen gevonden. De rest is in Hrabove gevonden. In totaal werden 282 lichamen en 87 zakken met menselijke resten in de koelwagons geladen. Dat gebeurde allemaal binnen vijf dagen. En verder hebben we niets meer kunnen vinden.

Men zegt dat er een aantal lijken is verdwenen.
Daar weet ik niets van. We beschikken niet over de officiële informatie. We verkrijgen zelf onze informatie via internet. We hebben 282 lichamen ingeladen. We hebben iedere dag alles nageteld. De wagons waren bewaakt. Bovendien waren ze afgesloten.

Hoeveel lichamen pasten in een wagon?
Er waren vier koelwagons. Drie van hen konden volledig beladen worden, de vierde wagon voor de helft. Het aantal lichamen per wagon hebben we niet geteld.  Iedere dag telden we het totale aantal lichamen. Zodra een wagon werd volgeladen, werd die afgesloten en onder bewaking gesteld.

Zijn dit de juiste gegevens?
Zeker, dit is juist. Met het laden van lichamen was onze eenheid uit Torez belast. De mensen die toen aan het werk waren hebben vandaag hier ook dienst. Ik weet het niet meer precies, maar de eerste dag hebben we 179 lichamen ingeladen, later iedere dag tussen de 30 en 50 lichamen. We hebben het bijgehouden en we hebben deze gegevens bewaard. Alles werd keurig bijgehouden en gecontroleerd.

Heeft u deze notities aan de Nederlanders overhandigd?
Niemand heeft het gevraagd. Dit is onze informatie, het verslag van ons werk.

Hoe heeft u gecommuniceerd met de Nederlandse delegatie?
Er was een tolk aanwezig, hij had wat problemen met het vertalen. De andere ervaren tolk was aan het werk met een groep van de OVSE, hij kon pas aan het eind van ons gesprek aanwezig zijn. Het communiceren ging moeizaam.

Waar lag het nu precies aan?
Het lag aan de vertaling.

Sprak de tolk slecht Russisch?
Hij sprak degelijk Russisch, ik kon hem ook goed verstaan. Maar het ging zeer langzaam. Bovendien vertaalde hij niet correct. Pas toen de andere tolk kwam, ging het veel beter.

Het komt erop neer dat het begin van het gesprek zonder tolk verliep?
Het ging niet gemakkelijk.  Zeer traag.

Hoe heeft men u behandeld?
Goed. Ze hebben hun waardering over ons werk uitgesproken. Het waren nette leuke mensen. Alles ging goed! Maar u moet begrijpen dat alle gesprekken en ontmoetingen in ons land onder deze omstandigheden niet gemakkelijk verlopen.

ZIE OOK:

DOCUMENTEN:

03 september 2014 17:38, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Logboek Oekraïense bergingsmissie slachtoffers MH17

RTL Nieuws ontving van Sergei Michenko, brandweercommandant in Torez, een document waarop de werkzaamheden van de Oekraïense bergingsmissie zijn vastgelegd.

Correspondent Jeroen Akkermans sprak met Michenko. Hij gaf leiding aan de zoekwerkzaamheden rond het dorp Roszypne. Het document van Michenko behelst een verslag over hoe de Oekraïense bergingswerkzaamheden de eerste dagen zijn verlopen.

Lees hieronder de vertaling uit het Oekraïens.

ZIE OOK: Origineel document pagina 1 (pdf) en pagina 2 (pdf)

INFORMATIE

betreffende het zoeken en het verzamelen van de lichamen van omgekomen personen ten gevolge van de crash van het passagiersvliegtuig “BOEING-777-200” van Malaysian Airways in de buurt van het dorp Hrabove in het Shachtarskiy district in de regio Donetsk van 17 tot 21 juli 2014


Algemene informatie

Het vliegtuig "BOEING-777-200" van Malaysian Airways vloog van Amsterdam (Nederland) met bestemming Kuala Lumpur (Maleisië), vlucht MAS-17 op een hoogte van 10.050 m. Aan boord van het toestel waren op het moment van de crash ongeveer 280 personen (en waarschijnlijk 3 kinderen zonder eigen ticket) en 15 bemanningsleden. Het vermoedelijke tijdstip van het neerkomen van het vliegtuig is 16:28 op 17.07.2014.

17-18.07.2014

Mankracht en middelen

Van het Hoofddepartement werden 20 st. voertuigen (6 brandweerauto's, 5 speciale reddingsauto's en andere) en 149 personeelsleden ingezet.

Er werd een mobiele-operationele eenheid van het Hoofddepartement ingezet en er zijn 2 hoofdkwartieren ingericht voor zoekwerkzaamheden in de buurt van het dorp Hrabove van het Shachtarskiy district en het dorp Rozsypne van de gemeente Torez.

Er werden 3 opblaasmodules, 3 tenten van het merk "Pamier" en 80 lijkzakken gebruikt.

Voor de zoekwerkzaamheden werden mensen van andere instanties ingezet zoals 100 mijnwerkers van de plaatselijke mijnen, 70 man van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, 30 jagers uit de buurt en 5 medici.

Zoekgebied

De oppervlakte van het zoekgebied omvat ongeveer 18 km2.

De duikers van het Hoofdepartement hebben de oppervlakte van het stuwmeer bij Hrabove ter grootte van 2,1 km en het waterreservoir bij de pluimveehouderij bij Hrabove ter grootte van 100 m2 doorzocht.

Stoffelijke overschotten

Er zijn 186 lichamen aangetroffen (waarvan 149 in de omgeving van het dorp Hrabove en 37 lichamen in de omgeving van het dorp Rozsypne).

Er zijn 37 lichamen geborgen en afgevoerd met een vrachtauto van het merk "Hyundai" van de stad Torez naar Donetsk (Kalininskiy mortuarium) – de 37 lichamen die in de omgeving van het dorp Rozsypne zijn gevonden.

19.07.2014

Mankracht en middelen

Van het Hoofddepartement werden 12 st. voertuigen (1 brandweerauto, 4 speciale reddingsauto's en andere) en 94 personeelsleden ingezet.

Er werd een mobiele-operationele eenheid van het Hoofddepartement ingezet en er is 1 hoofdkwartier ingericht voor zoekwerkzaamheden in de buurt van het dorp Hrabove van het Shachtarskiy district.

Er werden 3 opblaasmodules, 3 tenten van het merk "Pamier" en 50 lijkzakken gebruikt.

Voor de zoekwerkzaamheden werden mensen van andere instanties ingezet zoals 62 mijnwerkers van de plaatselijke mijnen, 20 man van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, 198 vrijwilligers en 2 medici

Zoekgebied

De oppervlakte van het zoekgebied omvat ongeveer 32 km2 (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Stoffelijke overschotten

Er zijn 196 lichamen en 8 lichaamsdelen aangetroffen (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Er zijn 159 lichamen en 8 lichaamsdelen geborgen en afgevoerd van de plek van de crash van het vliegtuig naar het treinstation van Torez (waar zij in koelwagons waren geladen) met vrachtauto’s van het merk "KAMAZ" met een aanhanger - 94 lichamen en met vrachtauto’s van het merk "ZIL" en het merk "GAZ-66" – 65 lichamen.

Bovendien werden op 19.07.2014 37 lichamen in een koelauto gebracht (die op 17 en 18.07.2014 waren geborgen) vanuit Donetsk (Kalininskiy mortuarium) naar het treinstation van Torez (waar zij in koelwagons waren geladen).

20.07.2014

Mankracht en middelen

Van het Hoofddepartement werden 12 st. voertuigen (1 brandweerauto, 4 speciale reddingsauto's en andere) en 150 personeelsleden ingezet.

Er werd een mobiele-operationele eenheid van het Hoofddepartement ingezet en er is 1 hoofdkwartier ingericht voor zoekwerkzaamheden in de buurt van het dorp Hrabove van het Shachtarskiy district.

Er werden 3 opblaasmodules, 3 tenten van het merk "Pamier" en 50 lijkzakken gebruikt.

Voor de zoekwerkzaamheden werden mensen van andere instanties ingezet zoals 553 mijnwerkers van de plaatselijke mijnen, 7 man van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, 47 vrijwilligers en 2 medici.

Zoekgebied

De oppervlakte van het zoekgebied omvat ongeveer 120 km2 (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Stoffelijke overschotten

Er zijn 251 lichamen en 66 lichaamsdelen aangetroffen (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Er zijn 55 lichamen en 58 lichaamsdelen geborgen en afgevoerd van de plek van de crash van het vliegtuig naar het treinstation van Torez (waar zij in koelwagons waren geladen) met vrachtauto van het merk "MAZ" - 55 lichamen en 58 lichaamsdelen.

21.07.2014

Mankracht en middelen

Van het Hoofddepartement werden 10 st. voertuigen (3 speciale reddingsauto's en andere) en 49 personeelsleden ingezet.

Er werd een mobiele-operationele eenheid van het Hoofddepartement ingezet en er is 1 hoofdkwartier ingericht voor zoekwerkzaamheden in de buurt van het dorp Hrabove van het Shachtarskiy district.

Er werden 3 opblaasmodules, 3 tenten van het merk "Pamier" en 50 lijkzakken gebruikt.

Voor de zoekwerkzaamheden werden mensen van andere instanties ingezet zoals 50 mijnwerkers van de plaatselijke mijnen en 2 medici.

Zoekgebied

De oppervlakte van het zoekgebied omvat ongeveer 140 km2 (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Stoffelijke overschotten

Er zijn 282 lichamen en 87 lichaamsdelen aangetroffen (vanaf het begin van de zoekwerkzaamheden).

Er zijn 31 lichamen en 21 lichaamsdelen geborgen en afgevoerd van de plek van de crash van het vliegtuig naar het treinstation van Torez (waar zij in koelwagons waren geladen) met vrachtauto van het merk "MAZ" - 31 lichamen en 21 lichaamsdelen.

TOTAAL:

  • Geborgen en afgevoerd 282 lichamen en 87 lichaamsdelen.
  • De oppervlakte van het zoekgebied naar de lichamen van omgekomen personen omvat ongeveer 140 km2 en 2,2 km van het wateroppervlak van het stuwmeer en het waterreservoir.

Voor de zoekwerkzaamheden werden:

  • 317 personeelsleden van het Hoofddepartement (sommige medewerkers hebben gedurende alle of een aantal dagen gewerkt) ingezet;
  • van andere instanties 765 mijnwerkers van de plaatselijke mijnen, 7 medewerkers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, 30 plaatselijke jagers, 245 vrijwilligers en 11 medici ingezet

ZIE OOK:

DOCUMENTEN:

03 september 2014 17:38, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Bedankbrief Nederland aan Oekraïense functionaris

Bedankbrief Nederland aan Oekraïense functionaris

RTL Nieuws ontving van Aleksei Kostrubitsky, vertegenwoordiger van de hulpdiensten in Donetsk, een brief die hij op 30 augustus ontvangen heeft van de Nederlandse ambassade in Kiev. Lees hieronder de vertaling en bekijk het origineel.

 

ZIE OOK: Lees het origineel (pdf, Oekraïens en Engels)

Aleksei Aleksandrovich Kostrubitsky
Vertegenwoordiger hulpdiensten
Overheid regio Donetsk

Augustus 2014
Assistentie MH-17

De Internationale Missie voor het Beschermen van het Onderzoek naar de vliegramp met vlucht MH-17 wil graag zijn dankbaarheid en complimenten overbrengen aan de regionale tak van de hulpdiensten voor het uitstekende werk bij het bergen van stoffelijke overschotten en persoonlijke bezittingen vlak na de ramp met de Boeing 777. De experts in Nederland, die nu bezig zijn om de menselijke resten te identificeren, zijn diep onder de indruk van de professionele manier waarop de hulpdiensten in Donetsk met de lichamen zijn omgegaan.

Om een laatste bezoek van de Internationale Missie aan de rampplek zo goed mogelijk voor te bereiden, zou het voor de experts nuttig zijn om het zoekplan te kennen dat tijdens de eerste dagen op de site voor het bergen gebruikt werd. Deze hulp zou gecoördineerd kunnen worden met de vertegenwoordigers van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa in Donetsk.

ZIE OOK:

DOCUMENTEN:

03 september 2014 17:37, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Hulpdiensten Oekraïne: Geen lichaamsresten meer op rampplek

Twee leidinggevenden van de Oekraïense hulpdiensten zeggen dat een nieuwe Nederlandse missie om naar lichamen te zoeken in het rampgebied, 'geen zin heeft'. Zij zijn ervan overtuigd dat er geen lichamen en lichaamsresten achtergebleven zijn.

RTL Nieuws-correspondent Jeroen Akkermans sprak met Alexei Migrin (hoofd reddingsdienst Donetsk, die leiding gaf aan de Oekraïnse bergingsoperatie) en Sergei Michenko (brandweercommandant van Torez).  In een logboek over de werkzaamheden van een bergingsteam van Oekraïne staat dat in de vijf dagen na de ramp honderden mensen het gebied hebben uitgekamd.

ZIE OOK: Logboek Oekraïense bergingsmissie slachtoffers MH17

'Ze liepen als een ketting'
Volgens Migrin werd er in die dagen 160 vierkante kilometer doorzocht. "Er waren genoeg mensen bij betrokken om ervan overtuigd te zijn dat er op de plek van de vliegramp geen lichamen meer zijn. We beseften dat er niemand meer gevonden ging worden. Mijn mensen waren heel serieus. Ze liepen als een ketting. De afstand tussen de mensen was 80 tot 90 centimeter, omdat ze tussen de zonnebloemen, mais en het hoge gras moesten lopen. Sommige gebieden hebben we 3 tot 4 keer doorzocht om er zeker van te zijn dat er geen lichamelijke resten achterbleven."

Volgens de Oekraïeners hebben hun teams 282 lichamen en 87 lichaamsdelen geborgen. De bergers hebben de gevonden lichamen in auto's geladen, overgedragen aan de politie. De politie voegde vervolgens een document bij met informatie over onder andere de vindplaats. Vervolgens werden de lichamen en de resten in koelwagons gelegd.

Koelwagons werden bewaakt
Ook Michenko acht het onwaarschijnlijk dat er nog lichaamsresten liggen in het rampgebied. "Ik kan het niet uitsluiten maar wij hebben ons werk zorgvuldig gedaan. Wij hebben het terrein zorgvuldig doorzocht, maar ik kan niet garanderen dat er niets meer is. Ik denk dat het onwaarschijnlijk is. Wij hebben alles te voet uitgekamd."

"Ik weet het niet meer precies, maar de eerste dag hebben we 179 lichamen ingeladen, later iedere dag tussen de 30 en 50 lichamen. We hebben het bijgehouden en we hebben deze gegevens bewaard. Alles werd keurig bijgehouden en gecontroleerd."

Volgens Michenko heeft het bergingsteam de lichamen in de koeltrein gelegd. "Drie koelwagons konden volledig beladen worden, de vierde wagon voor de helft. Zodra een wagon was volgeladen, werd die afgesloten en onder bewaking gesteld."

ZIE OOK:

DOCUMENTEN:

03 september 2014 17:37, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Leider bergingsoperatie: Rampgebied in vijf dagen doorzocht

Correspondent Jeroen Akkermans sprak in Oekraïne met Alexei Migrin, het hoofd van de reddingsdienst van de stad Donetsk, die leiding gaf aan de Oekraïense bergingsoperatie. Hij zegt zelf nooit contact gehad te hebben met Nederlandse onderzoekers. Migrin zegt er verder zeker van te zijn dat er geen resten meer in het rampgebied liggen.

Lees hier een uitgebreide samenvatting van het interview.

Hoe laat hoorde u van de ramp en hoe hebt u daarop gereageerd?
Een beambte die toen dienst had in de regio Donetsk heeft me gemeld dat er een vliegtuig in de buurt van Sjachtinsky was neergestort. Vastgesteld was dat het om een Boeing ging. Ik hoorde het rond 18:00 uur. Ik was toen in stad de Volnovacha. En van daaruit ging ik naar het rampgebied het dorp Hrabove.

Was toen al duidelijk dat het om een passagiersvliegtuig ging?
Onze beambte kreeg het bericht over een Boeing, maar of dat een passagiersvliegtuig was of niet, was nog niet duidelijk. Maar dat het een Boeing was en dat die neergestort was, was zeker. Daarom werd een beslissing genomen om naar het rampgebied te vertrekken en om de onderzoekswerkzaamheden op te starten.

En u bent er zeker van dat alle lichaamsresten gevonden zijn?
Ik ben er zo zeker van, omdat de onderzoekswerkzaamheden vijf dagen hebben geduurd. Het oppervlak van 160 vierkante kilometer is doorzocht. We beseften dat er niemand meer gevonden ging worden. En in het centrum van het rampgebied hebben we alles doorlopen. Mijn mensen waren heel serieus. Ze liepen als een ketting. De afstand tussen de mensen was 80 tot 90 centimeter, omdat ze tussen de zonnebloemen, mais en het hoge gras moesten lopen. Sommige gebieden hebben we 3 tot 4 keer doorzocht om er zeker van te zijn dat er geen lichamelijke resten achterbleven.

Wat is er met de lichamen gebeurd?
We hebben ze overgedragen. We hebben ze in de auto’s geladen en daarna in de koelwagens gelegd. We hebben ze er allemaal ingelegd. En daarna werden ze, voor zover ik weet, naar de stad Charkov vervoerd. En daarna werden ze naar Nederland vervoerd. Deze informatie heb ik uit het nieuws.

Betekent dat dat alle lichamen in Charkov zijn aangekomen?
Waarschijnlijk wel. Ik kan het niet met zekerheid zeggen of ze allemaal goed aangekomen zijn. Ik weet dat we tijdens de onderzoekswerkzaamheden 282 lichamen hebben gevonden en dat we ze allemaal hebben overgedragen. Waarschijnlijk zijn ze aangekomen.

En 87 lichaamsdelen.
Ja, en 87 lichaamsdelen. Ze werden apart gelegd en elke lichaamsdeel is in een aparte zak gedaan.

En hoe heeft u dat gedocumenteerd?
Onze missie was: vinden en bergen. Wat betreft documentatie: er waren politie-experts die daarmee bezig waren. Ze hebben bepaalde aktes opgesteld en in elke zak hebben we die toegevoegd.

En wat gebeurde er met die lijsten?
Met deze documenten? We hebben ze in de zakken gedaan en ze zijn met de lichamen meegegaan. Elk document is in een rubberen handschoen gestopt. Een gewone rubberen handschoen, die ook door chirurgen gebruikt wordt. In een dergelijke rubberen handschoen werden de documenten gewikkeld en we hebben ze samen met de lichamen in de zakken gelegd.

Waar zijn de lijsten nu?
Dat weet ik het niet. We hebben geen lijsten bijgehouden. We moesten het aantal lichamen tellen. Voor de duidelijkheid: we telden de lichamen, de politie moest de vindplaats van de lichamen opschrijven en ze gaven ze aan ons. We hebben de documenten in de zakken gedaan.

Hebt u over de documenten ook met Nederlanders gesproken?
Ik heb met niemand daarover gesproken. U bent de eerste. Niemand heeft me tot de dag van vandaag geïnterviewd. Ik heb geen informatie gedeeld. Er werd geen informatie van me gevraagd.

Niemand heeft bij u informatie aangevraagd?
Ik heb geen aanvragen binnengekregen.

Vond u dat niet raar?
Ik weet het niet. In deze omstandigheden kan ik niet inschatten of dat raar is of niet. We hebben onze taak uitgevoerd. We hadden een taak: lichamen vinden. Dat hebben we gedaan. En documentatie is niet onze bevoegdheid, dat is voor de politie. Een andere dienst was ermee bezig.

Bent u telefonisch moeilijk te bereiken?
In principe niet. Ik heb ook met u telefonisch contact gehad. U kunt me wel vinden, als u wilt.

Hebt u contact met Australiërs en Maleisiërs gehad?
Als contactpersoon werd iemand anders aangewezen.

Vanuit?
Uit de regio Donetsk. Hij is de leidinggevende van onze dienst. Hij is met hen bezig geweest.

Met wie?
Met de missie die hiernaartoe kwam, met Nederlanders. Hij is met hen naar het rampgebied geweest. Voor zover ik weet gebeurde dat toen de onderzoekswerkzaamheden werden verhinderd door de militaire acties. Maar ze zijn toen wel ter plaatse geweest. Daar was ook één van de leidinggevenden, Sergei Michenko, die ook tijdens eerste uren na de vliegramp ter plaatse was.

Hij heeft wel met Nederlanders gesproken?
Ja, hij was toen ook daar.

ZIE OOK: Michenko: één keer met Nederlandse politie gesproken 

Tot nu toe hebt u niet met Nederlandse delegatie gesproken?
Nee, ik heb met hen niet gesproken.

Tot nu toe niet?
Tot nu toe niet. Maar is dat noodzakelijk? Hebben we ons werk gedaan? Ja, dat hebben wij gedaan. Wij hebben geen vragen aan de Nederlanders. Als Nederland wel vragen heeft dan zijn wij er klaar voor om die te beantwoorden.

(…)

We hebben alle grondgebieden doorzocht, waar het gevaarlijk was en waar het niet gevaarlijk was. We hadden overal toegang.

Wat bedoelt u?
Het hele rampgebied. Bijvoorbeeld het dorp Roszypne. Daar heeft Michenko vier keer dezelfde plaats doorzocht om er zeker van te zijn dat er niks meer ligt. Rond Hrabove hebben we ook alles vier keer doorzocht. En elke keer hebben we er nieuwe mensen bij betrokken. Zodat ze met een verse blik alles opnieuw konden bekijken. Het waren dus niet elke keer dezelfde mensen. Als een groep mensen op een dag in Hrabove heeft gezocht, dan werden er de volgende dag juist andere mensen daar ingezet.

(…)

We hadden ook een kaart die in zones werd verdeeld: in totaal zeven zones. Alle zeven zones werden doorzocht. Sommige zones hebben we drie tot vier keer doorzocht. Sommige zones, vooral waar lichamen werden gevonden, zijn meerdere keren doorzocht. We hebben erop gelet dat we niets misten, daarom waren we genoodzaakt om dezelfde plaatsen een aantal keren opnieuw te doorzoeken.

Waren jullie bezig de bagage te verzamelen?
Met de privé-eigendommen bedoelt u? We hebben spullen die vlakbij lagen op één plaats verzameld en we hebben ze aan de politie gegeven. We hadden geen doelstellingen over bagage. Ons doel was lichamen te verzamelen, en die in de zakken te bergen. De politie heeft zijn eigen proceshandelingen uitgevoerd. En verder moesten we die inladen in de wagons.

Werden gegevens aan Nederlanders doorgegeven?
Ik weet het niet of ze aan Nederlanders werden doorgegeven of niet.

Maar u persoonlijk hebt niets doorgegeven?
Ik heb niet met Nederlanders gesproken, zoals ik al zei, u bent de eerste Nederlander met wie ik praat.

De missie wil graag terugkomen naar de rampplaats. Denkt u dat dat zinvol is?
Nee, ik denk dat het geen zin heeft. Absoluut geen enkele zin. Omdat wij ons werk goed gedaan hebben. Nogmaals, er werd op een groot oppervlak gezocht. Er waren genoeg mensen bij betrokken om ervan overtuigd te zijn dat er op de plek van de vliegramp geen lichamen meer zijn.

Kunt u nog een keer herhalen wanneer, op welke datum, en waarom u de onderzoekswerkzaamheden heeft stopgezet?
Op de 21ste om 13:00 uur werden alle onderzoekswerkzaamheden stopgezet. Het grondgebied van de vliegramp was doorzocht. Sommige zones waar lichamen werden gevonden zijn twee, drie of vier keer doorzocht. Nadat hoofdofficiers meldden dat ze klaar waren met hun werkzaamheden werd een beslissing genomen om de zoekmissie af te ronden. Toen konden al onze eenheden zich terugtrekken.

(…)

Alle documenten waarmee we hebben gewerkt, de kaarten, alle schema’s, liggen bij ons in de regionale staf. Als dat nodig is kunnen we ze beschikbaar stellen en laten zien.

Zijn ze in Donetsk of in Kiev?
In Donetsk.

ZIE OOK:
Fouten bij Nederlandse zoektocht slachtoffers MH17
Hulpdiensten Oekraïne: Geen lichaamsresten meer op rampplek
Leider bergingsoperatie: Rampgebied in vijf dagen doorzocht
Brandweercommandant: We hebben 282 lichamen ingeladen

DOCUMENTEN:
Logboek Oekraïense bergingsmissie slachtoffers MH17
​Bedankbrief Nederland aan Oekraïense functionaris

03 september 2014 17:35, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Fouten bij Nederlandse zoektocht slachtoffers MH17

De Oekraïense commandant die de eerste vijf dagen leiding gaf aan de berging van slachtoffers van de rampvlucht MH17 heeft nooit gesproken met de Nederlandse missie in het gebied. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.

RTL Nieuws sprak voor het eerst met twee kolonels van de Oekraïense reddingsdienst over hun bergingswerk direct na de ramp. Uit die gesprekken blijkt dat de Nederlandse missie zelf is gaan zoeken zonder te beschikken over belangrijke informatie over de Oekraïense zoekactie. 

ZIE OOK: Hulpdiensten Oekraïne: Geen lichaamsresten meer op rampplek

Kolonel Alexei Migrin van de Emergency Services van de regio Donetsk was op 17 juli aan het eind van de dag de man die het bergingswerk naar de lichamen coördineerde. "Ik was de leider van de bergingsoperatie", stelt Migrin. Vijf dagen lang stuurt hij reddingswerkers, mijnwerkers en vrijwilligers aan die op zoek gaan naar de lichamen van slachtoffers van de vliegtuigramp.


Sergei Michenko (L) en Alexei Migrin (R)

De brandweercommandant van Torez, Sergei Michenko, was als één van de eerste ter plaatse op de rampplek. Hij gaf operationeel leiding aan een team reddingswerkers dat op zoek ging naar lichamen in de buurt van Rozsypne. Ruim twee weken na de ramp heeft hij één keer een uur met twee Nederlandse politieagenten gesproken.

Dat gesprek verliep uiterst moeizaam, zegt Michenko, omdat de Nederlanders een slechte tolk hadden geregeld. Ook was hij niet goed voorbereid op het gesprek, omdat hij dacht een gesprek te hebben met vertegenwoordigers van de OVSE.

Informatie uit interviews
Premier Rutte beloofde op 18 juli dat 'de onderste steen boven' zou komen. Maar het gebrek aan communicatie met de Oekraïeners heeft gevolgen voor de Nederlandse missie:

  • De twee Oekraïense commandanten zeggen dat hun eenheden in de eerste vijf dagen na de ramp het rampgebied hebben uitgekamd. "Sommige gebieden hebben we 3 tot 4 keer doorzocht om er zeker van te zijn dat er geen lichamelijke resten achterbleven." De Nederlandse missie heeft vervolgens uitgebreid gezocht, maar vond weinig lichamelijke resten.
  • In de Tweede Kamer is gemeld dat er door de Oekraïners met 800 mensen is gezocht. Uit documenten die RTL Nieuws ontving blijkt dat er slechts één middag met zo'n grote groep is gezocht.
  • Kort na de ramp circuleren verschillende aantallen slachtoffers die geborgen zijn. Migrin zegt dat hij op 21 juli klaar was: 282 lichamen en 87 lichaamsdelen zijn volgens hem weggebracht (er zaten 298 mensen aan boord van MH17, red.). Maar ook hierover heeft hij nooit gesproken met de Nederlanders.

Kaarten en schema's
Kolonel Migrin vertelt dat bij ieder lichaam documenten zijn gevoegd, met onder andere informatie over de vindplaats van het lichaam. Maar de Nederlandse autoriteiten hebben hem daar niet over gesproken. "Ik heb met niemand daarover gesproken. U bent de eerste", zegt hij tegen RTL Nieuws-correspondent Jeroen Akkermans. "Niemand heeft me tot de dag van vandaag geïnterviewd. Ik heb geen informatie gedeeld. Er werd geen informatie van me gevraagd."

Ook waren er kaarten die de Oekraïeners de eerste dagen gebruikten voor het doorzoeken van het gebied. "Alle documenten waarmee we hebben gewerkt, de kaarten, alle schema’s, liggen bij ons in de regionale staf. Als dat nodig is kunnen we ze beschikbaar stellen en laten zien."

RTL Nieuws vroeg Migrin naar de beschikbare documenten. Daarop verwees hij ons door Aleksei Kostrubitsky​, administrateur van de hulpdiensten. Van Kostrubitsky ontving RTL Nieuws een brief, die hij op 30 augustus in handen kreeg. In deze brief bedankt de Nederlandse ambassade de Oekraïeners voor het werk en wordt verzocht om het zoekplan dat de Oekraïeners de eerste dagen hebben gehanteerd.

Reactie politie
In een reactie laat de Nationale Politie RTL Nieuws weten: "We noemen geen namen van contactpersonen (of herleidbaar) die wij gesproken hebben in de Oekraïne. We werken met alle betrokken partijen goed samen (zoekplan, feitenrelaas, kaartmateriaal) en hebben veel respect voor de wijze waarop er daar gewerkt is. Het genoemde zoekplan is in ons bezit."

ZIE OOK:
Fouten bij Nederlandse zoektocht slachtoffers MH17
Hulpdiensten Oekraïne: Geen lichaamsresten meer op rampplek
Leider bergingsoperatie: Rampgebied in vijf dagen doorzocht
Brandweercommandant: We hebben 282 lichamen ingeladen

DOCUMENTEN:
Logboek Oekraïense bergingsmissie slachtoffers MH17
​Bedankbrief Nederland aan Oekraïense functionaris

03 september 2014 17:32, in:

Fouten onderzoeksmissie MH17

Politie: Veel respect voor werk Oekraïners

Lees de complete reactie van de Nationale Politie op het nieuws van RTL Nieuws over de gebrekkige communicatie met het Oekraïense bergingsteam.

"Zoals eerder is aangegeven is in de eerste dagen na de ramp met vlucht MH17 meer gestructureerd en grondiger gezocht door de Oekraïense hulpdiensten dan in de eerste dagen werd aangenomen. Dat is gebeurd onder zware omstandigheden; de rampplek lag immers midden in oorlogsgebied met elkaar bestrijdende partijen. Dat hebben we ook een en andermaal aangegeven.

Over de eerste zoektocht is ook met de Oekraïense direct betrokkenen contact geweest. Onze eigen waarnemingen ter plaatse bevestigden het beeld dat er grondig is gezocht. Het internationale team heeft dat ook tijdens hun zoektocht op de rampplek gemeld. Deze zoektocht heeft overigens ook resultaten opgeleverd.

De door RTL genoemde aantallen van gevonden lichamen en lichaamsdelen bevestigen wij niet. Zolang het identificatieproces nog gaande is, doen wij geen uitspraken over het aantal gevonden stoffelijke resten. Op dit moment wordt zorgvuldig en gedegen onderzoek gedaan door het LTFO in Nederland. Pas als hun werk gereed is, kunnen we conclusies trekken.

Wij willen als de veiligheidssituatie het toelaat terugkeren. Om zelf nader onderzoek te doen en zeker te stellen dat eventuele menselijke resten en bezittingen worden geborgen en terugkeren naar de nabestaanden. Daar hebben zij recht op. Daarnaast is een terugkeer van belang voor het onderzoek naar de oorzaak en de daders

Zolang het identificatieproces nog gaande is doen wij geen uitspraken over het aantal gevonden stoffelijke resten. Dit vanuit piëteit naar de nabestaanden.

We noemen geen namen van contactpersonen (of herleidbaar) die wij gesproken hebben in de Oekraïne. Dit doen we niet uit veiligheidsoverwegingen (oorlogsgebied, en veiligheidsrisico’s). We hebben gesproken met alle voor ons relevante betrokkenen bij de zoektocht van de Oekareinse hulpdiensten.

We werken met alle betrokken partijen goed samen (zoekplan, feitenrelaas, kaartmateriaal) en hebben veel respect voor de wijze waarop er daar gewerkt is. Het genoemde zoekplan is in ons bezit. Een groot compliment is op zijn plaats. Er is goed werk gedaan door de betrokken mensen, waaronder gemeentehuizen, lokale politie en het rode kruis. Daar zijn we erg blij zijn. We werken nog steeds samen."

Nederland heeft op 6 augustus aangegeven nog terug te willen. Is dit nog nodig?

"We hebben nog niet het hele gebied doorzocht en willen zeker weten dat aannames kloppen. We gaan voor de 100 procent zekerheid."