Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

26 maart 2015 11:16

Cockpitdeur op slot: kan niemand hem openen?

Cockpitdeur op slot: kan niemand hem openen?

Een hoge militaire functionaris die betrokken is bij het onderzoek naar de vliegramp in Frankrijk, zegt dat één van de piloten niet meer in de cockpit kon komen. Hoe is dat mogelijk?

1. Waarom zit er een slot op de deur van de cockpit?
Die maatregel is wereldwijd ingevoerd na de aanslagen van 11 september 2001. Terroristen drongen de cockpit binnen en overmeesterden de piloten. Vervolgens konden ze hun terreurdaad uitvoeren.

De deuren zijn zodanig ontworpen dat ze zelfs met fors geweld niet open te krijgen zijn. Ook de constructie waar de deur aan hangt, is niet te forceren. De bepantserde deuren kunnen tegen een stootje: ze kunnen brand weerstaan, en zelfs een inslag van een granaat. 

2. En als de purser, het hoofd van de crew, om wat voor reden dan ook naar binnen wil, kan dat dan?
Niet direct. Er is beveiliging die ervoor zorgt dat niet iedereen naar binnen kan. In een door vliegtuigbouwer Airbus gemaakt fimpje wordt uitgelegd hoe de cockpitdeur werkt. Er zijn voor de purser drie manieren om de piloten te benaderen.

  • Er kan via de intercom om toestemming gevraagd worden om binnen te komen. De piloot kan de deur dan met een knop ontgrendelen.
  • Via het codetablet kan de purser een zoemer laten klinken in de cockpit, om de aandacht van de piloten te vragen. 
  • Als er dan nog geen reactie komt, dan kan de purser de geheime noodcode invoeren op het codetablet. Als na een bepaalde tijd niemand reageert op de signalen in de cockpit, gaat de cockpitdeur alsnog open. 

Maar uiteindelijk houdt de piloot in de cockpit de regie: als hij niet wil dat er iemand binnenkomt, kan hij alsnog het slot van binnenuit vergrendelen. "Als een piloot om wat voor reden dan ook niet wil dat er iemand binnenkomt, omdat er bijvoorbeeld een kaper is, dan kan hij zo toch voorkomen dat er iemand binnenkomt", zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen.

Het filmpje met uitleg:



3. Maar als een piloot even van zijn plaats is, bijvoorbeeld vanwege toiletbezoek, kan hij dan niet zomaar terug?
Nee, ook hij heeft geen sleutel en is afhankelijk van de andere piloot in de cockpit. Ook hij moet bijvoorbeeld via de intercom contact zoeken met zijn collega. Mocht er geen reactie zijn, dan moet hij het via de code proberen. 

4. Volgens de bron dicht bij het onderzoek staat vast dat het vliegtuig is neergestort terwijl één piloot in de cockpit was. De ander was buiten. Wat kan er gebeurd zijn?
Het is nog niet te zeggen wat er precies is gebeurd. Als het verhaal van de bron klopt, zijn er volgens Benno Baksteen twee mogelijke verklaringen. De piloot ín de cockpit is onwel geworden. Dat kan niet komen door het wegvallen van de druk, want dan had dat overal in het toestel zo geweest moeten zijn. De andere verklaring kan zijn dat de piloot de deur niet wílde opendoen.

Ook luchtvaartdeskundige Joris Melkert heeft het over deze scenario's. "Een piloot zou onwel kunnen zijn geworden, maar dan zou de andere vlieger de deur open hebben moeten krijgen. Dan is er nog het scenario dat de andere vlieger iets slechts in de zin had. Zelfmoord of iets anders. Maar we moeten echt wachten op meer informatie." 

5. Hebben de passagiers gemerkt wat er gaande was?
Benno Baksteen vermoedt dat mensen in het vliegtuig wel gemerkt moeten hebben dat er iets aan de hand was. "Dat bonzen op de deur; mensen voorin het vliegtuig zullen dat ongetwijfeld gemerkt hebben. Maar of er het besef is geweest dat er zich een drama voltrok, dat is speculeren."

ZIE OOK: Geluidsopnames: piloot kon de cockpit niet meer in


 

Topnieuws