Nederland

'Stemwijzer' voor goede doelen verkocht aan marketingbureau

28 juli 2015 04:15 Aangepast: 15 september 2015 13:12

De Nationale Goede Doelen Test, een 'stemwijzer' voor goede doelen, is in stilte verkocht aan een commerciële partij. Potentiële donateurs geven hun adresgegevens nu zonder dat ze het weten aan een marketingbureau.

Dat schrijft het AD. De site nationalegoededoelentest.nl bevat een aantal vragen die mogelijke donateurs aan goede doelen moeten koppelen. Na afloop van de test wordt de bezoeker gevraagd om zijn adresgegevens op te geven. Zij kunnen dan kiezen of ze telefonisch benaderd willen worden. 

ZIE OOK: Goede doelen rijker door erfenissen

De site is sinds kort in handen van het Haarlemse marketingbedrijf Pepperminds, dat volgens het AD voornamelijk donateurs werft op straat. Dat bedrijf heeft niet gereageerd op het verhaal van de krant. 

De oprichter en voormalig eigenaar van de website, Bart Hartman, zegt dat bij de verkoop is vastgelegd dat de gegevens niet misbruikt mogen worden. De verkoop van de site had later bekendgemaakt moeten worden. 

`