Nederland

'Online supermarkt Picnic heeft weinig kans van slagen'

05 augustus 2015 14:59 Aangepast: 05 augustus 2015 15:46
Een medewerker van de nieuwe online supermarkt Picnic bezorgt boodschappen bij een klant. Beeld © ANP

"Wat Picnic doet, slaat echt helemaal nergens op en gaat tegen alle marketingwetten in." Dat is de stevige kritiek van supermarktdeskundige Paul Moers op de plannen voor online supermarkt Picnic.

De nieuwe boodschappensite belooft de laagste prijs op producten en bezorgt de boodschappen gratis aan huis.

ZIE OOK:  Picnic springt in 'gapend gat' in de markt

Moers zegt tegen RTL Nieuws dat hij denkt dat Picnic weinig kans van slagen heeft: "Het bedrijf vecht tegen giganten als Jumbo en Albert Heijn, dat gaat het echt nooit winnen”. Vorig jaar werd 1,5 procent van de boodschappen online gekocht. "Daarmee is het een beginnende markt en daarin moet je nooit op prijs concurreren", meent Paul Moers

Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot zegt in een reactie dat al veel initiatieven in deze markt zijn mislukt. Maar over Picnic is Sloot voorzichtig positief: "Picnic wordt opgestart door een goed team, er zitten mensen achter die veel verstand hebben van ondernemen. En dit plan lijkt goed doordacht".

Winkel zal niet verdwijnen
Sloot noemt het bijvoorbeeld slim van Picnic om het aantal bezorgmomenten te beperken tot drie per week. "Juist in de distributie zitten veel kosten, en die druk je hiermee enigszins", zegt hij. Volgens Paul Moers is dit echter nog altijd niet innovatief en onderscheidend genoeg om het te redden in deze markt.

Dat door de komst van Picnic de supermarkt op den duur helemaal uit het straatbeeld verdwijnt, daar gelooft Laurens Sloot niets van: "Uit onderzoek is gebleken dat 60 procent van de consumenten boodschappen doen leuk vindt. Mensen zijn sociale dieren, ze gaan graag naar een winkel. Dat zie ik niet verdwijnen."

RTL Nieuws
`