Nederland

Kassa voor OV-bedrijven door niet-uitchecken

11 september 2014 17:57 Aangepast: 06 september 2015 16:58
Vervoerbedrijven willen snel nieuwe betaalmethodes invoeren die de ov-chipkaart vervangen. Beeld © ANP

Vergeten met de OV-chipkaart uit te checken in de tram, bus of trein? Het overkomt bijna iedereen die reist met het openbaar vervoer. Ergernis voor de reiziger, maar kassa voor de vervoerders.

Het kost de reiziger geld en dat levert de vervoerders 16 miljoen euro op. Dat blijkt uit een rapport van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Volgens het NOVB, waarin onder meer de NS, regionale vervoerders, reizigersorganisaties en het Rijk zijn vertegenwoordigd, moet dat geld 'ten goede komen aan de reiziger'.

De partijen kondigden vandaag verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen. Ook zou het makkelijker moeten worden om het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terug vragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van 3 tot 6 maanden.

ZIE OOK: Stations op slot: wat gebeurt er?

Daarnaast zal op de reisplanner-app van de NS over een aantal weken te zien zijn of er is uitgecheckt. Verder komen er meer in- en uitcheckpaaltjes zodat de reiziger die minder makkelijk mist. Ook gaan NS en Connexxion een proef doen waarbij de reiziger op een bepaald traject niet meer tussendoor hoeft in en uit te checken als er van vervoerder wordt gewisseld.
Uit een inventarisatie tussen oktober 2012 en september 2013 blijkt dat bij 1,7 procent van het totaal aantal ritten in het openbaar vervoer niet is uitgecheckt. Minder dan 10 procent van de reizigers die vergat uit te checken, heeft in de onderzochte periode zijn geld teruggevraagd. 

RTL Nieuws / ANP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore