Nederland

Consumentenbond: ov-chipkaart is te duur

30 november 2015 17:50 Aangepast: 30 november 2015 18:50
Beeld © ANP

De ov-chipkaart is een stuk duurder dan vergelijkbare kaarten in het buitenland. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond en Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover). Zij starten een actie om de kosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen.

De ov-chipkaart kent drie belangrijke kostenposten. Allereerst betalen we 7,50 voor een nieuwe ov-chipkaart, die vijf jaar geldig is.

Als je die verliest, komt de tweede kostenpost in beeld: een vervangende ov-chipkaart (in geval van diefstal, verlies of defect) kost 11 euro. De derde kostenpost krijg je als je saldo terug laat storten. Daarvoor betaal je 2,50 euro.

Volgens de Consumentenbond en Rover zijn dat niet alleen te veel kostenposten, maar ook te dure kostenposten.

Gratis vervanging
"Wij willen dat de ov-chipkaart gratis wordt vervangen aan het einde van de geldigheidsduur en bij een onzichtbaar defect", zo melden de Consumentenbond en Rover. "Reizigers moeten daarnaast kosteloos het saldo kunnen terugkrijgen bij de balie."

Ook zijn de Consumentenbond en Rover van mening dat de geldigheid van een kaart minimaal tien jaar wordt. Beide partijen willen Trans Link Systems (TLS) en de vervoerders hierop aanspreken middels een online petitie.

Nooit helemaal gratis
De ov-chipkaart wordt volgens de Consumentenbond en Rover nooit helemaal gratis: "De kaart moet worden gemaakt en verstuurd. En hij moet natuurlijk goed werken. Dat kost geld."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore