Nieuws

Heus, het kan: jaren in de bijstand zonder iemand van de sociale dienst te zien

01 april 2016 17:38 Aangepast: 24 juli 2018 10:02
Beeld © ANP

Gemeenten hebben slecht zicht op mensen die een bijstandsuitkering krijgen. Die moeten door de gemeente worden gecontroleerd en begeleid, maar één op de tien bijstandsklanten heeft al langer dan twee jaar geen consulent gezien, blijkt uit onderzoek van Buurtfacts.

Daardoor blijven mensen langer in een uitkering en ligt fraude op de loer.

RTL Nieuws Buurtfacts vroeg aan 125 Nederlandse gemeenten per bijstandsklant wanneer zij voor het laatst fysiek contact hebben gehad. Van bijna 150.000 klanten uit 56 gemeenten – ongeveer een derde van alle bijstandsgerechtigden in het land – zijn de data van contactmomenten ontvangen. Nog meer gemeenten geven aan geen of nauwelijks contactmomenten te registreren.

Meer op rtlnieuws.nl:
​Buurtfacts: Alle cijfers over bijstand in jouw gemeente

Al vijf jaar geen gesprek
Uit de cijfers die wel werden verstrekt, blijkt dat 20 procent van de mensen al langer dan een jaar geen contact heeft gehad met de sociale dienst. Eén op de tien ontvangt al twee jaar bijstand zonder een gesprek te hebben gehad over de eigen situatie. Enkele duizenden klanten ontvangen zelfs meer dan vijf jaar bijstand en zijn in al die tijd niet gesproken door de sociale dienst.

“De resultaten bevestigen mijn vermoedens dat veel klanten die langer dan zes maanden in de bijstand zitten, nauwelijks worden gezien”, stelt bestuurskundige Menno Fenger van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De eerste zes maanden proberen gemeenten mensen zo snel mogelijk weer aan een baan te helpen, maar daarna neemt de aandacht snel af.

Fraude
“Weinig contact betekent slecht inzicht in de persoonlijke situatie en dat werkt bijvoorbeeld bewuste en onbewuste fraude in de hand”, zegt Fenger. Met onbewuste fraude doelt hij bijvoorbeeld op mensen die gaan samenwonen en zich niet realiseren dat dit van invloed is op de hoogte van hun uitkering. “Als iemand dan lange tijd niet wordt gesproken, loopt de boete flink op. Dat is niet nodig als er vaker contact is en de gemeente of sociale dienst dus sneller kan ingrijpen.”

Bestuurskundige Fenger pleit dan ook voor meer contactmomenten tussen bijstandsklanten en gemeenten. Een project in de gemeente Bergen op Zoom, waarbij klanten het afgelopen jaar minimaal vier keer zijn gezien, heeft aangetoond dat zonder extra kosten meer mensen de bijstand verlieten. En dat levert de gemeente een besparing op, want elke uitkering kost de gemeente zo’n 14.000 euro.

Meer op rtlnieuws.nl:
Buurtfacts: Alle cijfers over bijstand in jouw gemeente

RTL Nieuws / Jasper Bunskoek

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore