Klachten over overvolle treinen

Duizenden klachten overvolle treinen, 1 op 12 klagers kan niet mee

07 november 2015 18:00 Aangepast: 07 november 2015 19:30
Beeld © Wouter van Lent

Zweten, proppen en in het ergste geval achterblijven op het perron. Het is voor veel reizigers dagelijkse kost, zo blijkt uit het grote aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover binnenkrijgt op het Meldpunt Volle Treinen. En de komende periode zal de situatie er niet beter op worden.

RTL Nieuws onderzocht volle treinen. We wilden de problematiek vastleggen op beeld, maar mochten zelf niet filmen van NS. Daarom riepen we reizigers op om opnames te maken in volle treinen, waarna tientallen foto's en filmpjes werden opgestuurd. Ook analyseerden we ruim 17.500 meldingen die binnenkwamen via het Meldpunt Volle Treinen van reizigersorganisatie Rover. 

Bekijk ook:

Verreweg de meeste meldingen komen van mensen die noodgedwongen moesten staan in de trein, omdat alle zitplaatsen bezet waren. Meestal gaat het daarbij om een staanplaats voor 15 tot 30 minuten (61 procent). In enkele gevallen moesten reizigers zelfs een uur of langer staan. Bij ruim 8 procent van de meldingen gaven reizigers aan dat zij überhaupt niet mee mochten of konden en op het perron moesten achterblijven.

Wil je koste wat kost een volle trein mijden, dan moet je vooral niet reizen tijdens spitsuren en dan met name in de ochtend. De helft van alle meldingen heeft betrekking op treinen die tussen 07:00 en 09:00 uur rijden. Dinsdag, maandag en donderdag zijn de drukste dagen.

Drukste traject
Woon je in Woerden en wil je in de ochtendspits per trein naar Amsterdam, dan is de kans groot dat je 'als haringen in een ton' vervoerd wordt. Het traject Woerden-Amsterdam Bijlmer Arena is namelijk het traject waar het meest over geklaagd wordt. Rover ontving in negen maanden tijd ruim 500 klachten over deze trein in de ochtendspits. 

Maar er gloort hoop voor de reizigers op 's lands drukste traject. Sinds kort rijden er dubbeldekkers (die overigens op drukke dagen ook vol zitten) en het traject staat op de nominatie voor opwaardering. Voor veel andere drukke trajecten is dit echter niet aan de orde.

Afspraken
NS heeft met de overheid prestatieafspraken gemaakt over de capaciteit van treinen in de spits. De afgelopen drie jaar werden de afgesproken doelen door de NS echter niet gehaald. Ook het klantoordeel over de zogenoemde zitcapaciteit is al jaren onder het streven. In combinatie met andere niet nagekomen afspraken leverde het de NS meerdere boetes op van miljoenen euro's.

En het lijkt er - ondanks dat de normen naar beneden zijn bijgesteld - niet op dat de komende periode veel verbetering te verwachten is. In december verdwijnen 31 treinen uit de dienstregeling. Die worden niet allemaal meteen vervangen. De NS bestelde namelijk te laat nieuw materieel. Om het verlies tijdelijk op te vangen, zijn vanaf december 11 oude dubbeldekkers beschikbaar. Maar dat betekent alsnog minder treinen op het spoor, die naar verwachting alleen maar voller zullen worden. 

'Minder aantrekkelijk'
En dat tot ergernis van reizigersorganisatie Rover, die aangeeft er een beetje 'moedeloos' van te worden. "Helaas zien we weinig vooruitgang en bij NS valt zelfs achteruitgang te verwachten nu er veel materieel wordt afgevoerd dit najaar", laat woordvoerster Sanne van Galen weten. "Vooral de herhaalde NS-boodschap 'staan in de spits hoort erbij', gecombineerd met steeds maar prijsverhogingen, maakt de trein de laatste jaren gewoon minder aantrekkelijk en, zoals reizigers het zelf ook vaak zeggen, de prijs-kwaliteitverhouding wordt hierdoor ook schever."

Niet alleen reizigers hebben last van overvolle treinen. Ook het treinpersoneel zit er niet op te wachten, zo laat vakbond VVMC weten. De vakbond maakt zich zorgen om de te verwachten extra drukte de komende periode, waardoor reizigers gepikeerd raken. De bond is bang dat reizigers hun agressie uiten richting het personeel. "Als mensen opeengepakt staan of zelfs niet mee kunnen wordt sfeer slechter. Of zelfs agressief. En dat willen we niet", stelt vakbondsbestuurder Wim Eilert. 

'Sommige treinen kunnen niet langer'
NS wil niet voor camera reageren op het onderzoek van RTL Nieuws en wil evenmin inzage geven in haar eigen druktemeldingen over het afgelopen jaar. Die meldingen zijn waarschijnlijk een veelvoud van het aantal meldingen bij Rover.

NS laat in een schriftelijk statement weten dat het voorkomen van volle treinen wel degelijk één van haar prioriteiten is. "Als je als reiziger in een veel te drukke trein zit is dat erg vervelend. Tegelijkertijd is het de realiteit dat het niet altijd te voorkomen is." Daarbij wijst de organisatie onder meer op storingen, waardoor treinen uitvallen. Een ander argument dat wordt aangevoerd, is het grote aantal mensen dat wil reizen in de spits. "Sommige treinen kunnen niet langer, bijvoorbeeld door beperkte perronlengtes."

RTL Nieuws mocht van NS niet filmen in overvolle treinen, daarom riepen we reizigers op om filmpjes van overvolle treinen in te sturen. Bekijk hieronder de ingestuurde video's:

`