Klachten over overvolle treinen

Reiziger meldt méér volle treinen, niks te merken van maatregelen

22 april 2016 18:12 Aangepast: 24 juli 2018 10:02
Beeld © Wouter van Lent

Het aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover ontvangt over volle treinen is hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van RTL Nieuws. Opmerkelijk, want juist nu zouden de effecten van de NS-maatregelen tegen overvolle treinen meetbaar moeten zijn. Maar reizigers merken er weinig van.

In de maand maart zouden volgens NS-topman Roger van Boxtel (pdf) de eerste effecten van de maatregelen te meten zijn. Maar het lijkt erop dat reizigers nog nauwelijks verbetering merken op het spoor. In maart lag het aantal meldingen over volle treinen dat Rover ontving op haar meldpunt nagenoeg gelijk aan dat van een jaar eerder. En tot nu toe kwamen er in april zelfs meer klachten binnen dan een jaar eerder.

Onderzoek
RTL Nieuws onderzocht en vergeleek de klachten via het meldpunt volle treinen van Rover en vroeg reizigers hun ervaringen in enquêtes en via blogs en vlogs te delen. De verzamelde gegevens tonen nog geen verbetering, terwijl de NS zelf zegt op schema te liggen.

Ook onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix bekeek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de afgelopen periode in hoeverre de NS voldoet aan de eis van staatssecretaris Dijksma en 'alles uit de kast' haalt om de problemen op te lossen. Het bureau komt onder meer tot de conclusie dat er wel degelijk dingen verbeteren, maar dat de NS nauwelijks zicht heeft op welke effecten dit heeft voor de reiziger.

Thumbnail

Statijd langer dan kwartier
Uit de cijfers van Rover komt blijkt dat het effect nihil of zelfs niet aanwezig is. In maart en april kwamen tot 3655 klachten binnen. Dat waren er in dezelfde periode vorig jaar – het rampjaar voor volle treinen – nog ruim 70 minder. Geen daling, maar een stijging van het aantal klachten dus. Ook de sta-tijd nam niet af. De NS vindt dat staan bij een ritje van minder dan een kwartier erbij hoort, maar net als vorig jaar moet zo'n 80 procent van de klagers langer dan een kwartier staan.

Thumbnail

Zwaartepunt verplaatst
Het meest beklaagde traject van 2015, de lijn tussen Woerden, Breukelen en Amsterdam, ontving wel aanmerkelijk minder klachten in de eerste maanden van het nieuwe jaar. Volgens de NS is dat niet omdat er maatregelen zijn genomen. Minder verstoringen en een betere planning van het materieel zijn volgens een woordvoerder de oorzaak. 

Het zwaartepunt van de klachten heeft zich verplaatst naar Noord-Holland. Met name op de lijn van Hoorn, via Alkmaar, naar Haarlem, is het afzien voor treinreizigers. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 13 december regent het klachten. De NS besloot namelijk de intercity op het traject te schrappen, waardoor het in de sprinters op het traject dagelijks kommer en kwel is.

Volle treinen, geen boete
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft overigens, in tegenstelling tot de afgelopen jaren, geen boete opgelegd aan de NS voor volle treinen in 2015. Dat komt omdat de norm is aangepast. Voor 2015 mocht het percentage volle treinen in de spits precies één procent zijn. Als dat percentage werd overschreden, volgde een boete. Het afgelopen jaar ging de norm naar beneden. Daardoor mogen nu 1,3 procent van de treinen te vol zitten; exact de score die de NS in 2015 behaalde.

In een reactie (pdf) laat de NS weten dat er sinds 1 januari zo'n 2.500 extra sta- en zitplaatsen zijn gecreëerd. Zij verwacht dat reizigers hier de komende periode meer van gaan merken. Reizigersorganisatie Rover maant de NS tot snelle inzet van extra materieel, zodat het reizigers tijdens de traditionele topdrukte op het spoor in het najaar minder hoeven af te zien dan het afgelopen jaar.

RTL Nieuws
`