Ga naar de inhoud
No Fly List

Verboden toegang voor lastpak: KLM en Transavia delen zwarte lijsten

KLM en Transavia. Beeld © ANP

KLM en Transavia delen sinds kort gegevens van passagiers die zich hebben misdragen op vluchten van één van de twee luchtvaartmaatschappijen. De afgelopen tijd is door hen uitgezocht hoe zij op deze gegevens een juiste manier kunnen delen, waarbij rekening wordt gehouden met privacyregels.

KLM en Transavia zijn wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappijen die gegevens van passagiers uitwisselen voor de zogeheten No Fly List.

Transavia laat in een reactie aan RTL Nieuws weten dat ze in hun procedure privacyregels waarborgen. "Daarvoor maken we gebruik van een sterk beveiligd systeem, dat ook uitgebreid is getest. Dat is allemaal nodig om volgens de regels gegevens te kunnen uitwisselen. En omdat we tot één moedergroep behoren, hoeven we hiervoor geen vergunning aan te vragen bij de Autoriteit Persoonsgegevens."

Foto
Lees ook:
Foto vliegtuigcrash gedeeld met piloot: jongen op zwarte lijst

Volgens KLM en Transavia zijn misdragingen aan boord van vliegtuigen een groeiend probleem. KLM ziet gemiddeld vijf meldingen per maand binnenkomen, bij Transavia ligt dat aantal op één keer per maand. Vooral tijdens de coronacrisis nam het aantal meldingen toe. En hoewel het aantal daarna even daalde, merken de maatschappijen dat de agressie de laatste tijd weer toeneemt.

Beleid verder uitbreiden

Ze pleiten voor meer juridische mogelijkheden zodat ze de zwarte lijsten - in ieder geval binnen Nederland - kunnen delen met andere maatschappijen die niet in dezelfde moedergroep vallen. Volgens KLM en Transavia zou dit beleid op termijn ook internationaal toegepast moeten worden, om de vliegveiligheid te verbeteren.

Vergunningaanvraag 

Het delen van gegevens met buitenlandse vliegtuigmaatschappijen kan in principe niet, volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Als KLM en Transavia persoonsgegevens willen delen met andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, dan moeten ze daarvoor een vergunning aanvragen, zegt de AP.

"Een zwarte lijst delen met Europese vliegtuigmaatschappijen is niet mogelijk via een vergunningsaanvraag bij de AP. Dat zou alleen kunnen wanneer er wetswijzigingen komen in andere Europese landen en/of door de Europese Unie."