GP, P1, DRS...?

Snap je niks van Formule 1? Lees dit en volg dit weekend de allesbeslissende finale

10 december 2021 12:06 Aangepast: 12 december 2021 12:21
Krijgen we dit jaar een Nederlandse wereldkampioen in de F1? Beeld © ANP

Formule 1 was zelden zo spannend als nu. Zelfs als je geen fan bent, wil je misschien toch eens kijken, nu Max Verstappen dit weekend wereldkampioen kan worden. Om je als Formule 1-leek een beetje te helpen, hebben we deze gids geschreven. Dan weet jij precies wanneer het spannend wordt, en waar het over gaat als er woorden als 'safety car', 'DRS' of 'grid' voorbijkomen.

Het is nog nooit gebeurd: een Nederlander die wereldkampioen wordt in de Formule 1, de hoogste klasse in de autosport. Dit weekend kan het in Abu Dhabi gebeuren: gaat Max Verstappen er met de overwinning vandoor?

Zo spannend is de Formule 1 al jaren niet geweest. En niet alleen voor de Nederlandse fans: Verstappens grote concurrent Lewis Hamilton is de afgelopen zeven jaar zes keer wereldkampioen geweest. Wie weet kan 'onze' Max hem eindelijk van zijn troon stoten. 

Hoe het komt dat Verstappen het momenteel zo verschrikkelijk goed doet, zie je in deze video:

Om kampioen te worden, moet Verstappen nog wel even winnen, komend weekend. Ben jij geen Formule 1-fan, maar wil je toch iets van de spanning meekrijgen? Lees dan verder. In dit artikel loodsen we je aan de hand van acht belangrijke woorden van start naar finish. 

Alvast goed om te weten: je hoeft geen speciaal televisieabonnement te hebben om de ontknoping te volgen. De race van dit weekend wordt voor één keer gratis uitgezonden op Ziggo Sport.

1. Punten

Momenteel heeft Max Verstappen 369,5 punten, precies even veel als zijn concurrent Lewis Hamilton.

Die punten hebben ze bij elkaar geracet in twintig 'Grands Prix' over de hele wereld. Zo wordt een Formule 1-wedstrijd officieel genoemd. Zo'n Grand Prix bestaat uit drie dagen: op vrijdag mogen de coureurs trainen op het circuit, op zaterdag wordt er een kwalificatie gehouden en op zondag is de echte race.

Bij elke race kunnen coureurs punten winnen. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 en de nummer drie gaat met 15 punten naar huis. De volgende coureurs krijgen steeds minder punten, tot aan de nummer tien. Die krijgt nog één puntje. Er is ook nog een bonuspunt voor de coureur die tijdens de race het snelste rondje heeft gereden.

Zo werkt de puntentelling. Zo werkt de puntentelling.

Wie aan het eind van het jaar de meeste punten heeft, is de wereldkampioen. Soms wordt het kampioenschap al vóór de laatste Grand Prix beslist, als de leider in het klassement zover voorstaat dat hij niet meer ingehaald kan worden. Maar dit jaar staan de twee topcoureurs dus precies gelijk, en komt alles aan op de laatste race van het jaar, komend weekend in Abu Dhabi.

2. Coureurs

Aan elke Grand Prix doen tien teams mee, die elk uit twee coureurs bestaan: twintig coureurs dus in totaal.

De coureur om wie het de meeste Nederlandse kijkers gaat, is natuurlijk Max Verstappen. De Nederlander rijdt sinds 2015 in de Formule 1, en gaat sindsdien als een speer. Hij rijdt voor het team Red Bull Racing.

We hadden het ook al even over Lewis Hamilton, de rivaal van Verstappen. De Britse coureur van team Mercedes was al zeven keer wereldkampioen.

De grootste concurrenten: Max Verstappen (L) en Lewis Hamilton De grootste concurrenten: Max Verstappen (L) en Lewis Hamilton

Andere coureurs om op te letten: Sergio Perez is de teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull, en Valtteri Bottas rijdt net als Hamilton bij Mercedes. Perez en Bottas maken geen kans in het kampioenschap, maar kunnen hun teamgenoot tijdens de race wel helpen, door een tegenstander op afstand te houden of door het puntje voor de snelste ronde weg te sprokkelen bij de concurrent.

3. Pole position

Het eerste spannende moment van de Grand Prix is al op zaterdag. Dan wordt de kwalificatie gehouden. Daarbij moet elke coureur proberen zo snel mogelijk een rondje over het circuit rijden. De kwalificatie bestaat uit meerdere rondes, waarbij de langzaamste coureurs afvallen. Uiteindelijk komt er uit de kwalificatie een startvolgorde.

Bij de uiteindelijke race, op zondag, stellen de Formule 1-auto's zich op voor de start. Die startopstelling heet de 'grid'. Wie het snelste rondje van de kwalificatie heeft gereden, mag vooraan de grid starten. Dat heet pole position, of P1.

Dan is het tijd voor de start. De stoplichten boven de startlijn gaan één voor één aan. Zodra de lichten uitgaan, trappen de coureurs het gas in, en is de race begonnen.

De start is één van de spannendste momenten van de race. Doordat de auto's nog zo dicht bij elkaar zijn, wordt er veel ingehaald. Dat gaat regelmatig mis: het komt vaak voor dat auto's al in de eerste bocht crashen, en niet meer mee kunnen doen met de race.

Start van de Grand Prix van Rusland, september 2020. Start van de Grand Prix van Rusland, september 2020.

4. Pitstop

De strategie van een Formule 1-race lijkt duidelijk: zo hard mogelijk rijden. Maar zo simpel is het niet. De teams maken namelijk gebruik van verschillende banden, en ook daar komt een uitgebreide strategie bij kijken.

De banden van een Formule 1-auto slijten namelijk enorm snel. Daardoor gaat de auto minder hard. Teams denken er dus goed over na op welk moment ze het beste de banden kunnen vervangen.

Dat vervangen gebeurt tijdens een pitstop. Dat is spectaculair: als alles goed gaat, worden in zo'n twee seconden alle vier de banden verwisseld. Door het moment van de pitstop slim te timen, kan een coureur na de stop precies voor een concurrent uitkomen. Hoe dat precies werkt, zie je in deze video:

Maar soms gaat een pitstop mis. Doordat er een bout afbreekt, de verkeerde banden klaarliggen, of een monteur een foutje maakt. Terwijl het monteursteam als een gek probeert het probleem op te lossen zit de coureur frustrerende seconden lang te wachten, en sjezen zijn concurrenten ondertussen op de baan voorbij.

5. Bandenstrategie

Nee, een zachte band onder een Formule 1-auto hoeft niet harder opgepompt te worden. Bij elke race zijn er drie verschillende banden beschikbaar: soft, medium en hard. Een zachte band is gemaakt van zachter rubber. Hierdoor heeft de band meer grip, en gaat de auto harder. Maar daar staat tegenover dat de band een stuk sneller slijt.

Teams mogen niet de hele race op dezelfde soort band blijven rijden. Ze moeten minstens één keer wisselen van bandensoort. Daar komt dus ook strategie bij kijken: op welke band begin je, en wanneer wissel je?

6. Safety car

Het is hierboven al een paar keer genoemd: Formule 1-auto's kunnen botsen of uit de bocht vliegen. Zo'n crash is vaak behoorlijk heftig, want zelfs in de bocht rijden Formule 1-auto's ruim 200 kilometer per uur.

Formule 1-auto's zitten daarom vol met veiligheidssnufjes. Coureurs dragen onder andere een helm en een brandwerend pak, en langs het circuit staan grindbakken en bandenmuren om de ergste klap op te vangen.

Bij een crash raakt vaak het hele circuit bezaaid onder het puin, oftewel 'debris'. De auto's zijn gemaakt van koolstofvezel, wat kan afbreken in vlijmscherpe stukjes. Die zijn gevaarlijk, omdat ze lekke banden kunnen veroorzaken. Daarom wordt het circuit snel schoongemaakt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zware crash Max Verstappen in eerste ronde Groot-Brittannië

Om dat veilig te kunnen doen, wordt er een safety car ingezet. Dit is een auto die voor de coureurs uit gaat rijden. Alle coureurs moeten achter de safety car blijven. Die gaat een stuk langzamer dan de Formule 1-auto's. Daardoor hebben coureurs de kans om in te lopen op hun voorligger: de verschillen tussen de auto's worden een stuk kleiner.

Het moment dat de safety car weer van de baan gaat, is dan ook vaak een spannend moment in de race. Coureurs die flink achter lagen, hebben opeens weer een kans om een betere plek te veroveren. Een safety car geeft bovendien de mogelijkheid om zonder veel tijdverlies een pitstop te maken, wat de strategie van een team weer op zijn kop kan zetten.

7. DRS

Een laatste term die je op spannende momenten van de race zult horen, is DRS. Dat staat voor Drag Reduction System, een systeem dat in de auto's zit om ze harder te laten rijden.

In de achtervleugel van een Formule 1-auto zit een klep. Door die open te zetten, heeft de auto minder luchtweerstand, en kan hij zo'n 10 km per uur harder rijden. Je ziet de DRS in werking op deze foto:

Inhaalmanoeuvre met behulp van DRS: bij de rechter auto staat de DRS open Inhaalmanoeuvre met behulp van DRS: bij de rechter auto staat de DRS open

Het liefst zouden coureurs die klep natuurlijk altijd open hebben staan, maar dat mag niet. Op twee plekken op het circuit, de 'DRS-zones', mag de DRS gebruikt worden. Die zones zitten op de rechte stukken van het circuit, waar de auto's het hardst op het gas kunnen trappen. Buiten de zones is het systeem geblokkeerd, en kan een coureur zijn DRS niet activeren.

DRS mag bovendien alleen gebruikt worden als je vlak achter een andere auto zit: het verschil moet minder dan een seconde zijn. De achterligger kan dan dus iets harder dan de auto ervoor. Zo kan DRS het laatste duwtje geven om een concurrent in te halen.

8. Podium

Elke race heeft een afstand van ongeveer 300 kilometer en duurt maximaal twee uur. In Abu Dhabi bestaat de race uit 55 rondes. Wie aan het eind van de race als eerste over de finishlijn komt, is de winnaar.

Op dat moment is ook duidelijk wie dit jaar de nieuwe wereldkampioen is. Omdat Max Verstappen en Lewis Hamilton precies gelijk staan, is dat geen moeilijke rekensom. Alle andere races doen er niet meer toe: wie van de twee zondag als eerst finisht, is kampioen.

Max Verstappen en Valtteri Bottas nemen elkaar onder vuur met wijn na de Grand Prix van Oostenrijk. Max Verstappen en Valtteri Bottas nemen elkaar onder vuur met wijn na de Grand Prix van Oostenrijk.

Behalve de beste coureur wordt ook het beste team gehuldigd: het 'constructeurskampioenschap'. In die strijd gaat Mercedes voorop, met 28 punten voorsprong op team Red Bull. De kans dat Red Bull die achterstand dit weekend inhaalt, is klein. Teambaas Christian Horner gaf eerder deze week toe dat daar 'een wonder' voor nodig zou zijn.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore