Stemmen niet verwerkt

Telecomproviders: 'Geen storingen op netwerk tijdens stemmoment songfestival'

24 mei 2021 20:33 Aangepast: 24 mei 2021 23:40
Beeld © ANP

De drie telecomproviders die in Nederland het mobiele netwerk beheren, KPN, T-Mobile en Vodafone, hadden geen storingen tijdens het stemmoment van het Eurovisie Songfestival. Dat laten zij vandaag weten na vragen van RTL Nieuws. T-Mobile doet nog wel nader onderzoek.

Het was gisteren een aardige rel op social media: Nederlanders die probeerden te stemmen tijdens het Eurovisie Songfestival, kregen uren later een bericht op hun telefoon dat hun stem niet op tijd was uitgebracht en dus niet meetelde, terwijl ze wel degelijk op tijd waren geweest met stemmen.

Miniatuurvoorbeeld
Stemmen zijn 'te laat'

Klachten over ongeldige stemmen songfestival: 'Dit is heel stom'

De organisatie van het songfestival erkende gisteravond in een persverklaring dat er problemen waren in Nederland, maar stelde dat de oorzaak lag bij een telecomprovider. Desgevraagd werd aangegeven dat het zou gaan om het netwerk van T-Mobile.

De organisatie betreurde het voorval, maar gaf aan dat dit 'buiten de macht van de organisatie lag'. De uitslag is wel gecontroleerd, en ondanks de gemiste stemmen in Nederland nog steeds geldig.

Geen storing bij providers

Er zijn in Nederland drie telecomproviders die een eigen netwerk beheren: Vodafone, KPN en T-Mobile. Vandaag laat een woordvoerder van T-Mobile weten: "We vinden het jammer dat er iets fout lijkt te zijn gegaan bij het tellen van de stemmen tijdens het songfestival zaterdagavond."

Miniatuurvoorbeeld
Italië won het songfestival

Italië wint het Eurovisiesongfestival, Nederland 23e

"Intern onderzoek bij T-Mobile heeft aangetoond dat er geen sprake was van een storing in ons netwerk." Er wordt op dit moment nader onderzoek uitgevoerd door T-Mobile.

Ook de andere telecomproviders, Vodafone en KPN, laten aan RTL Nieuws weten dat er tijdens het stemmoment van het Eurovisie Songfestival geen storingen waren.

'Geen controle over'

Het bedrijf CM.com, dat de stemmen verwerkte, verwijst vandaag voor woordvoering naar de EBU, en het statement van die organisatie van gisteravond.

De EBU zelf laat weten dat ze vandaag niets toe te voegen hebben aan hun statement van gisteren.

Het volledige statement van de EBU van gisteravond: 

"Alle stemmen bij de finale van het Eurovisie Songfestival zijn gecheckt en geverifieerd door het stemsysteem van onze partner Digame en auditoren E&Y en we zijn ervan overtuigd dat de uitslag geldig is. Het verheugt ons dat veel kijkers in Europa zo graag wilden deelnemen. We konden alleen de stemmen meetellen die centraal en binnen de tijd werden ontvangen. We begrijpen dat er in Nederland een probleem was met een van de telecomproviders, waardoor sommige stemmen die binnen de tijd zijn uitgebracht niet zijn verwerkt en op tijd verzonden. We betreuren de teleurstelling die dit heeft veroorzaakt, maar dat lag buiten de macht van de EBU."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore