'Royale aanbiedingen'

Lidl speelt in op vakantie koning: 'Grieks genieten in Nederland'

23 oktober 2020 15:22 Aangepast: 23 oktober 2020 15:30
De Lidl verwijst met 'royale Griekse aanbiedingen' naar de vakantie van de koning. Beeld © RTL Nieuws

Supermarktketen Lidl gebruikt de vakantie van de koning om hun Griekse assortiment aan te prijzen. "Niet naar Griekenland? Dan halen wij Griekenland naar Nederland." Een gewaagde actie, volgens marketingdeskundige Jorik Heins.

"Lieve Willem, omdat je nu even niet in Griekenland mag zijn, hebben wij Griekenland speciaal voor jou naar NL gehaald! Vlieg daarom donderdag naar Lidl bij jou in de buurt", schrijft de supermarkt op haar Facebookpagina

Volgens een woordvoerder van de supermarkt is de advertentie tot stand gekomen door een samenloop van toevalligheden. "De Griekse week stond al gepland voor deze week en de campagnes waren al ingekocht. Toen kwam het nieuws over de koning en besloten we er met een knipoog iets mee te doen." De advertentie werd daarop aangepast.

De advertentie van de Lidl. De advertentie van de Lidl.

Of de supermarkt hiermee ook meer Griekse producten gaat verkopen is volgens marketingdeskundige Heins nog maar de vraag. "Je trekt er natuurlijk aandacht mee en sommige mensen zullen het grappig vinden, maar of die na het zien van de advertentie ook weten welke producten er te koop zijn?"

'Spotten met de koning mag'

Op de advertentie zijn meerdere verwijzingen naar de vakantie van de koning te zien: een baard, een kroon, een vliegtuig. Of de supermarkt daarmee te ver gaat? "Nee", zegt Heins. "In Nederland mag je best ver gaan als het gaat om spot drijven met de koning. Kijk maar naar LuckyTV, daar lachen we ook allemaal om."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Boetedoening koning valt goed: 'Hij moest dit ook wel doen'

Wat volgens hem gevoeliger ligt is de coronacrisis. "De verontwaardiging over de vakantie van de koning had natuurlijk alles te maken met de coronamaatregelen en de crisis in Nederland. Om zo'n luchtige kwinkslag te geven aan die publieke verontwaardiging is wel gewaagd."

Bekijk hier het moment dat de koning zijn excuses aanbood:

Koning Willem-Alexander gaf woensdag in een videoboodschap een reactie nadat er commotie was ontstaan over zijn vakantie.

De supermarkt koos ervoor om de aangepaste advertentie alleen online en op sociale media te tonen en er is een radiospotje. In de gedrukte folder is een reguliere variant van de Griekse advertentie te zien. Op televisie was er al geen reclamespot over de Griekse week gepland. 

"Ik zou het ook raar vinden als ze dit ook voor televisie hadden gebruikt", zegt Heins. "Op sociale media delen mensen over het algemeen dingen die ze leuk vinden. Dan komt je advertentie weer bij anderen terecht, die het waarschijnlijk ook leuk vinden. Op televisie toon je hem in een klap aan iedereen. Dat is echt anders."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore