Politiek besluit blijft uit

Definitief einde van Stint lijkt in zicht: 'Het is financieel op'

05 oktober 2020 05:58 Aangepast: 05 oktober 2020 06:28
Edwin Renzen eerder dit jaar op de nieuwe versie van de stint.

Het einde van de Stint lijkt definitief in zicht. Het bedrijf heeft eind vorige week alle 19 werknemers moeten ontslaan, omdat de politiek maar geen besluit neemt over een terugkeer op de weg van het vervoermiddel voor de kinderopvang.

"Het is financieel op", zegt Stint-baas Edwin Renzen in een interview met RTL Nieuws en de Volkskrant. Hij noemt het 'heel zuur' dat zijn bedrijf na 22 maanden alsnog kapotgaat. Zo’n drieduizend Stints werden in 2018 van de weg gehaald, na het dodelijk ongeluk op een spoorwegovergang in Oss, waarbij vier kinderen om het leven kwamen en de begeleidster zwaargewond raakte.

"We hebben werkelijk alles gedaan wat van ons is gevraagd. We zijn door ieder hoepeltje gesprongen. We hadden voor de zomer al de weg op kunnen zijn, want er liggen positieve rapporten van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en TNO. Waarom lukt het niet? Dat begrijp ik niet. Het is politiek." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Een giftige cocktail: vier dode kinderen, paniek en House of Cards

Renzen overweegt het ministerie aansprakelijk te stellen. Volgens hem zijn 'de spelregels tijdens het spel veranderd' door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). "In de verlenging van de speeltijd, na de wedstrijd, worden er met terugwerkende kracht opeens nieuwe criteria bedacht, waarvan wij niet eens weten hoe we daaraan moeten voldoen. Dit is echt de verkeerde volgorde."

'Onbehoorlijk bestuur'

Volgens Renzen is er sprake van onbehoorlijk bestuur. Aanvankelijk werd gezegd dat de toelating 11 tot maximaal 12 weken zou duren. Inmiddels zijn het 12 maanden. "Als je op dit punt weer gaat uitstellen, dan wil je gewoon niet dat de Stint de weg weer op komt. Dan had ik dat liever aan het begin gehoord. Eigenlijk voel ik me gewoon besodemieterd." Hij roept het ministerie op om alsnog snel groen licht te geven.

Tientallen van de 1500 bestelde nieuwe Stints staan onder de nieuwe naam BSO Bus klaar in een fabriekshal in Nijkerk. Maar die zullen waarschijnlijk niet meer de weg opgaan. "Wij hebben al 24 maanden geen inkomsten. Dat gaat niet. Het is al een wonder dat we het zo lang volgehouden hebben." Vandaag informeert hij zijn klanten dat het einde in zicht is.

In oktober vorig jaar diende het bedrijf Stintum een aanvraag in voor de terugkeer van een verbeterde bolderkar, op basis van aangescherpte wetgeving en technische eisen. Keuringsinstantie RDW en TNO gaven vervolgens groen licht.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe het ministerie na een dramatisch ongeluk iedere eigen verantwoordelijkheid wegpoetst

In juli kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen (IenW) plots aan dat na de voltooide keuringen, en een second opinion, ook nog een 'aanvullend' advies nodig zou zijn van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Dat advies noemde zij 'bindend'.

'Niet meer geloofwaardig'

De gezamenlijke brancheorganisaties in de kinderopvang noemen dat in een recente brief aan de Tweede Kamer 'niet meer geloofwaardig'. Zij vinden dat de procedure 'rammelt' en dat 'onnodige obstakels' worden opgeworpen. Door het uitstellen van een besluit door de overheid laat het ministerie 'een Nederlandse ondernemer die aan alle eisen heeft voldaan, vrijwel zeker failliet gaan'. 

Zij zeggen dat honderden kinderopvanginstellingen hierdoor financieel getroffen worden en dat het uitblijven van de komst van een nieuwe Stint slecht is voor de verkeersveiligheid. Ze vinden het ook gek dat de minister zo scherp kijkt naar de Stint, maar dat niet doet bij elektrische bakfietsen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kinderopvang boos over uitstel toelating nieuwe Stint

Afgelopen zomer meldde het Openbaar Ministerie (OM) dat in het strafrechtelijk onderzoek naar het ongeluk met de vier kinderen geen oorzaak gevonden was. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde in een vernietigend rapport dat bij de toelating in 2011 als 'bijzondere bromfiets' grote fouten waren gemaakt door het ministerie.

In een reactie laat een woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen weten dat het inderdaad lang duurt voordat er duidelijkheid is en dat de onrust daarover bij de fabrikant en de sector 'begrijpelijk' is. Maar volgens het ministerie is na het OVV-rapport met de Kamer afgesproken dat 'zorgvuldige besluitvorming en verkeersveiligheid boven snelheid en innovatie gaan'.

Dagelijkse update nieuwsbrief

Dagelijkse update

Wil jij iedere middag een selectie van het belangrijkste nieuws en de opvallendste verhalen in je mail? Meld je dan nu aan voor de dagelijkse update.

SWOV: geen advies over toelating

Aanvankelijk moest de Stint aan tijdelijke toelatingsregels voldoen voor hij weer de weg op mocht. Maar toen Renzen daaraan voldeed, kwamen er nieuwe regels, erkent het ministerie. De reden: er werd gewerkt aan definitieve toelatingseisen voor toelating van nieuwe voertuigen op de weg. Met het oog daarop kon een strengere toets net zo goed nu al doorgevoerd worden.  "Tijdens de toetsing van de BSO Bus - voorheen de Stint - is gebleken dat die nieuwe eisen nu al wenselijk zijn voor de beoordeling." Daarom zegt de minister dat zij de SWOV 'de ruimte geboden’  heeft om nog kritischer te kijken.

Bronnen bevestigen dat het SWOV-rapport klaar is en op het ministerie ligt. In dat onderzoek worden mogelijke risico’s geïnventariseerd over de Stint over 'veilig gebruik in het verkeer en interactie met andere weggebruikers'. Ingewijden zeggen dat de SWOV nadrukkelijk juist geen advies geeft over het wel of niet toelaten van de Stint; dat wordt weer op het bordje van de minister gelegd. Het ministerie wil vragen over het rapport en over wanneer een besluit wordt verwacht, niet beantwoorden en zegt dat dit 'in het najaar' zal zijn. "Over het exacte moment gaan we niet speculeren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oorzaak Stint-ongeluk Oss blijft onbekend, OM gaat niemand vervolgen

Vertrouwen is weg

Edwin Renzen: "Het wachten is op één handtekening. Maar hier kúnnen we gewoon niet meer op wachten. We hebben alles gedaan. We willen alles doen. Geef het op een lijstje – en we doen het. En dan is het heel zuur als je dan hier moet concluderen, in een lege hal, zonder m’n collega’s: het gaat niet meer. Het is gewoon balen. Er was vertrouwen, op basis van uitspraken van de Tweede Kamer, van de minister. Daarom kregen we steun, van gebruikers, leveranciers, investeerders. Dat vertrouwen is weg. Ik geloof er niet meer in."

Gebruik jij de RTL Nieuws-app al?

Ja? Daar zijn we blij mee! Nog niet? Download ‘m hier voor Android en iOS.

RTL Nieuws / Roel Schreinemachers / Pieter Klein

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore