Realitysterren en influencers

Hoe de Kardashians al jaren onze cultuur beïnvloeden

09 september 2020 18:22 Aangepast: 10 september 2020 11:20
Kylie, Kim en Kendall vorig jaar tijdens het Met Gala. Beeld © Getty Images

Na veertien jaar komt er een einde aan de realityserie die Kim Kardashian en haar familie wereldberoemd maakte. Vrijwel iedereen heeft een mening over de Amerikaanse realitysterren, maar één ding staat vast: "De culturele impact van deze familie is gigantisch."

Kim Kardashian, hoofdpersoon van de realityserie, werd bekend als vriendin en styliste van Paris Hilton, en van haar sekstape die in 2007 uitkwam. Datzelfde jaar nog startte de realityserie Keeping Up with the Kardashians. "Net als Hilton was Kim één van de eersten die bekend was door het bekend zijn", vertelt mediawetenschapper Linda Duits van de Universiteit Utrecht. 

Vanaf het begin van de serie is er kritiek. Iemand die bekend is, maar niet kan zingen, dansen of acteren: dat riep een hoop haat op. "Er ontstond anti-fandom, mensen die haar haten en daarmee bezig zijn op fora. Kim Kardashian heeft dat ontzettend goed uitgebuit. In een tijd dat maar weinig mensen zeiden: 'ik ben fan', waren er toch heel veel mensen die haar volgden op sociale media."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kardashians trekken stekker uit eigen realityshow

En ook de serie sloeg aan. "Het is heel goed gemaakt. In de periode dat het opkwam, zijn we steeds minder soaps gaan kijken. Maar een aantal elementen van het genre soap - emoties, drama - keert juist terug bij de Kardashians. We leven met ze mee, maar verafschuwen ook de keuzes die ze maken. Dat is fijn om naar te kijken. En omdat het weinige drama dat er is, uitgesmeerd wordt over het seizoen, hoef je niet zo goed op te letten."

De Amerikaanse serie wordt inmiddels in meer dan 160 landen uitgezonden. En niet alleen Kim werd daardoor wereldberoemd met beroemd zijn, dat gold ook haar zussen Kourtney, Khloe, Kendall en Kylie en moeder Kris.

De Kardashians in 2011. De Kardashians in 2011.

Gesponsorde posts

Onder leiding van hun moeder weten de Kardashian-kinderen de influencermarkt en hun volgers als eersten te bespelen. Al snel volgen gesponsorde posts waarin ze producten aanprijzen. "Hoe het er nu voor staat qua influencers en realitysterren, daar hebben zij echt een enorm aandeel in."

"Kim is een ongelooflijk slimme vrouw", zegt de Britse professor sociologie Ellis Cashmore. Hij schreef een boek over de Kardashians, 'Kardashian Kulture', waarin hij beschrijft hoe de familie impact heeft op de Westerse cultuur. 

Volgens Cashmore weet Kim Kardashian als geen ander de media-aandacht vast te houden, wat haar in de spotlight houdt. En dat is volgens hem essentieel om te doen wat ze doet, namelijk: spullen verkopen. 

Kim Kardashian tijdens de lancering van haar beautylijn in 2018. Kim Kardashian tijdens de lancering van haar beautylijn in 2018.

"Kim realiseerde zich dat als mensen geïnteresseerd in je zijn, je dat om kan zetten in een verdienmodel. Je kan bekendheid omzetten in geld. Ze hoeft maar te zeggen: 'ik gebruik deze dagcrème', mensen zien haar gladde huid op foto’s en kopen het product. Het is een ontzettend slimme manier van marketing."

Inmiddels kan Kim (188 miljoen volgers) 300.000 tot 500.000 dollar vragen voor een gesponsorde Instagram-post. De jongste zus, Kylie Jenner (195 miljoen volgers), heeft haar inmiddels ingehaald qua volgers en zou op 1,2 miljoen dollar per Instagram-post zitten, zo rekende de Instagram-planningstool Hopper HQ uit. 

Ook hebben verschillende telgen van de familie make-up-, kleding- en ondergoedlijnen gelanceerd. Vooral die van Kylie Jenner is lucratief: de waarde van Kylie Cosmetics werd vorig jaar door Forbes op 900 miljoen dollar geschat. 

De familie wordt niet door iedereen serieus genomen, en dat is iets waar de Kardashians volgens Duits heel erg mee spelen. "Toen er op de selfiecultuur gehaat werd in opiniestukken, wist Kim de 'queen van de selfies' te worden. Ze bracht een boek uit, genaamd Selfish, met alleen maar selfies." Ze doet dat bijna als provocatie naar haar haters, en het leverde haar een hoop geld op, vertelt Duits. "She’s laughing all the way to the bank."

Schoonheidsideaal

Naast de invloed op koopgedrag hebben de Kardashians ook gezorgd voor een verschuiving in het schoonheidsideaal. "Eerst was een stevige ronde kont alleen iets voor vrouwen van kleur, nu willen ook witte meisjes een ronde kont." Een ander voorbeeld dat Duits noemt: opgespoten lippen. "Er wordt door hen niet moeilijk gedaan over plastische chirurgie."

Cashmore beaamt de invloed van de reality-familie op uiterlijk. "De manier waarop ze haar ogen opmaakt, de kleur van haar foundation, de vorm van haar wenkbrauwen… We zien er niet allemaal uit als Kim Kardashian, maar als je het uiterlijk van bekende vrouwen ziet, zie je haar invloed terug."

Kasia zegt geïnspireerd te zijn door de Kardashians. Kasia zegt geïnspireerd te zijn door de Kardashians.

Kasia is Kardashian-fan van het eerste uur

De Poolse Kasia Dolkowski begon met het kijken naar Keeping up with the Kardashians om de Nederlandse taal te leren, aan de hand van Nederlandse ondertiteling. Inmiddels heeft ze bijna elke aflevering gezien. 

De serie is voor haar ideaal om bij te relaxen of om te lachen, vertelt ze. En de show inspireert haar op meerdere manieren. "De Kardashians zijn een goed voorbeeld van hoe je op een positieve manier omgaat met drama in je leven. En voor voor jonge vrouwen zijn ze een heel goed voorbeeld van girl power. In de serie zijn de vrouwen de baas, terwijl het normaal zo is dat de mannen dat zijn."

"Ze zijn trendsetters met hun beautytips over hoe je je make-up doet, je wimpers, de lippen, de kleding, hun zwarte haar, maar ook hun ronde vormen. Steeds meer mensen volgden die trend."

Ook zij is qua uiterlijk beïnvloed door de realityfamilie, vertelt ze. "Ik zie er ook uit als de Kardashians. Ik ben door hen geïnspireerd."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kim Kardashian zet zich opnieuw in voor gevangene

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore