Slijmbeker en trilhaar

Gronings onderzoek: corona verspreidt zich via cellen in neus

23 april 2020 14:23 Aangepast: 23 april 2020 14:26
Een fietser in Amsterdam met een mondkapje. Beeld © ANP

Het coronavirus gebruikt waarschijnlijk cellen in de neus om zich snel door het menselijk lichaam te verspreiden. Dat blijkt uit onderzoek van onder andere het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Het onderzoek voerden ze uit met Britse en Franse collega's. Samen ontdekten de wetenschappers in de slijmbeker- en trilhaarcellen veel macromoleculen die de productie van de eiwitten bevordert waarmee het coronavirus menselijke cellen binnendringt. Ook sommige cellen in onze ogen, longen en darmen bevatten veel van deze moleculen.

Zo jaagt de wereld op een coronavaccin

Verspreid over de wereld werken mensen in een race tegen de klok om het reddende vaccin te maken.

"Dit is de eerste keer dat deze specifieke cellen in de neus in verband worden gebracht met het virus dat Covid-19 veroorzaakt", zeggen bioloog Martijn Nawijn en longarts Maarten van den Berge van het UMCG. "De locatie van deze cellen aan de oppervlakte van de binnenkant van de neus maakt ze in hoge mate toegankelijk voor het virus."

Het onderzoek is gepubliceerd in Nature Medicine. De hoop is dat de ontdekking van pas kan komen bij het ontwikkelen van behandelingen die de overdracht kunnen terugdringen.