'Helemaal geweldig'

Razenddrukke pakketbezorger André bedolven onder cadeautjes

24 december 2019 15:01 Aangepast: 24 december 2019 19:51
De kerstcadeaus die bezorger André vandaag kreeg. Beeld © Andre Meure.

Het zijn extreem drukke dagen voor pakketbezorgers zoals André Meure. Hij stopte vandaag bij 178 adressen en bezorgde 227 pakketten. Toch is zijn bus niet leeg aan het einde van de dag. Hij kreeg namelijk het ene na het andere cadeautje van tevreden klanten.

"Het is werkelijk waar helemaal geweldig", zegt André. Meerdere mensen kwamen vandaag onder het werk naar hem toe om hem te bedanken. "Eén vrouw kwam me achterna in de straat. Die zei: 'André, André, ik heb nog iets voor je voor de kerst'. Toen kreeg ik chocolaatjes, een flesje wijn. Het is geweldig."

André rijdt in een vaste wijk in Haarlem. De meeste mensen kennen hem. "Ze zien me dagelijks en ongeveer op dezelfde tijdstippen rondrijden.'' Ze zijn blij met hem, en wilden hem met de kerst extra bedanken voor zijn werkzaamheden. Dat gebeurt niet alleen bij André. We spraken meerdere mensen die hun pakketbezorger de afgelopen weken iets gaven.

Mand vol lekkers

Marijke van Slooten uit Urk heeft een mandje vol lekkere dingen bij haar voordeur staan. "Er zit wat snoepgoed, een koekreep en chocola in en daarbij een tekstje met: 'zoek iets lekkers uit en gezegende kerstdagen'", zegt ze. "Ik zag bezorgers met een grote glimlach iets uit het mandje pakken"

Martijn Kuijken uit Eindhoven gaf zijn vaste bezorger een kerstkaart met daarin geld. "De bezorger was er erg blij mee", zegt hij. "Die mensen werken onder een behoorlijke druk om dag in dag uit onze pakketjes te bezorgen, dus daar mag je dan best je waardering voor laten blijken."

"Eigenlijk zeggen we te weinig hoe blij we met iemand zijn", zegt Patricia. "Het is een kleine moeite om een grote doos Merci te kopen en een kaartje met de beste wensen erbij."

Bezorgschaamte

Marijke en Martijn schamen zich soms voor de hoeveelheid pakketjes die ze bestellen. "We zijn hier met zijn vijven en af en toe rijst het bestellen wel een beetje de pan uit", zegt Marijke. "Als de pakketbezorger dan voor de zoveelste keer komt zeg ik weleens: daar heb je Sinterklaas weer." 

Wendy Plomp uit Delft herkent die 'bezorgschaamte'. Ze ziet haar bezorger regelmatig en kent hem steeds beter. "Het is elke keer dezelfde vriendelijke postbezorger. Op een gegeven moment hadden we korte praatjes, altijd vriendelijk, zelfs bij rotweer", zegt ze. Afgelopen week gaf ze hem chocolaatjes. "Ik vond gewoon dat hij het verdiend had om iets te krijgen. Hij was een beetje verlegen en zei wel tien keer dankjewel, maar er verscheen een grote glimlach op zijn gezicht."

Kerstpakket geknutseld

Kavita Huizing ging nog een stapje verder en maakte een heel kerstpakket voor haar bezorger. "Ik ken mijn bezorger goed. Hij levert vaak allerlei pakketjes bij mij af. Ik vond het lullig dat hij niet betaald krijgt als je niet thuis bent, dus hij mag pakketjes altijd bij mij brengen." Ze besloot om zelf een kerstpakket te maken voor haar bezorger. 

"Ik woon op een gang en daar heb ik gevraagd wie mee doet en iedereen wilde." Ze zette haar plan ook op Twitter en kreeg veel reacties. "Mensen vroegen tips met wat ik in het pakket had gedaan." Gisteravond gaf ze haar bezorger het zelfgemaakte kerstpakket. "Hij werd helemaal emotioneel. Mensen zijn vaak boos op hem, als er iets is misgegaan en dat is zo niet terecht."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Als je geen kerstpakket krijgt: 'Ik mis het wel'

Speciale chocoladereep 

Voor wie geen tijd heeft om iets in elkaar te knutselen bedachten journalisten Jeroen van Bergeijk en Lex Boon iets anders. Een speciale chocoladereep die je kunt bestellen om vervolgens aan je pakketbezorger te geven als hij hem komt leveren. 

Ze bestelden 500 'bedank je bezorger-repen', inmiddels zijn er ongeveer 400 verkocht en ze hopen voor het einde van het jaar toch nog alles te verkopen. "We hebben ook wel kritiek gekregen; mensen vinden het te duur of verspilling. Die vinden dat je beter fooi kunt geven in plaats van iets waar ze niet zoveel aan hebben. Dat is prima. Mensen die kritiek hebben, gaan er ook over nadenken en misschien zelf nog wel wat doen voor hun bezorger", zegt hij. "De doelgroep was mensen die veel online shoppen en die laten nadenken over de wereld die daarachter zit."

Stressvolle kerstboodschappen: 'Help, de mascarpone is op!'

Nog éven last-minute de kerstboodschappen doen: slecht idee. Waarom doet iedereen het dan toch?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore