Verkeer

Fietsersbond pleit voor betere inrichting gevaarlijke kruispunten

14 november 2019 15:06 Aangepast: 14 november 2019 16:27
Beeld © ANP/Archief

Bij dodelijke ongelukken op kruispunten zijn vaak fietsers betrokken. De Fietsersbond noemt dat nieuws verontrustend. De belangenorganisatie wil dat er meer geld wordt gestoken in het veiliger maken van kruispunten. De ANWB is voorstander van een onderzoek naar verwarrende voorrangsregels op kruispunten.

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat het aantal dodelijke ongelukken op kruispunten de laatste jaren toeneemt. Vooral fietsers zijn kwetsbaar. Bij meer dan de helft van de fatale ongelukken zijn fietsers betrokken.

'Onvoldoende geld'

De Fietsersbond noemt de ontwikkelingen verontrustend. "Wat ons steekt is dat de overheid streeft naar 0 verkeersdoden, maar onvoldoende geld vrijmaakt om de infrastructuur veiliger te maken voor fietsers en wandelaars", stelt Jaap Kamminga van de belangenorganisatie. 

Volgens Kamminga moet er volop in worden gezet op een fietsveilige omgeving. Hij verwijst daarbij naar een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). "Het is al lang overduidelijk dat wegen met een goede inrichting voor fietsers jaarlijks ongeveer 115 verkeersdoden en 3850 ernstig gewonden kan schelen."

Miniatuurvoorbeeld
Check je eigen woonplaats

Steeds meer doden op kruispunten: elk jaar 20.000 ongelukken

Verwarring

Volgens de Fietsersbond en hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zijn er veel toepassingen die de verkeersveiligheid op kruispunten kunnen bevorderen. Bijvoorbeeld het verlagen van de maximumsnelheid in de bebouwde kom, maar ook het aanpakken van kruispunten die zorgen voor verwarring omdat de verkeersregels ter plekke afwijken van landelijke richtlijnen.

De ANWB zou een wetenschappelijk onderzoek naar dergelijke opmerkelijke kruispunten toejuichen. Ook investeringen in rotondes en ongelijkvloerse kruisingen zijn gewenst, laat de bond in een reactie weten. 

"Rotondes zijn veiliger dan kruispunten, omdat ze het aantal potentiële conflicten tussen verkeers­deelnemers terugbrengen en de verkeerssnelheid verlagen. Het aantal verkeersslachtoffers kan zo flink worden teruggedrongen. "

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`