Vijf vragen

Tweede op het WK, nu is het tijd om de eredivisie aan te pakken

08 juli 2019 13:18 Aangepast: 08 juli 2019 15:31
Jackie Groenen scoort de 1-0 tegen Zweden in de halve finale. Beeld © ANP

Europees kampioen, tweede op het WK en miljoenen mensen die afstemmen op de wedstrijden van de Oranjevrouwen. Het kan niet beter zou je zeggen. Toch is er nog een wereld te winnen. Vijf vragen over de toekomst van het vrouwenvoetbal.

1. Melden meisjes zich massaal aan om te gaan voetballen?

Het gaat goed met het ledenaantal van meisjes en vrouwen bij de KNVB, dat zeker. In 1998 waren er 64.610 vrouwelijke leden bij de KNVB, in 2016 153.001, en aan het begin van afgelopen voetbalseizoen 158.353. Of dit WK bijdraagt aan het ledenaantal, kan de KNVB nog niet zeggen. "Dat moeten we even afwachten."

Sportmarketeer Ruud van der Knaap ziet ook dat het vrouwenvoetbal in hoog tempo professionaliseert. Het succes op het EK twee jaar geleden heeft daarbij een boel geholpen, zegt hij. "Er is nu bijna bij elke vereniging een meisjesafdeling. Het is eerder uitzondering dan regel als dat niet zo is." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland trots op Oranjevrouwen: 'Tweede van de wereld!'

2. Hoe staat het met de eredivisie voor vrouwen? 

De stadions bij het Nederlands elftal zitten goed vol. Het record tijdens een thuiswedstrijd: 30.238 toeschouwers bij Nederland-Noord-Ierland op 6 april 2018. Mooie cijfers, maar de eredivisie blijft ver achter. Van der Knaap: "Er zitten gemiddeld 200 tot 300 mensen op de tribune." En dat terwijl een bezoek aan de eredivisie vaak gratis of heel goedkoop is. "De speelsters kunnen dus ook niet leven van de sport. De speelsters van Oranje spelen ook bijna allemaal in het buitenland." 

Daarnaast is er amper media-aandacht voor de wedstrijden op het hoogste niveau. De eredivisie voor vrouwen is voor veel clubs daardoor op dit moment een kostenpost, in plaats van dat het geld oplevert. "Je moet echt zoeken als je de uitslagen van de eredivisie wilt weten. Sponsoren hebben dus ook zoiets van: waarom zou ik instappen?"

De bal ligt bij de KNVB en de clubs, zegt Van der Knaap. Dat weten ze zelf ook, en dus heeft de bond ook een plan gemaakt voor de jaren tot 2022. Het uiteindelijke doel: "Dat de eredivisie in 2027 een topcompetitie is waarin de beste speelsters actief zijn, clubs in Europa meedoen om de prijzen en speelsters in een topsportklimaat volledig met voetbal bezig zijn." 

De belangrijkste punten uit het plan van de KNVB voor het vrouwenvoetbal:

  • Er komen kwaliteitseisen om te zorgen voor een betere topsportomgeving.
  • Clubs worden ondersteund door iemand van de KNVB die helpt met de plannen.
  • Er komt een gezamenlijke media en marketingstrategie. "Meer exposure levert meer aandacht en betrokkenheid op van bijvoorbeeld sponsoren." 
  • Alle eredivisieteams doen ook met een team mee in de beloftencompetitie.
  • Nieuwe teams moeten voldoen aan kwaliteitsstandaard. "Het doel is dus niet per se meer clubs, maar sterke clubs in een sterke competitie"

Bron: KNVB 

3. Zijn bedrijven en sponsoren geïnteresseerd?

Voor het afgelopen WK zijn er meerdere grote bedrijven geweest die specifiek voor het vrouwenvoetbal naar de KNVB zijn gegaan om te adverteren, zegt Van der Knaap. "Twee jaar geleden aarzelden bedrijven nog, ze wisten niet goed wat te verwachten. Nu was dat heel anders. En het volgende evenement komt er alweer aan: de Olympische Spelen in Tokio. Het is geweldig dat ze zich daarvoor hebben geplaatst."

De interesse in Oranje is er dus zeker, maar minder voor de competitie. Het doel van de KNVB is dat de spelers in Nederland ook genoeg verdienen om als professional door het leven te gaan. "Dat is nodig, aangezien we een hoger niveau nastreven", schrijft de KNVB. "Dus moeten we zichtbaarder zijn en interesse van sponsors, media en toeschouwers opwekken."

Van der Knaap ziet zeker mogelijkheden voor het vrouwenvoetbal in ons land. Het vrouwenvoetbal heeft volgens Van der Knaap namelijk een brede en heel andere doelgroep voor adverteerders dan het mannenvoetbal. Ook vrouwen en kinderen keken namelijk massaal naar de Oranjevrouwen. Waar de reclames tijdens bijvoorbeeld de Champions League vaak over auto's gaan, zag je nu veel vaker kleren en andere spullen langskomen. Ook een kledingmerk voor kinderen adverteerde tijdens de finale.

Tranen bij Jackie Groenen: 'Ik kan nog niet naar die medaille kijken'

Gisteren kon Jackie Groenen nog niet blij zijn met plaats 2.

4. Wat doet de FIFA?

Ook wereldvoetbalbond FIFA neemt vrouwenvoetbal steeds serieuzer, al zijn de plannen nog niet heel concreet. Naast het WK voor landen wil voorzitter Gianni Infantino nu ook een WK voor clubteams. Afgelopen week tijdens het WK werd er ook een rapport gepresenteerd over de huidige situatie van het vrouwenvoetbal over de hele wereld.

"De sport groeit snel, maar er is nog veel werk te doen voordat alle landen de potentie van de sport benutten", was de conclusie. "Daarom zoeken we nieuwe commerciële mogelijkheden en zorgen we voor plekken waar jonge meisjes hun voetbalschoenen aan kunnen trekken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Infantino wil 32 teams bij WK vrouwenvoetbal

5. Wat kunnen we de komende jaren verwachten?

Volgend jaar staan de Olympische Spelen op het programma, Oranje mag daar naartoe omdat het bij de beste drie Europese landen op het WK zat. Een ander evenement waar al met een schuin oog naar gekeken wordt, is het WK 2027. Er gaan meerdere stemmen op om te proberen dat toernooi naar Nederland te halen. "Dat zou echt geweldig zijn", zegt Van der Knaap. "Dat is een stip op de horizon die een geweldig perspectief op kan leveren in de aanloop."

Ook de politiek ziet een toernooi in Nederland na de huidige successen wel voor zich. Minister Bruno Bruins van Sport bijvoorbeeld noemde het al 'een mooi idee'. Hoeveel zijn woorden waard zijn? Dat moet blijken.  

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore