Onderwijs

Leraren kunnen amper extra aandacht besteden aan leerlingen met achterstand

18 juni 2019 19:41
Beeld © Thinkstock

Zeven op de tien leraren in het basis, voortgezet en speciaal onderwijs zeggen dat ze niet altijd genoeg aandacht kunnen besteden aan leerlingen die dat wel nodig hebben. De kinderen raken hierdoor volgens onderwijsvakbond AOb onnodig beschadigd.

AOb hield een enquête onder 5179 leraren en ondersteunend personeel. Volgens de bond zitten in elke klas in het basis- en voortgezet onderwijs ruim drie leerlingen die geen extra ondersteuning ontvangen, maar dat wel nodig hebben. Gemiddeld zeggen de respondenten vijf leerlingen in de klas te hebben die extra ondersteund moeten worden.

Passend onderwijs

"Dat er problemen met passend onderwijs zijn, was al wel duidelijk. Deze enquête maakt inzichtelijk hoe groot het probleem is", zegt onderzoeker Cornee Hoogerwerf. De zorgvraag is volgens de AOb sinds de invoering van passend onderwijs in 2014 complexer geworden. Leerlingen worden pas doorverwezen naar het speciaal onderwijs als het in de gewone klas echt niet meer gaat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Leerlingen dupe van passend onderwijs'

Doordat leraren veel tijd kwijt zijn met het bieden van extra ondersteuning, blijft er te weinig tijd over voor de overige leerlingen. Dit raakt vooral kinderen die geen extra ondersteuning krijgen, maar wel moeite hebben om mee te komen, stelt de AOb.

Gedragsproblemen

Ruim de helft van de leraren beschikt naar eigen zeggen over de juiste expertise om leerlingen met leerproblemen te begeleiden. De helft kan ook leerlingen met gedragsproblemen aan. 69 procent van de ondervraagden zegt niet de juiste kennis te hebben voor onderwijs aan leerlingen met een verstandelijke beperking.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PvdA wil half miljard extra voor onderwijs: 'Gigantisch probleem'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`