Hollands glorie

Stroopwafel ongekend populair in VS: bakkers breiden booming business uit

07 juni 2019 17:01 Aangepast: 07 juni 2019 18:00
V.l.n.r. zoon Jacco Schep, vader Arie Schep en zoon Peter Schep

Twaalfduizend stroopwafels die elk uur van een lopende band af schieten. Nee, dit is geen bakkerij in Gouda, maar in Canada. De stroopwafel heeft Amerika veroverd. Hij is in bijna elke supermarkt te koop en nu introduceert McDonald's zelfs stroopwafelijs van Alaska tot Hawaii. Nederlandse bakkers draaien overuren.

Het is 6 uur 's ochtends als de werkdag voor Jacco Schep en zijn twee broers begint. De lampen, deegmolens en ovens gaan aan in de enige stroopwafelfabriek van Noord-Amerika, in het Canadese dorpje Norwich.

Langzaam begin

Jacco's vader Arie emigreerde hier 35 jaar geleden vanuit het Zuid-Hollandse Nieuw-Lekkerland naartoe en begon een kleine bakkerij. Hij importeerde een oven uit Nederland en bakte 3000 stroopwafels per uur. Dat was lang voldoende, want veel animo was er in het begin niet voor de onbekende, Nederlandse koek. Tot een aantal jaar geleden.

De vraag naar stroopwafels steeg zo erg dat hij zeven jaar geleden samen met zijn zoons besloot om naast de oude bakkerij een fabriek te bouwen. Daarin plaatsten ze drie van dezelfde soort ovens als waar vader Arie mee begon.

United Airlines

Het familiebedrijf van vier is uitgegroeid tot een fabriek met in totaal vijftig werknemers. Zij houden zich bezig met het maken van deeg en stroop, het kneden van deegballetjes voor in de ovens en het verpakken van de koeken. Het bakken van de stroopwafels, het toevoegen van de stroop en het vervoer naar de inpakafdeling gaat volledig vanzelf. De opbrengst is verviervoudigd: er rollen vandaag de dag 12.000 stroopwafels per uur de band af.

De familie Schep maakt nu nog 12.000 stroopwafels per uur, maar met de nieuwe fabriekshal worden dat er ruim 30.000 De familie Schep maakt nu nog 12.000 stroopwafels per uur, maar met de nieuwe fabriekshal worden dat er ruim 30.000

Dat stroopwafels de afgelopen jaren zo bekend zijn geworden, is volgens iedereen in de stroopwafelwereld te danken aan het banketbedrijf Daelmans, dat zichzelf inmiddels omschrijft als 'internationaal en Amerikaans stroopwafel-marktleider'. Het bedrijf uit het Brabantse Vlijmen wist na een jarenlange zoektocht op de Amerikaanse koekmarkt in 2016 een samenwerking aan te gaan met luchtvaartmaatschappij United Airlines.

Stroopwafel bij de koffie

Die deelt de wafel op ochtendvluchten uit, voor bij de koffie. Dat de stroopwafel goed in de smaak viel, werd duidelijk toen de luchtvaartmaatschappij hem vorig jaar even van het menu haalde. Het internet schreeuwde om de terugkeer van de koek, waarna United besloot de stroopwafel weer uit te delen.

"Dat is natuurlijk te gek. In de kern zijn we twee enthousiaste koekenbakkers die de stroopwafel wereldberoemd willen maken”, aldus Jeroen Daelmans, die zijn wafels ook bij Starbucks en sinds deze week als kruimels in de McFlurry ziet liggen.

Moordende concurrentie

Het succes van de stroopwafel zorgt voor hevige concurrentie op de markt, onder andere van Stroopwafel & Co, dat overigens net als Daelmans marktleider in de VS zegt te zijn. "Het is de laatste paar jaar echt hard gegaan. Onze afzet is in de afgelopen twee tot drie jaar verviervoudigd. We verschepen nu 15 miljoen verpakkingen naar de VS per jaar", vertelt eigenaar Oscar Bongaards.

Net als Daelmans zag hij het opzetten van verkoopkanalen als grootste uitdaging, omdat hij winkels moest vinden die een gokje wilden wagen en de stroopwafel als nieuw product in hun schap wilden leggen. "Maar als je dat lukt, werkt de koek voor zichzelf."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

McFlurry Stroopwafel nu te koop in VS, bedenker Robert is apetrots

Aziatische markt

Lokale stroopwafelbakkers zien hetzelfde gebeuren. "Het laatste jaar is het aantal bestellingen dat ik krijg, verdubbeld. Vorig jaar verkocht ik nog 5000 stroopwafels per maand, nu zijn dat er al 10.000", vertelt Cassandra Plas, een bakker in Florida. "Ik werk nu nog met een klein wafelijzer waarmee ik vier wafels per minuut maak, maar mijn droom is om een kleine fabriek te hebben waarin ik 100.000 wafels per maand kan bakken." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

2368 mariniers krijgen een stroopwafel van bakker Ronald

Die droom zou weleens uit kunnen komen, want producenten blijven uitbreiden. Zo is Stroopwafel & Co druk bezig om de Aziatische markt aan te boren en is de familie Schep anderhalf jaar geleden begonnen met de bouw van een enorme tweede fabriekshal.

'Dit had ik nooit kunnen bedenken'

Daarin zijn zowel de productie als de verpakking van stroopwafels volledig geautomatiseerd. De eerste testen zijn gedaan en als de productielijn later dit jaar op volle toeren draait, levert dat 19.000 stroopwafels per uur op. Dan rollen er in totaal ruim 30.000 stroopwafels per uur de band af.

Hoe dat proces eruit ziet, is strikt geheim. "We willen de concurrentie niet in de kaart spelen”, grijnst Jacco. Voor vader Arie is het nog steeds ongelooflijk. "Dit had ik 35 jaar geleden echt nooit kunnen bedenken", glimlacht hij. “Maar het is natuurlijk grandioos."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore