Nieuwe technologie

'Slimme' verkeerslichten moeten ongelukken met nooddiensten voorkomen

03 juni 2019 07:01 Aangepast: 03 juni 2019 09:37
archieffoto Beeld © iStock

‘Slimme' verkeerslichten die automatisch op groen springen als er een ambulance, brandweerauto of politieauto met zwaailichten aankomt. In Noord-Brabant wordt er nu een proef mee gedaan. Het moet tientallen ongelukken per jaar voorkomen.

In 2016 en 2017 vonden er in totaal 148 ongevallen met hulpdiensten plaats. Een kwart van die ongevallen gebeurde omdat het voorrangsvoertuig door rood reed en de andere weggebruiker dat te laat zag of hoorde.

Die ongelukken zorgen voor gewonden en soms zelfs voor doden. De rit die de politie-, brandweer- of ziekenwagen op het moment van zo'n ongeval aan het maken was, loopt daarnaast óók vertraging op. "Dat kan soms een fatale afloop hebben", zegt Martin de Vries van technologiebedrijf Dynniq. Hij ontwikkelde samen met KPN het systeem om verkeerslichten 'slim' te maken. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Automobilist kent verkeersregels zwaailicht en sirene niet, hulpverleners eisen actie kabinet

Snel op groen

De nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat hulpdiensten sneller groen licht krijgen als ze op een verkeerslicht afrijden. "Dat maakt het veiliger, zorgt voor een betere doorstroming en minder overlast voor andere weggebruikers, omdat die minder lang hoeven te wachten als er bijvoorbeeld een ambulance aan komt", zegt De Vries.

Als bijvoorbeeld een politieauto op een verkeerslicht afrijdt, worden er op de seconde nauwkeurig signalen gestuurd naar de verkeersregelaar. Die weet dan precies hoe hard en waar het voertuig rijdt. De verkeersregelaar stuurt vervolgens een signaal terug naar de politieauto of deze voorrang krijgt bij het verkeerslicht. Als dat zo is, gaat alles op rood, behalve het verkeerslicht waar de politie op afrijdt.

Ongelukken met voorrangsvoertuigen:

  • In 2016 en 2017 vonden er in totaal 148 ongevallen met voorrangsvoertuigen plaats.
  • Daarbij vielen 1 dode en 67 gewonden, waarvan 22 hulpverleners en 47 andere weggebruikers.
  • Bij 55 ongevallen waren ambulances betrokken, bij 63 ongevallen politievoertuigen en bij 27 ongevallen brandweervoertuigen.
  • Een van de meest voorkomende ongevallen (25%) met voorrangsvoertuigen is in de bebouwde kom op een kruising met verkeerslichten waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen.

Bron: Onderzoeksrapport ongevallenstatistiek met voorrangsvoertuigen 2016-2017

Verouderd systeem

Op dit moment krijgen hulpdiensten in sommige steden ook al voorrang bij verkeerslichten. Er wordt dan gebruik gemaakt van het zogeheten KAR-Systeem. Dat is een systeem dat ook in bussen zit.

Het grote verschil met de nieuwe technologie is, dat het signaal van het KAR-Systeem maar één kant op gaat en in de nieuwe technologie gaan er signalen tussen het voertuig en de verkeersregelaar over en weer. "KAR is een verouderd systeem. Het is niet slecht, maar ook niet heel goed", zegt De Vries.

Altijd voorrang

Met de nieuwe technologie kan bij ambulances ook onderscheid gemaakt worden tussen acute voorrang en minder acute voorrang. Een ambulance die rijdt met zwaailichten en sirene krijgt altijd direct voorrang bij een verkeerslicht.

"Maar er zijn ook ritjes die de ambulance met patiënten maakt die geen spoed hebben. Dan nog is het voor de patiënt fijn als de ambulance zo min mogelijk hoeft te stoppen en optrekken, dus ook dan kan er voorrang gegeven worden, maar dat is dan minder ingrijpend dan wanneer de ambulance met sirenes op een verkeerslicht af komt rijden", legt De Vries uit.

Invoering

Dit jaar worden ongeveer 850 verkeerslichten ‘slim’ gemaakt. Het idee is dat de technologie binnen een paar jaar overal in Nederland kan worden ingevoerd. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore