Alleen of samen?

Waarom we gisteren wel carpoolden, maar vandaag liever alleen in de file staan

29 mei 2019 06:59 Aangepast: 29 mei 2019 13:43
Het was dinsdag druk rondom Schiphol door de ov-staking. Beeld © ANP

De ov-staking van gisteren zorgde voor volle snelwegen, maar het had veel erger gekund. Eén van de redenen: mensen vonden elkaar om te carpoolen. Vandaag weer doen? Waarschijnlijk niet. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee legt uit waarom.

Carpoolen is niet populair. Vaak zijn kinderen de enige andere mensen in de auto, concludeerde CBS al eerder. Een blik op de berichten op Twitter leert ons op dat punt ook genoeg. Van 1 mei tot 27 mei werden er in totaal 21 berichten met de tekst #carpoolen geplaatst. Tien daarvan gingen ook nog over de ov-staking. Afgelopen maandag en dinsdag waren dat al ruim 100 berichten. We carpoolen dus wel, maar alleen als het echt moet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Staken loont: wie actievoert, krijgt (meer) gelijk

Ov-staking

"Wanneer mensen echt niet anders kunnen, bijvoorbeeld door een ov-staking, gaan ze zoeken naar alternatieven", zegt Van Wee. "Of je gaat niet naar je werk, of je werkt thuis, of je zoekt alternatief vervoer, bijvoorbeeld de fiets of carpoolen."

Dat is precies wat er dinsdag ook gebeurde. "Maar dat mensen toen massaal gingen carpoolen, wil niet zeggen dat ze carpoolen fijner vinden dan wat ze normaal doen, bijvoorbeeld met de trein reizen." Dat is volgens Van Wee precies waarom we vandaag waarschijnlijk weer alleen in de auto zitten of met de trein naar ons werk gaan.

Editie NL nam gisteren gestrandde reizigers mee in hun auto

Voor degene die echt niet van en naar hun werk kwamen, bood Editie NL een speciale taxidienst aan.

Gewoontedieren

En dat terwijl carpoolen best veel voordelen heeft. Denk aan de portemonnee (benzine delen), het milieu (minder auto's) en gezelligheid (alleen in de file is maar saai). Toch wegen de nadelen blijkbaar zwaarder. Je bent afhankelijk van elkaar, en dat vinden we met z'n allen niet erg fijn, lijkt het.   

"Hoe je naar je werk gaat, is gewoontegedrag. Mensen wegen niet elke dag de opties en voor- en nadelen af over hoe ze naar hun werk gaan. Soms wordt gewoontegedrag onderbroken, bijvoorbeeld door een staking, maar vaak vervallen mensen daarna weer in hun oude patroon", zegt Van Wee. 

Daar komt bij dat volgens hem veel mensen hun treinreis of autoritje naar het werk zien als een rustmoment. "In de trein kun je nog wat werk doen, in de auto kun je je eigen muziek luisteren en als je alleen reist, kun je naar huis gaan wanneer je wilt en ben je niet afhankelijk van het carpoolclubje."

`