Nieuwe verkeersapp

Dimitri kwam onder vrachtwagen door dode hoek: 'Wonder dat ik nog leef'

23 april 2019 14:01 Aangepast: 23 april 2019 14:05
Weinig mensen weten waar de dode hoek is. Beeld © ANP

Dimitri Jongeneel (40) was manager van twee horecazaken in Utrecht, toen hij een ernstig ongeluk kreeg. In mei 2014 werd hij overreden door een vrachtwagen. Wonder boven wonder kwam hij er levend uit. Sindsdien heeft hij als missie 'de dode hoek uit te bannen'.

Daarom lanceert hij vandaag met Veilig Verkeer Nederland (VVN) de app Uit de hoek. Een applicatie die op zijn initiatief is ontwikkeld. Met augmented reality projecteer je via je telefoon verkeerssituaties op de keukentafel. Ouders kunnen met kinderen oefenen om de dode hoek te herkennen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Zo blijf je als fietser uit de dode hoek bij vrachtwagens

Benen verbrijzeld

En dat is hard nodig. Uit onderzoek uit 2017 blijkt dat veel mensen de dode hoek van voertuigen niet kunnen aanwijzen. De helft van de mensen koos de verkeerde plek bij een vrachtwagen en 4 van de 10 volwassenen wist niet dat ook tractors en shovels een dode hoek hebben.

Dimitri wist, net als de meeste mensen, ongeveer wel waar de dode hoek zat, maar niet precies, vertelt hij aan RTL Nieuws. Vijf jaar geleden ging dat dus helemaal mis. Een vrachtwagenchauffeur zag niet dat Dimitri naast hem fietste en toen die af wilde slaan, reed hij over de Utrechter heen. "Wonder boven wonder ben ik er levend uitgekomen. Allebei mijn benen en mijn rechterarm waren verbrijzeld."

Dimitri wil anderen op de gevaren van de dode hoek wijzen. Dimitri wil anderen op de gevaren van de dode hoek wijzen.

Revalidatie

Er volgde een lange periode van revalidatie. 13 weken lag hij in het UMC en vervolgens nog 13 weken in een revalidatiecentrum. "Vervolgens heb ik nog een jaar lang vijf dagen per week fysio gehad. Inmiddels ben ik op een voor mijzelf acceptabel niveau. Ik kan weer lopen en weer schrijven, maar ik was een vrij fanatiek atleet en dat gaat nu niet meer."

Ook zijn werk in de horeca moest Dimitri stopzetten. "Ik was manager, maar stond daarnaast ook achter de bar en werkte in de bediening. Dat is nu fysiek te zwaar. Ik kan alles weer en op het oog zie je niets aan me, maar mijn belastbaarheid is minder groot. Ik kan alles minder lang dan voorheen."

Ook de grote hoeveelheid verkeersborden zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties:

VVN pleit voor minder borden, omdat ze verwarring zaaien.

Fysiotherapeut

Omdat Dimitri zelf veel baat had bij de fysiotherapeuten tijdens zijn revalidatie, is hij zich nu aan het omscholen tot fysiotherapeut. Door het ongeluk weet Dimitri dat je leven er in een klap anders uit kan zien. "Zo'n revalidatiecentrum ligt vol met mensen die de ene dag niets hadden en de volgende dag niets meer kunnen. Ik wil ze helpen en tegelijkertijd mensen die geen ongeluk hebben gehad alerter maken."

Dat doet hij door mensen bewust te maken van de dode hoek, maar ook wil hij iedereen in het verkeer meegeven om zelf op te letten. "Denk nooit: de ander heeft mij wel gezien. Een chauffeur kan zijn dag niet hebben of net met iets anders bezig zijn. Ik verwijt mezelf niets van wat er is gebeurd. In alle 100 van de 100 gevallen was ik ook doorgefietst, maar sinds het ongeluk ben ik voorzichtiger."

Verantwoordelijkheid

"Ik weet nu: de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf", zegt Dimitri. "Ik stap tegenwoordig vaak af als ik niet weet of een ander me heeft gezien. Als je ervan uitgaat dat een ander je wel gezien heeft, leg je je leven of een verschrikkelijke dood in de handen van iemand die je niet kent. In andere situaties zou je dat nóóit doen, maar in het verkeer doen mensen dat vaak wel."

`