Drie oplossingen

Het aantal verkeersdoden stijgt, en dit kunnen we ertegen doen

18 april 2019 00:14 Aangepast: 18 april 2019 02:54
De gordelplicht werd in de jaren '70 ingevoerd. Beeld © ANP

Een flinke stijging in het aantal verkeersdoden. 11 procent zelfs. Een teken dat we meer aandacht moeten besteden aan de verkeersveiligheid? Ja, zegt professor mobiliteitsbeleid Bert van Wee van de TU Delft. "We stonden in de top 3 van veiligste landen, maar we zijn afgegleden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Grootste stijging aantal verkeersdoden sinds 1989: plus 11 procent

"Er kan echt wel meer aandacht worden besteed aan verkeersveiligheid", zegt Van Wee. "We waren ooit een gidsland, een voorbeeld voor andere landen." Dus er is ruimte voor verbetering. Drie punten:

1. Snelheid omlaag binnen de bebouwde kom

De belangrijkste ingreep in het verkeer, waar veel partijen voor zijn, is het verlagen van de snelheid als er kwetsbare verkeersdeelnemers in de buurt zijn. Binnen de bebouwde kom zou de maximumsnelheid terug moeten naar 30 km/u, schreef de SWOV vorig jaar al in een rapport.

Ook Veilig Verkeer Nederland wil zo'n verlaging, net als de vereniging Rijwiel- en Automobiel Industrie (RAI) en verschillende gemeenten. Alleen een bord met het getal werkt niet, dus pleit de SWOV voor een 'een weginrichting die past bij deze snelheid'. Het SWOV denkt dan aan drempels, plateaus of begroeiing dicht op de weg.

PvdA-raadslid Jan Hopstaken diende in Eindhoven een motie in om dat te bereiken. De wethouder heeft inmiddels toegezegd ermee aan de slag te gaan. "We gaan veel wegen inrichten op 30 kilometer binnen de bebouwde kom", zegt Hopstaken.

Zo zorgen smartphones voor verkeersdoden:

2. Aandacht voor de fiets

Jaarlijks komen bijna evenveel fietsers om als automobilisten. Meer aandacht voor de fietser zou moeten leiden tot minder verkeersdoden. De fietsinfrastructuur moet volgens de SWOV 'obstakelvrij' en 'ruim' worden. Geen paaltjes dus, of richels en randjes. "Die kunnen fietsers uit balans brengen en verwonden."

Van Wee van de TU Delft is ook voor meer aandacht voor fietsers. "Een kuil in de weg, een paaltje op de verkeerde plek. Als een ouder persoon valt, kan dat het begin van het einde zijn."

3. Technische vooruitgang

"Afleiding onder automobilisten, bijvoorbeeld door gebruik van de smartphone, draagt bij aan een 3 tot 4,5 maal zo hoog risico op ongevallen", schrijft de SWOV.

Het zou natuurlijk mooi zijn als niemand ooit was afgeleid in de auto, maar dat is lastig te bewerkstelligen. Een andere oplossing zou kunnen zijn dat het niet meer uitmaakt dat automobilisten zijn afgeleid. De SWOV heeft er een paar opties voor:

  • Volledig autonoom rijdende auto's. "Het zorgt ervoor dat automobilisten gerust bezig kunnen zijn met activiteiten die niets met de verkeerstaak te maken hebben, zoals de krant lezen, een gesprek voeren of browsen en appen."
  • Automatische blokkering van de telefoon. "De telefoon wordt in de bestuurderszone tijdens het rijden automatisch in een modus gezet waarin de bestuurder hem niet meer kan bedienen. Eventuele passagiers kunnen nog wel een telefoon gebruiken."
  • Een systeem dat de bestuurder waarschuwt. "De auto waarschuwt de bestuurder voor onveilige situaties en geeft daarbij de belangrijkste informatie voorrang, om overbelasting van de bestuurder te voorkomen."

Zoveel verkeersdoden waren er tussen 2010 en 2018:

`