Victim fashion

Campagne ProRail te veel voor machinist John: 'Weer die knoop in mijn maag'

05 april 2019 20:37 Aangepast: 05 april 2019 20:39
Machinist John Foxen. Beeld © RTL Nieuws

Opengereten jassen, shirts vol gaten en kapot gescheurde schoenen. Ze geven vorm aan de nieuwe campagne van ProRail om te waarschuwen voor de gevaren rond het spoor. NS-machinisten zijn geschokt. "Je hoort de ambulances weer, krijgt weer die knoop in je maag."

Machinist John Foxen maakte het vier keer mee in zijn 39 jaar lange carrière als machinist. Vier keer moest hij zijn trein stoppen omdat hij iemand aanreed. Hij weet alle details nog. "De beelden verdwijnen nooit meer, en de kledingstukken zijn het eerste wat je ziet. Dat kledingstuk is voor een machinist heel iets anders dan voor ieder ander", vertelt John.

John bekeek een paar foto's . Hij wist dat de campagne eraan zat te komen ('Ik dacht: ik zie het wel'), maar dit had hij niet verwacht. "Ik heb een paar foto's bekeken en meteen weer weggeklikt. Ze kwamen hard binnen. Ik heb de rest niet gezien."

De campagne van ProRail

In de campagne 'Victim Fashion, created by accident' vertelt ProRail dat het aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt. Foto's tonen de nagemaakte kleren van kinderen die slachtoffer waren van een treinongeluk. "De verhalen achter de kledingstukken zijn aangepast om de anonimiteit van de slachtoffers te waarborgen, maar berusten op waargebeurde ongelukken", schrijft ProRail.

Het verhaal van Elise:

Elise (14) uit Voorburg stond op station Mariahoeve in Den Haag. Ze appte met haar moeder. Getuigen zagen dat haar smartphone uit haar wollen handschoenen glipte en op het spoor viel. Toen ze hem snel wilde pakken, werd ze geraakt door de intercity naar Leiden. Een traumahelikopter bracht haar met spoed naar het ziekenhuis. Elise is nu bijna 15. Ze ligt nog steeds in coma.

Bron: ProRail

De schoenen van Elise (14) De schoenen van Elise (14)

'Wat denk je van ouders en nabestaanden'

De laatste keer dat John iemand aanreed, was in 2012. Jarenlang had hij er last van. "Op het moment zelf handel je gewoon, maar daarna komt het. Psychisch doet het gewoon een hoop met je.

John werd opgevangen, sprak met psychologen en met collega's. Daardoor kon hij uiteindelijk verder. "Maar als ik dan deze kledingstukken zie..." Het is voor hem te veel van het goede – en niet alleen voor machinisten, zegt hij. "Ook voor de brandweer, ambulancemedewerkers, en wat denk je van ouders en nabestaanden."

Een shirt uit de campagne. Een shirt uit de campagne.

Doel bereiken

Het doel van de campagne is John duidelijk, en daar staat hij ook achter. Er sterven namelijk steeds meer kinderen door ongelukken met een trein, en dat moet stoppen. "Het zou mooi zijn als we dat doel zouden kunnen bereiken zonder dat machinisten en conducteurs daar een vervelend gevoel bij krijgen."

Op de site van ProRail reageert het bedrijf. "Uiteraard hebben we alle begrip voor deze reacties en voelen mee met iedereen die geraakt is. Juist omdat we weten hoeveel impact een spoorongeval kan hebben, willen we jongeren waarschuwen om te voorkomen dat onnodige ongevallen blijven gebeuren. Dat we daarbij ook anderen op een confronterende manier hebben geraakt, betreuren we."

Heb jij vragen over zelfmoord?

Stichting 113 Zelfmoordpreventie0900-0113

Openingstijden: 24 uur, 7 dagen per week

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

NS boos om campagne ProRail met toegetakelde kleren

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore